Menu

Kolekcja samochodów McLarena w zamian za odejście dla Rona Dennisa?

McLaren

Były dyrektor mógł opuścić McLarena z kolekcją najcenniejszych zabytkowych samochodów F1 pod warunkiem, że ekipa z Woking nie zapłaci mu części należnej kwoty z jego udziałów.

Oficjalne dokumenty wskazują, że owe samochody są warte 37,5 mln funtów. Pokazuje to w jaki sposób negocjacje rozwijały się przez ten czas. Natomiast według nieoficjalnych źródeł Brytyjczyk na sprzedaży swoich udziałów miał zarobić blisko 275 mln funtów.

Lista trzynastu historycznych samochodów przedstawia się naprawdę imponująco. Najstarszym modelem jest MP4-1, czyli pierwszy samochód z włókna węglowego. Zbudowany został w roku 1981, po tym, jak zespół Rona Dennisa połączył się z McLarenem. Na liście znalazł się także bolid z 1984 roku, w którym Niki Lauda został mistrzem świata, a także auto dające mistrzowski tytuł w sezonie 1989 Alainowi Prostowi. Również oba samochody z lat 1990 i 1991, którymi kierował Ayrton Senna, jak i oba modele z lat 1998 i 1999, które pozwoliły, aby Mika Hakkinen zdobył dwa tytuły mistrza świata. Nie zabrakło na liście jeszcze jednego bolidu, a konkretniej chodzi tutaj o samochód, w którym Lewis Hamilton zdobył swój pierwszy tytuł mistrza świata w roku 2008 – McLaren MP4-23.

Prócz tego, Ron Dennis mógł jeszcze otrzymać samochody z lat 1985, 1986 i 1988. Ten bolid z roku 1988 to model MP4-4, czyli samochód z najlepszego sezonu w całej historii McLarena, w którym ekipa z Woking wygrała piętnaście razy i piętnaście razy zdobyła pierwsze pole startowe. Wówczas wyścigów było tylko szesnaście.

Ostatnie dwa zabytkowe modele to bolid MP4-8, czyli samochód z australijskiego GP Australii z roku 1993 oraz unikatowy samochód testowy MP4-8 Lamborghini.

Większość samochodów jest obecnie zlokalizowana w Centrum Technologii McLaren. Natomiast samochód testowy Lamborghini jest obecnie wypożyczony i znajduje się w muzeum włoskiej firmy.

Image © McLaren

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE