Menu

Massa: Formuła 1 nie jest gorsza niż w sezonie 2002

Malezja 2002

Kierowca Williamsa oznajmił, że obecnie sport ten krytykowany jest dokładnie za takie same rzeczy, co podczas jego debiutu w 2002 roku.

Od początku nowego milenium samochody Formuły 1 uległy niezwykle dużym zmianom. Najbardziej podstawowe z nich dotyczą chociażby jednostki napędowej. W latach 2000-2005 stosowano wolnossące silniki V10, a obecnie kierowcy mają do dyspozycji hybrydowe V6 turbo. Ograniczana przepisami do 2016 roku aerodynamika sprawiła, że auta wyglądały mniej spektakularnie, a kibice przestali doceniać wysiłki zawodników za kierownicą.

Pomimo tylu zmian, fundamentalne problemy przez lata nie zostały rozwiązane. Wszystkie z nich wypunktował Felipe Massa.

Gdy zaczynałem rywalizację w F1, wyprzedzanie było bardzo trudne. Nie mieliśmy DRS i wszyscy narzekali na to samo - powiedział Brazylijczyk w rozmowie z Autosport.com.

Wszyscy mówili: 'Ach, potrzebujemy wyprzedzania', 'nie możemy jechać w bliskiej odległości za rywalem', 'czołowe zespoły mają więcej pieniędzy', 'ten sport jest teraz zbyt drogi'. Więc, czy coś się zmieniło w narzekaniu ? Nie widzę żadnej różnicy. Przepaść między najlepszymi bolidem, a najgorszymi była ogromna, tak jak teraz. Taka właśnie jest Formuła 1. Tak było i jest teraz. Mam nadzieję, że w przyszłości się to w końcu zmieni.

Były kierowca Ferrari dodał, że pomimo wielu zmian w samochodach F1 na przestrzeni lat, ich prowadzenie nie zmieniło się aż tak bardzo, jak niektórzy myślą.

Mamy inne auta, ale mentalność, sposób w jaki nimi jeździsz, wyciskasz z nich ostatnie dziesiąte sekundy, to wszystko się nie zmieniło. To po prostu inne bolidy, przepisy, silniki, czy nawet opony. Zasada jest prosta. Jeśli jesteś kierowcą F1 musisz być najlepszy. Zawsze tak było - wyjaśnił.

Przed 2009 rokiem ograniczenia dotyczące testów były znacznie mniejsze. Świetnie oddaje to liczba dni poświęconych na pracę nad samochodem Felipe Massy. Brazylijczyk od swojego debiutu do końca roku 2008 odbył 260 oficjalnych dni testowych. W ciągu kolejnych prawie dziewięciu lat zaledwie 66.

Zyskujesz doświadczenie, szacunek do samochodu i czasami potrafisz dostrzec coś, co zaraz się wydarzy i zareagować prawidłowo. Oczywiście młodsi kierowcy uczą się, mają swoje okazje, uczestniczą w wielu wyścigach i wykonują świetną pracę. Może i mam więcej praktyki, ale nie wydaje mi się, aby stanowiło to aż tak dużą różnicę. Dobry kierowca zawsze będzie dobrym kierowcą.

Image © Scuderia Ferrari

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE