Menu

Halo spowoduje opóźnienia w przygotowaniach aut na sezon F1 2018?

Otmar Szafnauer

Otmar Szafnauer szef zespołu Force India zwrócił uwagę na to, że ekipy Formuły 1 może czekać prawdziwa walka z czasem, aby zdążyć przygotować samochody na testy przedsezonowe, tak aby były one kompatybilne z systemem Halo.

FIA pomimo braku zgody aż dziewięciu na dziesięć zespołów F1, powołując się na względy bezpieczeństwa zdecydowało wprowadzić do obowiązkowego użytku na sezon 2018 system ochrony głowy Halo.

Otmar Szafnauer powiedział, że Halo ma znaczący wpływ na konstrukcję podwozia auta i rozporządzenie Światowej Federacji Samochodowej spowoduje opóźnienie prac nad maszynami na przyszły rok.

To może opóźnić debiut auta na sezon 2018. Dysponujemy ograniczonym czasem na zaprojektowanie i zbudowanie monokoku. Jeśli nie dostaniemy konkretnej definicji ramy czasowej, to wszystko może ulec opóźnieniu już na etapie produkcji. Na tą chwilę wiele wskazuje na to, że nie będziemy gotowi na testy przedsezonowe - wyjaśnił szef ekipy z Silverstone cytowany przez Motorsport.com.

Dodatkowym problemem, na który zwrócił uwagę 53-latek jest to, że przejście bardzo wymagających testów zderzeniowych również może stanowić pewnego rodzaju kłopot, ponieważ integracja Halo z podwoziem wpływa również na sam monokok.

Gdy zmieniliśmy konstrukcję wlotu powietrza nad kierowcą (ang. rollhoop), po tym jak Alex Wurz rolował podczas GP Kanady 1998 i pod wpływem sił element ten został zniszczony, to kryteria testów wzrosły o poziom do góry. Pamiętam projektowanie i kolejne próby sprostania tym wymogom. To trwało wiecznie. Wreszcie tego dokonaliśmy, ale wielokrotnie efekt był negatywny i musieliśmy dokonywać zmian. Jedyną dobrą rzeczą było wtedy to, że mogłeś po prostu to wyciąć i zainstalować kolejny. Nie wymagało to jakiejkolwiek ingerencji w monokok - przypomniał.

W przypadku, gdy wymogi co do testów są tak wysokie, to jeśli Halo ich nie przejdzie, to również dotyczyć to będzie monokoku, a my będziemy w dużych tarapatach.

Wiele osób zarzuca FIA wprowadzanie zmian w pośpiechu. Do krytyki dołącza się również Otmar Szafnauer, który rozumie potrzebę stosowania Halo, lecz jest za tym, aby trochę poczekać i na spokojnie wszystko przygotować.

To wszystko dzieje się w zbyt dużym pośpiechu. Dobrze byłoby mieć jeszcze jeden rok, aby uczynić to w sposób właściwy. Jest jak jest. Jedynym sposobem, aby to zatrzymać byłaby decyzja FIA. Bezpieczniej dokonać tego właściwie niż pochopnie - przyznał szef zespołu Force India.

Image © Sahara Force India Formula One Team

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE