Menu

Zapowiedź GP Belgii: Czas na powakacyjne nadrabianie punktów dla Mercedesa?

Ferrari

Wakacyjna przerwa dobiega końca, a cały świat Formuły 1 kieruje się już w stronę belgijskiego toru Spa-Francorchamps, gdzie odbędzie się dwunasta tegoroczna rudna mistrzostw świata F1. Czy po czterech tygodniach odpoczynku zmieni się układ sił?

Historia Grand Prix Belgii sięga czasów jeszcze przed drugą wojną światową. Pierwsze zawody tej rangi zostały zorganizowane w 1925 roku na nieco ponad 14 kilometrowej pętli Spa-Francorchamps, która wiodła przez ulice miast takich jak Malmedy czy Stavelot. Triumfował wówczas Antonio Ascari, ojciec Alberto, ostatniego włoskiego mistrza świata Formuły 1. Niestety podczas kolejnej rundy sezonu 1925, GP Francji Antonio Ascari zginął.

Tor Spa-Francorchamps nie znalazł się w kalendarzu Grand Prix przez kolejnych pięć lat. Powrócił dopiero w 1930 i dołączono do niego szykanę Malmedy. W kolejnych latach została ona przeprofilowana, a w 1939 powstała słynna do dnia dzisiejszego sekcja wiraży Eau Rouge i Raidillon.

Ostatnia edycja GP Belgii przed drugą wojną światową nie należała do najbardziej pozytywnie zapisanych na kartach historii. Warunki były naprawdę bardzo trudne, a potwierdziła to niestety tragiczna śmierć brytyjskiego kierowcy - Richarda Seamana, który prowadząc w wyścigu opuścił tor, uderzył w drzewo, a jego Mercedes stanął w płomieniach.

W historii Formuły 1 GP Belgii rozgrywane było na trzech torach. Oprócz Spa-Francorchamps F1 gościły takie obiekty jak Zolder i Nivelles.

Tor Spa-Francorchamps w obecnej specyfikacji liczy 7 kilometrów i jest to najdłuższa pętla w całym kalendarzu Formuły 1. Znajduje się on na terenie górzystym i w wyniku tego często dochodzi tam do nieprzewidywalnych zmian pogodowych, które następnie przekładają się na niesamowite widowisko. Jednym z przykładów takich wyścigów jest edycja z sezonu 2010.

Pierwszy sektor tego obiektu jest zdominowany przez proste odcinki, ale równie charakterystycznym punktem jest sekcja zakrętów Eau Rouge i Raidilion, której pokonanie zawsze było dla kierowców niesamowitym przeżyciem.

W drugiej sekcji toru Spa-Francorchamps zawodnicy mający do dyspozycji auta generujące duży docisk aerodynamiczny mogą nadrobić chociaż część strat poniesionych na odcinkach prostych. Duża przyczepność niezbędna w szybkich wirażach, takich jak chociażby Pouhon.

Od szesnastego zakrętu rozpoczyna się trzeci sektor, który kierowcy pokonują z gazem w podłodze aż do ostatnich dwóch wiraży stanowiących kończącą okrążenie szykanę.

Pirelli na GP Belgii nominowało opony ultramiękkie, supermiękkie oraz miękkie. Mario Isola w oświadczeniu prasowym włoskiej firmy przyznał, że w wyścigu możliwe są strategie dwóch pit stopów.

Najlepszym czasem zanotowanym na torze Spa-Francorchamps jest 1:44,503 z drugiej części kwalifikacji w sezonie 2009 Jarno Trullego. W zeszłym roku Nico Rosberg zdobył pole position z rezultatem 1:46.744. Progresja wyników daje podstawy do tego, aby w ten weekend rekord został poprawiony.

Na chwilę obecną prognozy pogody wskazują słoneczny piątek, lecz deszczową sobotę i niedzielę. Szczególnie duża szansa opadów jest na sam wyścig o GP Belgii. Niemniej jednak przewidywania synoptyków z biegiem dni mogą się zmienić.

Jeśli chodzi o rywalizację, to wydaje się, że na torze Spa-Francorchamps Mercedes nie będzie miał sobie równych. Wszystko za sprawą jednostki napędowej, która nadal jest najmocniejsza w całej stawce. Ferrari swoich nadziei może upatrywać w zmiennej pogodzie albo większej degradacji ogumienia.

Trudne chwile czekają przede wszystkim zespoły korzystające z silników Renault i Hondy, które notują dość wyraźne straty do czołowych producentów. Nie jest to krzepiąca informacja dla najliczniej zgromadzonych na torze Spa-Francorchamps fanów Maxa Verstappena z Holandii oraz Stoffela Vandoorne, dla którego jest to domowa runda.

Weekend o Grand Prix Belgii tradycyjnie rozpocznie się od dwóch piątkowych treningów, trzeci z nich odbędzie się w sobotę rano, a po południu w sesji kwalifikacyjnej kierowcy rozstrzygną ustawienie na starcie. Wyścig na torze Spa-Francorchamps zaplanowany jest na niedzielę o godzinie czternastej.

Image © Scuderia Ferrari

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE