Menu

Historia GP: Grand Prix Belgii

Spa-Francorchamps

Grand Prix Belgii to kolejna runda mająca niezwykle bogatą historię. To kolejny z czterech torów w kalendarzu mistrzostw świata, który jest obecny w Formule 1 od początku istnienia tego cyklu. Chociaż przyjmuje się, że Grand Prix Belgii zadebiutowało w kalendarzu w sezonie 1950 - czyli wtedy, kiedy rozpoczął się cały cykl mistrzostw świata, wyścig ten odbywał się także w latach wcześniejszych.

Tor Spa–Francorchamps został wybudowany w 1921 roku i ze względu na swoje położenie często podczas weekendu wyścigowego swoje trzy grosze dokłada pogoda. Jest także najdłuższym obiektem w kalendarzu, a cechami charakterystycznymi jest prosta Kemmel, która jest najdłuższą prostą w kalendarzu oraz zakręt Eau Rouge, który jest sprawdzianem odwagi kierowców i tylko nieliczni przejeżdżają go bez odjęcia gazu.

Wyścig o Grand Prix Belgii oprócz goszczenia na torze Spa-Francorchamps był obecny także na obiekcie Nivelles w latach: 1972 i 1974 oraz Zolder w latach: 1973, 1975, 1976, 1977, 1978, 1979, 1980, 1981, 1982 i 1984. W tym miejscu warto wspomnieć, że tor Zolder kojarzy się głównie z tragicznym wypadkiem Gillesa Villneuve'a.

Od sezonu 1985 Formuła 1 nie opuszcza toru Spa-Francorchamps, chociaż w sezonie 2006 wyścig o Grand Prix Belgii nie odbył się, gdyż tor przechodził modernizację polegającą na przebudowie szykany Bus Stop oraz budowie nowych boksów.

Wśród kierowców najwięcej zwycięstw w Grand Prix Belgii ma Michael Schumacher. Siedmiokrotny mistrz świata wygrał wyścig aż sześciokrotnie w latach: 1992, 1995, 1996, 1997, 2001 i 2002. Pierwsze dwa triumfy, w sezonach 1992 i 1995, miały miejsce za kierownicą bolidu Benettona, natomiast cztery kolejne, w latach 1996,1997, 2001 i 2002, odbyły się już za kierownicą bolidu Ferrari. Jako ciekawostkę można w tym miejscu dodać, że dla Michaela Schumachera tor w Belgii jest torem bardzo emocjonalnym, gdyż to właśnie tam siedmiokrotny mistrz świata rozpoczął swoją karierę w sezonie 1991, gdy zastąpił ówczesnego kierowcę Benettona Bertranda Gaschota, który trafił do więzienia. To właśnie tutaj, w sezonie 1992, świętował swoje pierwsze zwycięstwo, a także obchodził 20-lecie startów w Formule 1 w sezonie 2011 oraz 300 start w sezonie 2012.

Wśród zespołów najwięcej zwycięstw na Belgijskim torze ma zespół Ferrari. Legendarny włoska ekipa wygrała Grand Prix Belgii 15-krotnie w latach: 1952, 1953, 1956, 1961, 1966, 1975, 1976, 1979, 1984, 1996, 1997, 2001, 2002, 2007, 2008 i 2009. Jedenaście z tych triumfów miało miejsce na torze Spa. Pierwsze dwa, w latach 1952 i 1953, były dziełem Alberto Ascariego. Kolejne cztery triumfy, w latach 1996,1997, 2001 i 2002, to dzieło Michaela Schumachera, natomiast dwa ostatnie, w latach 2007 i 2009, to zwycięstwa Kimiego Raikkonena. Po jednym triumfie dodali tacy kierowcy jak: Peter Collins w sezonie 1956, Phil Hill w sezonie 1961, John Surtees w sezonie 1966 i Felipe Massa w sezonie 2008.

Cztery triumfy Ferrari miały natomiast miejsce na torze Zolder. Dwa z nich były dziełem Nikiego Laudy, w sezonie 1975 i 1976. Po jednym triumfie dodali Jody Schekter w sezonie 1979 i Michele Alboreto w sezonie 1984.

Pierwsze w historii oficjalne Grand Prix Belgii odbyło się w roku 1950 jako piąta runda mistrzostw świata Formuły 1, a trasa liczyła trzydzieści pięć okrążeń. Wyścig padł łupem Juana Manuela Fangio z zespołu Alfa Romeo, a sztuka przejechania pełnego dystansu udała się pierwszym czterem zawodnikom. Piąty na mecie Alberto Ascari miał stratę okrążenia do zwycięzcy.

Belgijski tor zapisał się także w pamięci kibiców z powodu największego karambolu. W sezonie 1998 na torze padał rzęsisty deszcz, co czyniło wyścig o Grand Prix Belgii bardzo ciężkim. Chwilę po starcie David Coulthard wpadł w poślizg i odbijając się od bandy zderzył się z innymi kierowcami, co skutkowało powstaniem zapory niemożliwej do ominięcia. W wyniku tego zdarzenia szesnaście bolidów nie było w stanie kontynuować wyścigu, który ostatecznie przerwano. Mimo, iż zdarzenie wyglądało bardzo groźnie, żaden z kierowców nie ucierpiał.

Image © Getty Images / Red Bull Content Pool

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE