Menu

Zapowiedź GP Brazylii: Obrigado Felipe 2

Brazylia

Przed nami przedostatnia rudna sezonu 2017 Formuły 1. Kierowcy zmierzą się w Sao Paulo na torze Interlagos. Z pewnością będzie to szczególna chwila dla miejscowej publiczności, która tym razem już definitywnie pożegna swojego reprezentanta - Felipe Massę.

GP Brazylii rozgrywane jest nieprzerwalnie od 1972 roku. Pierwsza edycja tych zawodów, co prawda nie była zaliczana do mistrzostw świata, ale kolejne już miały taki status. Lata 1973-1975 zostały zdominowane przez bohaterów lokalnej publiczności, a więc dwukrotnie Emersona Fitipaldiego i Carlosa Pace, który właśnie na Interlagos triumfował po raz pierwszy i jedyny w swojej karierze.

Dziesięć lat po sukcesie Carlosa Pace, włodarze toru postanowili go uhonorować nazywając obiekt dotychczasowy obiekt Interlagos jego imieniem. Pomimo tego do dzisiaj w powszechnym użyciu jest stara nazwa toru znajdującego się na obrzeżach Sao Paulo.

Drugim obiektem, na którym rozgrywano GP Brazylii był tor Jacarepagua. Zorganizowano tam dziesięć rund w latach osiemdziesiątych i w 1978 roku. W 2012 tor ten przestał istnieć, a w jego miejscu powstały budynki wykorzystywane do Letnich Igrzysk Olimpijskich 2016.

Charakterystyka toru

Tor Interlagos ma jedną z najkrótszych pętli w całym kalendarzu Formuły 1, co oznacza, że trudno jest nadrobić chociażby najmniejszy błąd popełniony podczas okrążenia pomiarowego podczas kwalifikacji.

Podobnie jak w Meksyku położony jest na dużej wysokości nad poziomem morza, gdzie gęstość powietrza jest mniejsza. Przekłada się do na pracę jednostki napędowej, ale nie na moc. Większą pracę wykonywać tutaj będzie turbosprężarka oraz powiązany z nią generator energii cieplnej (MGU-H).

Pewnego rodzaju wyzwaniem jest znalezienie tutaj odpowiednich ustawień, ponieważ w pierwszym i trzecim sektorze dominują proste odcinki, ale w środkowej sekcji jest wiele długich, wolnych zakrętów, gdzie przydałby się większy docisk aerodynamiczny.

Wymieniony w ostatnich latach asfalt zapewnia zdecydowanie większą przyczepność, co z jednej strony umożliwia pokonanie szybszych okrążeń, ale także zwiększa pole do potencjalnego błędu.

Opony

Czołówka na GP Brazylii zdecydowała się wybrać porównywalną ilość dostępnych kompletów ogumienia pośredniego, miękkiego i supermiękkiego. Zwiastuje to nieco bardziej czytelne sesje treningowe, ponieważ kierowcy będą jeździli na tych samych mieszankach i określenie ich tempa powinno być nieco łatwiejsze.

Pirelli

Coraz bliżej końca GP Brazylii?

Zanosi się na to, że po raz pierwszy od 1969 roku wśród kierowców Formuły 1 zabraknie miejsca dla choćby jednego Brazylijczyka. Co gorsza nie zanosi się na to, aby w najbliższej przyszłości miał zadebiutować któryś z reprezentantów tego kraju. Oznaczać to może, że niestety, ale prędzej czy później GP Brazylii zniknie z kalendarza Formuły 1.

Obecny kontrakt na organizację zawodów Formuły 1 na torze Interlagos jest ważny do sezonu 2022 włącznie.

Sprawa tytułu rozstrzygnięta, ale to nie koniec emocji...

Trzeba przyznać, że ostatnie wyścigi narobiły nam sporego apetytu, co do rywalizacji. Do gry powrócił zespół Red Bull Racing, a wszystkie trzy najlepsze ekipy wydają się być na porównywalnym poziomie. W Brazylii również należy liczyć na ciekawe widowisko, pomimo tego, że tor Interlagos nie sprzyja wyprzedzaniu.

Informacje na temat Grand Prix Brazylii

Zwycięzca wyścigu 2016: Lewis Hamilton, Mercedes AMG Petronas - 3:01:01.335
Pole position 2016: Lewis Hamilton, Mercedes AMG Petronas - 1:10.736
Najszybsze okrążenie wyścigu 2016: Max Verstappen, Red Bull Racing - 1:25.305
Pełna nazwa toru: Autodromo Jose Carlos Pace
Długość toru: 4.309 km
Ilość okrążeń: 71
Dystans wyścigu: 305.909 km
Dystans od pierwszego pola startowego do pierwszego zakrętu: 334 m
Ilość zakrętów lewych: 10
Ilość zakrętów prawych: 5
Rekord okrążenia w wyścigu: 1:11.473 (Juan Pablo Montoya, 2004)
Rekord okrążenia (Grand Prix): 1:09.822 (Rubens Barrichello, 2004, Q2)
Wybór opon: Spuermiękkie, miękkie, pośrednie
Image © Williams F1, Pirelli

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE