Formuła 1

Charlie Whiting wyjaśnił powód uznania skrzydeł na halo w Ferrari SF71H za nielegalne

FIA wyjaśniła, czemu zastosowana przez ekipę z Maranello interpretacja przepisów dotyczących montowania skrzydeł na halo, okazała się niewłaściwa i uznana za niezgodną z regulaminem zaledwie po jednym wyścigu.

Ferrari jako pierwszy zespół postanowił zamontować lusterka w swojej maszynie do pałąka chroniącego głowę, który od tego sezonu stał się integralną częścią aut Formuły 1. Do tego także umieszczono małe skrzydła, mające wspierać całą konstrukcję.

To rozwiązanie zwróciło uwagę wielu zespołów, w tym także Force India. Dyrektor techniczny tej ekipy – Andrew Green przyznał, że myślał, iż to rozwiązanie nie jest dozwolone, ale zostało dopuszczone na weekend w Montmelo.

FIA jednak poleciła Ferrari modyfikację tego projektu na kolejny wyścig, czyli GP Monako.

Jest to swobodna interpretacja słowa „nasada”. To właśnie dlatego to rozwiązanie stało się legalne. Wykładnia zależy całkowicie od tego, co uznamy za postawę utrzymującą daną część, a co nie. Z pewnego powodu uważamy, że nie była to „nasada”. Według nich te skrzydła zmniejszają drgania lusterek. Wątpię w to, czy one by się tam znajdowały, jeśli nie byłoby z tego płynącej przewagi aerodynamicznej, a w obecnych czasach nie musi ona być duża – wyjaśnił Charlie Whiting.

Kilka tygodni temu wysłaliśmy dyrektywę techniczną, aby odpowiedzieć na wiele pytań od innych zespołów na temat tego, czy montowanie lusterek na halo jest akceptowalne. Przyznaliśmy, że tak, ale daliśmy kilka zastrzeżeń. Jednym z nich jest to, że musi występować nasada. Jest to kwestia interpretacji, jednak nie jesteśmy zadowoleni z takiego nieprzekonywującego wcielenia tego w życie.

Sebastian Vettel zasugerował, że jeśli żaden zespół nie może korzystać z części aerodynamicznych wokół lusterek, to wszyscy muszą dokonać zmian w swoich projektach.

Dla nas jest to proste: widzimy lepiej. To był główny powód przeniesienia ich. Już na początku roku, podczas przymiarek do fotela z halo pytaliśmy o to, czy możemy przenieść je na pałąk. Jeśli chodzi o dodatkowe skrzydło, to myślę, że robimy dokładnie to samo, co inni.

Pliki Cookie

© 2011-2018 Motorsport Grand Prix. Wszelkie Prawa Zastrzeżone