Menu

Audi R8 LMS WRT zwycięża podczas Nurburgring 24 H

Pomimo problemów i pożaru podczas serwisu, nowe Audi R8 LMS ekipy WRT #28 odniosło zwycięstwo podczas 24-godzinnego wyścigu na Nurburgringu. Ekipa w składzie Mies, Sandstrom, Muller i Vanthoor pokonała wszystkie 156 okrążeń rundy w „Zielonym Piekle” i finiszowała z przewagą ponad 40 sekund nad BMW Sports Trophy Team Marc VDS (Martin, Luhr, Palttala, Westbrook), które naciskało do samej mety. Podium uzupełniło Porsche Falken Motorsport #44.

Wyścig okazał się nieprzewidywalny, pod względem incydentów na torze oraz warunków atmosferycznych, które miały wpływ na wyniki kilku składów. Kontakt z Porsche #30 wyeliminował Mercedesa #31 i rozbił się również faworyt Audi – Phoenix #1.

Samochód numer #26 Marc VDS BMW Z4 GT3, startujący z pole position, stracił dwie pozycje tuż po rozpoczęciu wyścigu. Niemniej jednak na korzyść ekipy przemówił pierwszy pit stop, zwłaszcza że Martin Tomczyk, prowadzący BMW Schubert #20 pojawił się w alei na tym samym okrążeniu i stracił prowadzenie w pierwszej godzinie wyścigu na rzecz BMW #26.

Wyścig niezbyt udanie rozpoczął Black Falcon Mercedes SLS, który przestrzelił pierwszy zakręt, zapewniając BMW tym samym trzy pierwsze lokaty.

W dalszej części zmagań załoga BMW – Augusto Farfus, Jorg Muller, Nicky Catsburg i Dirk Adorf – która powróciła na prowadzenie pod koniec pierwszej godziny zmagań, straciła jednak pierwszą lokatę na rzecz Mercedesa SLS #5, kiedy w szykanie Veedol Mercedes podjął się wspaniałego manewru wyprzedzania.

Walki na torze podjęli się także Mercedes Black Falcon #2 Yelmera Buurmana, Andreasa Simonsena, Adama Christodoulou’a i Bernda Schneidera wraz z Porsche #30 w składzie Sabine Schmitz, Patrick Huisman, Patrick Pilet oraz Jorg Bergmeister. Niestety w wyniku awarii Mercedes musiał się wycofać.

Niestety, kiedy pojawił się ulewny deszcz, BMW straciło swojego lidera, czyli #20 Schubert Z4, który rozbił się na Plantzgarten 2. Samochód powrócił do alei serwisowej z mocno uszkodzoną prawą częścią przodu.

Czarne chmury utrzymywały się nad torem, a Porsche #30, które objęło prowadzenie w wyścigu rozbiło się przy mocnym deszczu w siódmej godzinie wyścigu, kiedy za jego kierownicą zasiadał Patrick Pilet. Kierowca, zbliżając się do Karussel, zaliczył kontakt z Mercedesem #31, a poważne uszkodzenia uniemożliwiły kontynuowanie wyścigu.

Na incydencie tym skorzystało Audi , które wyszło na prowadzenie. Załoga nr 1 – Christopher Haase, Christian Mamerow, Rene Rast i Markus Winkelhock – utrzymywała wyraźną przewagę nad #19 Schubert BMW Z4.

BMW jednak również zaliczyło wypadek na prostej Dottinger Hohe, a po długiej naprawie na drugą lokatę wysunęło się Audi R8 WRT #28 z załogą: Christopher Mies, Edward Sandstrom, Nico Muller i Laurens Vanthoor.

O północy na czwartej pozycji podążało BMW Marc VDS, jednak nie była to załoga #26, startująca do wyścigu z pole position, ponieważ liczne problemy, w tym pożar w alei serwisowej, na skutek którego ucierpiał jeden z mechaników, sprawiły, że liderujące wcześniej BMW spadło na dalszą pozycję pod koniec pierwszej dziesiątki.

Audi #28 utrzymywało się nadal na prowadzeniu, jednak BMW #25 podjęło się równej rywalizacji o pierwszą pozycję. Ekipy zmieniały się na prowadzeniu podczas pit stopów.

Mimo wysokiej pozycji załogi #28, Audi straciło jednak swojego faworyta, jakim był Phoenix #1, kiedy Christian Mamerow rozbił się na torze.

Wśród Porsche najlepiej spisywał się zespół w składzie: Peter Dumbreck, Wolf Henzler, Martin Ragginger i Alexandre Imperatori, którzy awansowali na trzecie miejsce, przed notującego także lepsze wyniki BMW #26.

W ostatnich godzinach wyścigu warunki na torze wyraźnie się poprawiły i wyszło słońce. Audi #28 już do samej mety wyścigu kontrolowało sytuację i utrzymało prowadzenie, nawet pomimo obrotu na torze w wykonaniu Mullera w szykanie Veedol na pięć godzin przed końcem.

Różnica pomiędzy Audi a BMW Maxime Martina, Lucasa Luhra, Markusa Palttala i Richarda Wetbrooka zmalała do 40 sekund, jednak powiększyła się po ostatnim pit stopie.

Martin wprawdzie naciskał do samego końca i niwelował straty, jedna na mecie różnica pomiędzy zwycięskim Audi a drugim BMW wyniosła 40.729 sekundy.

Wspaniały występ zaliczyło także Porsche z Peterem Dumbreckiem, Wolfem Henzlerem, Martinem Raggingerem i Alexandrem Imperatorim, którzy stanęli na najniższym stopniu podium w tym wymagającym 24-godzinnym wyścigu na Nurburgringu. Ich strata do liderów wyniosła jedno okrążenie.

Pierwszą piątkę uzupełniły maszyny: BMW Z4 #26 (53 sekundy straty do poprzedzającego Falken Porsche), który startował z pole position oraz Black Falcon Mercedes SLS.

Szósta lokata przypadła ekipie Walkenhorst Motorsport (Laser, Cerruti, Edwards, Keilwitz), która utrzymała się przed drugą załogą Audi Sport Team WRT, czyli Thiimem, Joensem, Kafferem i Vanthoorem.

Udany debiut zaliczył Bentley Team http #11, który zajął ósmą lokatę i utrzymał za sobą Nissana GT #35 oraz zamykającego pierwszą dziesiątkę Mercedes SLS GT3 #33 Team Premio.

Image © Audi AG

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE