Menu

Virgin Australia Supercars: Nowe przepisy i silniki w sezonie 2017

Shane van Gisbergen

V8 od lat dominuje w serii Virgin Australia Supercars Championship, jednak nowe przepisy i silniki na rok 2017 mogą wyrównać jeszcze bardziej stawkę oraz ściągnąć więcej producentów samochodów, by ci ścigali się dla VASC.

V8 Supercars dalej będą zdominowane przez silniki V8 nawet, jeśli swoją działalność zakończą Holden Commodore i Ford Falcon (Mondeo), jednak proponowane zmiany oraz wejście turbo spowoduje otwarcie drzwi dla potencjalnych nowych konstruktorów, którzy chcieliby zaistnieć w australijskim ściganiu. Już w 2015 Nissan GT-R w 12-godzinnym wyścigu Bathurst12h pokazał, że takie auto może mieć potencjał. Dzięki temu do czwórki producentów aut mogą dojść kolejni.

Plan zmian został przedstawiony w 2015 roku, a wszystko nazwano "Gen2". Oznacza to koniec ery V8 oraz sedanów, które niezmiennie ścigały się w Australii od sezonu 1993.

Już w tym roku zmieniła się nazwa serii - z tradycyjnego V8 Supercars Australia "V8SC" na Virgin Australia Supercars Championship, czyli "VASC".

W kwestii silników i aut zmienią się tylko silniki, ale zmiana umożliwi większy ich wybór. To pokazuje też zmiany w światowej motoryzacji. To odbije się np. na Australii, gdzie do końca 2017 roku mają zniknąć wszystkie fabryki lokalnych producentów aut.

Zmiana przewiduje pożegnanie z 5-litrowym silnikiem V8, sedanów, na V6 Turbo Coupe. Co istotne, wszyscy potencjalnie nowi dostarczyciele muszą spróbować się w wyścigu z autami V8 oraz spełniać te same wymogi siły aerodynamicznej silnika oraz specyfikacji.

Żeby było wszystko jasne, wprowadzamy GEN2 żeby wyrównać moce silników. Dzięki temu prawdopodobnie wejdą nowi producenci - powiedział szef serii VASC James Warburton.

Ta seria w 2017 roku wciąż będzie taka sama, czyli głośna, wyrównana i szybka.

Słynny Roger Penske posiadający swoje zespoły w NASCAR oraz VASC już zapowiedział, że w Falcona zmieni Mustang, którego program rozpoczął się w 2015 roku. Ford stwierdził, że wychodzi z VASC. Początkowo miało to być w 2015 roku, ale ostatecznie tegoroczny sezon będzie jego ostatnim.

Szef Nissana w Australii, Richard Emery, od razu planuje zastąpić Altimę modelem GT-R, ale w wersji V6 Turbo Coupe z 6 cylindrami. Volvo zamierza wrzucić swoje v60, ale jak wiadomo Holden zostaje na rok 2017. W tym czasie zniknie z niej Volvo, ale zastąpi ono Commodore w sezonie 2018.

Potencjalnymi nowymi konstruktorami w VASC mogą być Toyota i Lexus, które zainteresował program Gen2.

To nie koniec, VASC to seria aut turystycznych, a więc cywilnych, rodzinnych. Dana fabryka, aby mogła ścigać się w Supercarsach, musi spełniać kilka wymogów:

- silnik musi być z przodu pojazdu;
- kierownica musi być z prawej strony;
- auto musi być czteroosobowe z siedzeniami również z tyłu;
- napęd musi być na tylne koła;
- auto musi przypominać drogowe.

Kolejnym wymogiem jest to, że każdy producent musi rocznie sprzedawać minimum 5000 aut spod tego modelu.

Jednak czy rok 2017 zapowiada się na inny czy może lepszy? Na to trzeba poczekać..

Image © Red Bull Content Pool

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE