Menu

Zapowiedź Grand Prix Kataru: Czy Vinales zdominuje weekend na torze Losail?

Maverick Vinales / Movistar Yamaha

Przed nami kolejny sezon Motocyklowych Mistrzostw Świata. Tradycyjnie od kilku lat kierowcy rozpoczną kolejny rok zmagań na katarskim torze Losail International Circuit.

Głównym faworytem do zwycięstwa w otwierającym sezon 2017 wyścigu o Grand Prix Kataru wydaje się Maverick Vinales. Młody hiszpański kierowca przeniósł się z zespołu Suzuki ECSTAR do ekipy Movistar Yamaha. Zwycięzca ubiegłorocznego wyścigu na torze Silverstone od pierwszego dnia testowego na Yamasze M1 prezentował świetne tempo już podczas posezonowych testów na torze w Walencji. Vinales zdominował również wszystkie tegoroczne testy przedsezonowe i odnotował najszybszy czas okrążenia na torze Sepang, Phillip Island oraz Losail.

Nowy kierowca Movistar Yamahy otwarcie przyznaje, że jego celem na sezon 2017 jest walka o zwycięstwa oraz mistrzowski tytuł. Vinales podczas przedsezonowych pokazał, że może ten cel zrealizować, czy na koniec sezonu 2017 poznamy nowe nazwisko na liście mistrzów MotoGP?

Bez szans na zwycięstwo nie są jednak inni kierowcy i zespoły. Z Hiszpanem mogą powalczyć kierowcy na motocyklach Ducati. Jak co roku tor Losail bardzo odpowiada motocyklom włoskiego producenta. W walce o najwyższe lokaty mogą nie liczyć się tylko kierowcy fabrycznej ekipy Ducati, ale również zespoły prywatne korzystające z motocykli Desmosedici GP.

Blisko Vinalesa znajdował się Andrea Dovizioso, który co roku prezentuje świetne tempo na katarskim obiekcie. Włoch odnotował najszybszy czas okrążenia pierwszego dnia testów przedsezonowych na torze Losail, jednak po trzecim dniu Dovizioso znalazł się za plecami kierowcy Movistar Yamahy ze stratą niespełna 0.1 sekundy.

Dużo swojemu partnerowi z zespołu nie ustępował Jorge Lorenzo. Hiszpan po wielu sezonach spędzonych w zespole Yamahy, zdecydował się na przejście do zespołu Ducati. Trzykrotny mistrz świata MotoGP na początku nie mógł odnaleźć się na nowym modelu Desmosedici GP17, jednak ostatecznie zakończył on testy w Katarze z czwartym czasem i stratą niespełna 0.2 sekundy do Vinalesa, który zastąpił Hiszpana w Yamasze.

Świetne tempo podczas testów prezentował również Dani Pedrosa. Kierowca Repsol Hondy wyraźnie lepiej radził sobie od swojego zespołowego partnera Marca Marqueza, przynajmniej na jednym mierzonym okrążeniu. Wygląda na to, że nowy motocykl RC213V Hondy zdecydowanie lepiej pasuje Pedrosie, który w poprzednim sezonie nie mógł sobie poradzić na maszynie japońskiego producenta. Hiszpan tylko raz triumfował w ubiegłym sezonie w San Marino.

Do udanych testów w Katarze nie mógł zaliczyć Marc Marquez. Urzędujący mistrz świata MotoGP po testach mówił, że jest on zadowolony ze swojego tempa na długich wyjazdach, jednak Hiszpan kilkukrotnie spadał z motocykla. Faktem jest, że podczas testów w Losail, Marquez odnotował dopiero jedenasty czas, jednak z pewnością Hiszpan będzie walczył o zdecydowanie wyższe pozycje w trakcie pierwszego w tym roku weekendu wyścigowego w Katarze.

Zaskoczeniem podczas testów przedsezonowych na torze Losail była świetnia dyspozycja Alvaro Bautisty, a także debiutujących w MotoGP w tym roku kierowców zespołu Monster Yamahy Tech 3. Kierowca Aspara odnotował piąty najszybszy czas okrążenia i z pewnością będzie mógł realnie walczyć o miejsce w czołowej dziesiątce.

Walkę o miejsca w pierwszej dziesiątce deklarują również kierowcy jedynego w stawce prywatnego zespołu Yamahy. Zarówno Jonas Folger jak i Johann Zarco także mogą walczyć o dobre lokaty patrząc na to, jak dobrze radzili sobie w trakcie przedsezonowych testach w 2017 roku.

Niespodzianką była słaba forma Valentino Rossiego. Dziewięciokrotny mistrz świata mocno ustępował swojemu nowemu partnerowi w zespole Movistar Yamahy. Rossi do Vinalesa stracił podczas testów w Losail ponad 0.4 sekundy, a zarówno w Sepang i Phillip Island nie był wstanie wystarczająco zbliżyć się młodego Hiszpana. Wygląda na to, że utytułowanego Włocha czeka kolejny trudny sezon, jednak z pewnością dzięki swojemu ogromnemu doświadczeniu Rossi poradzi sobie z problemami i nie raz będziemy go oglądali na podium w tym sezonie.

Nie wiadomą jest za to forma wchodzącego w tym sezonie do stawki MotoGP fabrycznego zespołu KTM. Kierowcy austriackiego producenta zajmowali ostatnie pozycje podczas ostatniej tury testów przedsezonowych, jednak zapowiadają, że jeśli uda im się znaleźć przynajmniej 0,5 sekundy na okrążeniu to będą oni wstanie realnie walczyć o punktowane lokaty.

Jak co roku wyjątkowo w Katarze weekend wyścigowy rozpocznie się już w czwartek, a zakończy jak zawsze w niedzielę.

Informacje na temat Grand Prix Kataru

Zwycięzca wyścigu 2016: Jorge Lorenzo, Movistar Yamaha - 42:26.452
Pole position 2016: Jorge Lorenzo, Movistar Yamaha - 1:54.927
Najszybsze okrążenie wyścigu 2016: 1:54.927
Pełna nazwa toru: Losail International Circuit
Długość toru: 5.4 km
Ilość okrążeń: 22
Dystans wyścigu: 118.4 km
Ilość zakrętów lewych: 6
Ilość zakrętów prawych: 10
Szerokość toru: 12 m
Długość najdłuższej prostej: 1068 m
Wybór opon: Slick: Miękkie / Pośrednie / Twarde; Deszczowe: Miękkie / Pośrednie
Image © Yamaha Motor Racing

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE