Menu

Audi prezentuje nowy prototyp LMP1 na sezon 2016

Audi R18

Zespół Audi zaprezentował nowy prototyp LMP1 R18, który w sezonie 2016 będzie rywalizował w Długodystansowych Mistrzostwach Świata oraz 24 godzinnym wyścigu Le Mans w czerwcu.

Nowy prototyp Audi R18 został przebudowany od podstaw i nie ma prawie nic wspólnego z jego poprzednikiem. Oferuje bardziej radykalną koncepcję aerodynamiki, co jest widoczne gołym okiem na przodzie auta, posiada nową klatkę bezpieczeństwa, nowy system hybrydowy, nowe rozwiązania systemowe oraz nowy silnik V6 TDI.

Nowa jednostka napędowa, V6 TDI oraz nowy system hybrydowy 6MJ, który pozwoli odzyskać 50 procent więcej energii, w prototypie Audi R18, dostarcza mocy powyżej 1000 KM, co pozwoli zmniejszyć zużycie paliwa o 10 procent.

Inżynierowie Audi stanęli także przed dużym wyzwaniem odnośnie aerodynamiki, która w R18 jest zupełnie nowa oraz nowych systemów, które zostały całkowicie przebudowane, co dało w konsekwencji lżejsze auto i mniejsze zużycie energii.

Nowe proporcje wpływają na rozkład masy i aerodynamiki. Naszym najważniejszym celem była poprawa przepływu powietrza. W tym procesie wirów należy unikać, ponieważ to zużywa energię - wyjaśnił Jorg Zander, szef inżynierii Audi Sport.

Audi R18

Audi opracowało także nowy monocoque, zmodyfikowało proporcje w wyznaczonej maksymalnej długości 4.650 milimetrów i zaprojektowało odpowiednio wszystkie zespoły składowe nowego auta. R18 posiada także nowe otwory w przednich nadkolach, które mają na celu zmniejszyć niepożądane efekty aerodynamiczne przy bocznych podmuchach wiatru. Obszary te zostały powiększone o 45 procent w porównaniu z autem z sezonu 2015.

Nowa koncepcja Audi R18 wymagała także innowacji w wielu innych dziedzinach. Dobrym przykładem jest zawieszenie. Ze względu na nowy monocoque, punkty montażowe przedniego zawieszenie znacząco uległy zmianie. Aby uczynić je bardziej kompatybilnymi z pozycją wału napędowego dla systemy hybrydowego, nowe punkty mocowania zostały uporządkowane. Przeprojektowaniu uległo także tylne zawieszenie oraz jej kinematyka, która została zoptymalizowana.

W sezonie 2016 kierowcy będą wykorzystywać również nowo zaprojektowaną skrzynię biegów, która według Audi, przy zoptymalizowanym silniku, pozwoli na lepsze przełożenia przy minimalnych obrotach, a to wszystko w połączeniu z sześcioma biegami, a nie jak dotychczas siedmioma. W rezultacie inżynierom udało się jeszcze bardziej zmniejszyć ciężar przełożenia napędu.

Konstruktorzy w pozostałych obszarach pojazdu konsekwentnie kontynuowali podejście do zaprojektowania lekkiej konstrukcji przy zachowaniu wysokiej sztywności podwozia.

Nowy prototyp Audi zadebiutuje na torze Paul Ricard 25-26 marca podczas corocznego prologu przed startem sezonu Długodystansowych Mistrzostw Świata.

Audi R18
Image © Audi AG

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE