Menu

Nowe przepisy dotyczące LMP1 od 2020 r. zostały ujawnione

Toyota Gazoo Racing

Automobile Club de l'Ouest (ACO) ujawnił szczegóły przepisów dotyczących samochodów LMP1 na sezon 2020. Wszystko skupia się wokół technologii hybrydowej plug-in, poprawy bezpieczeństwa i cięcia kosztów.

Samochody będą nadal wyposażone w dwa systemy hybrydowe o mocy 8 MJ i dostępne będą tylko dwie skrzynie biegów na każdy prototyp.

Do 50 zmniejszy się natomiast ilość osób nadzorująca prototypy. Obecnie jest to 65 osób. Limit nie będzie obejmował Le Mans.

Zgodnie z nowymi przepisami, samochody LMP1 będą musiały być w stanie opuścić stanowisko serwisowe i przejechać pierwszy kilometr przy użyciu tylko i wyłącznie energii elektrycznej. Dotyczy to zarówno rywalizacji w rundach FIA WEC, jak i Le Mans. Pojawił się pomysł aby w samym Le Mans samochody przekraczały także linię mety przy elektrycznym zasilaniu.

Odnośnie cięcia kosztów dla producentów: zespoły będą mogły homologować tylko pojedyncze podwozie na sezon wraz z prostszą aerodynamiką pod samochodem oraz niewielkimi zmiennymi elementami aby umożliwić ekipom dostosować się do torów typu Le Mans, które charakteryzuje niski docisk. Pojawią się ruchome aerodynamicznie przednie i tylne skrzydło z drobnymi zmiennymi dodatkami na przodzie.

Zredukowane zostaną także godziny w tunelu aerodynamicznym. Dotychczasowe 800 zmniejszono do 600 godzin. Ograniczone będą testy prywatne, a ACO zamierza organizować zbiorowe testy. Rozwój samochodów z roku na rok będzie także ograniczony do kilku obszarów, uniemożliwiając zespołom całkowite przeprojektowanie prototypów. Zamiast tego, ekipy wybiorą jakie obszary będą rozwijać - podwozie, silnik czy aerodynamikę. Zabronione będzie aktualizowanie wszystkich trzech na raz.

Przepisy obejmują również integrację biopaliw i innych rodzajów bardziej rozwiniętych paliw oraz nowych źródeł energii. Będą kontynuowane badania nad nowymi energiami (np. wodór) w celu wprowadzenia ich w przyszłości.

Jeśli chodzi o obszar bezpieczeństwa, główne prace zostaną wykonane wokół monokoku - zwiększy się objętość wewnątrz (1500 mm) wraz z regulowanymi pedałami. W celu ochrony kręgów kierowcy podczas zderzenia, kąt siedzenia będzie wynosił 55 stopni (obecnie 35 stopni). Wysokość kokpitu zostanie zwiększona do 80 mm.

Zmianie ulegnie obszar na nogi aby ułatwić wymiany między kierowcami. W tym miejscu pojawi się także sztywniejsza pianka ochronna. Sztywniejsze będą także testy przedniej i tylnej części monokoku oraz pojawią się większe struktury zderzeniowe. Poprawiona zostanie ergonomia kokpitu dla lepszej widoczności ze strony kierowcy.

Wszystkie nowe zmiany dotyczące bezpieczeństwa nie wpłyną jednak na osiągi samochodów LMP1.

Porsche, Toyota i inni producenci samochodów uczestniczyli w spotkaniach dotyczących tworzenia nowych przepisów i wykazali się dużym zainteresowaniem oraz zaangażowaniem - podkreśliło ACO na zakończenie.

Image © Toyota Motorsport GmbH

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE