Menu

McLaren P15 Senna

McLaren P15 Senna

Każdy kibic F1 w swojej głowie po usłyszeniu jednego słowa, układa ciąg wydarzeń lub łączy dane wyrażenia z innym. Tak jest w przypadku słowa Ferrari, które natychmiastowo scalamy z nazwiskiem Schumachera. Identycznie działamy w przypadku innego niemieckiego kierowcy, czyli Sebastiana Vettela, którego bez chwili zastanowienia łączymy zespołem Red Bull Racing. Natomiast, gdy w temacie F1 pojawiają się wyrażenia typu: "hiszpański zawodnik", "dwukrotny mistrz świata", "Renault", wówczas wiemy, że to Fernando Alonso.

W ten sposób najbardziej ekstremalny pojazd drogowy McLarena z tego roku, może być związany z tylko jednym legendarnym kierowcą, czyli Ayrtonem Senną, który wraz z McLarenem–Hondą zdobył tytuły mistrz świata w 1988, 1990 oraz 1991 roku.

McLaren Senna został zaprojektowany, skonstruowany i opracowany z myślą o stworzeniu najlepszego drogowego auta! Słowa legendarnego mistrza F1, były ideą przewodnią w uzyskaniu, jak najlepszych efektów. Zobowiązujesz się w końcu do takiego poziomu, w którym nie ma żadnego kompromisu. Dajesz z siebie wszystko, absolutnie wszystko - Ayrton Senna.

Waga

McLaren P15 Senna waży zaledwie 1198 kilogramów. Zawdzięcza to swojemu podwoziu z włókna węglowego, które jest ulepszoną strukturą znajdującą się w wersji 720S. Prócz tego posiada wyrafinowane zawieszenie, które zapewnia równowagę dynamiczną. Natomiast elektrohydrauliczne sterowanie umożliwia precyzyjną i "czystą" jazdę na każdej drodze.

Silnik

Wyposażony w czterolitrowy silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem. Istna bestia! Na chwilę obecną, najmocniejszy spalinowym silnik McLarena generuje 800 KM oraz 800 Nm maksymalnego momenty obrotowego. Oznacza to, że ten model posiada stosunek mocy do masy na poziomie przekraczającym 650 Km/tonę. Niesamowita wydajność, która potwierdza, że w McLaren Ultimate Series - rodzinie produktów wprowadzonej przez McLaren P1 - zarezerwowanej dla najrzadszych i najbardziej ekstremalnych samochodów McLarena – pojawił się nowy gracz.

Nasuwa się tutaj jedno zasadnicze pytanie. Dlaczego McLaren nie stworzył własnego silnika w F1 skoro jego samochody drogowe przekraczającą racjonalne standardy?! Niestety finanse. McLaren dzielił się stratami z Hondą, korzystając z japońskiej jednostki napędowej. Gdyby brytyjska ekipa korzystała z własnych silników, to zakładając, że ich silnik byłby na poziomie Hondy, stajnia z Woking ponosiłaby 100 procent wszystkich strat.

Mike Flewitt i Bruno Senna

McLaren Senna to personifikacja DNA motorsportu McLarena. Zalegalizowany do użytku drogowego, lecz zaprojektowany z myślą o najlepszych osiągach na torze!

Każdy element tej nowej serii Ultimate McLaren cechuje bezkompromisowa koncentracja, która zapewnia w tym momencie najczystsze połączenie między kierowcą, a maszyną – powiedział Mike Flewitt, dyrektor generalny McLaren Automotive.

Biorąc pod uwagę słynne imię, które nosi ten nowy McLaren, jego niezrównane ekstremalne osiągi i dynamiczna doskonałość nie powinny być zaskoczeniem. Legendarny kierowca wyścigowy Formuły 1 był znany ze swojej wyjątkowej siły koncentracji i skupienia. Niezłomny duch Ayrtona Senny zawsze był żywy w McLarenie, a McLaren Senna jeszcze bardziej wzmocni jego globalną spuściznę.

Nasza rodzina jest niezwykle dumna z nazewnictwa nowej serii Ultimate McLaren Senna. To pierwszy projekt, który naprawdę łączy się z duchem i osiągami Ayrtona. Ten samochód honoruje mojego wuja! – dodał Bruno Senna, kierowca wyścigowy i ambasador McLarena.

McLaren P15 Senna

Konstrukcja

Wizualnie, McLaren Senna wstrząsa. Konstrukcja jest agresywna i bezlitosna. Organiczne kształty ustąpiły miejsca stylowi projektu, który został celowo podzielony w poszukiwaniu absolutnej wydajności. Zwracając uwagę na docisk aerodynamiczny i całą równowagę, można rzec, iż jest on modelem, który w swej wyrazistości udowodnił najczystszą filozofię projektowania. To wyraz "formy podążającej za funkcjonalnością".

Tak zwana łezka z obciętymi elementami na kabinie zapewnia optymalną i niespotykaną dotąd aerodynamikę. Każdy element konstrukcji nadwozia, od przedniego splittera do podwójnego dyfuzora z tyłu, został opracowany w celu zoptymalizowania siły docisku i równowagi aerodynamicznej, niezależnie od tego, czy następuje to podczas hamowania czy regulacji środkowego kąta przepustnicy.

Smukłe, tylne światła LED były przedmiotem tak samo dokładnej dbałości o detale, jak reflektory i każdy inny element o znaczeniu lotniczym. To istna jednolita konstrukcja minimalizująca przerwy w przepływie powietrza.

Dyfuzor

Podwójny dyfuzor z tyłu samochodu jest wykonany jako pojedynczy kawałek włókna węglowego zaczynający się pod tylną osią, a ponieważ zwiększa wysokość, przyspiesza wydostawanie się powietrza spod pojazdu. To tworzy strefę niskiego ciśnienia, która zasysa samochód jeszcze mocniej do ziemi.

Tylne skrzydło

Ogromne tylne skrzydło z podwójnym elementem z włókna węglowego w najwyższym punkcie, znajduje się w odległości 1219 mm od drogi. Hydraulicznie uruchamiane i o powierzchni planarnej ponad 6500 cm2, stale dostosowuje się do optymalizacji poziomów docisku i równowagi aerodynamicznej i działa jak hamulec powietrzny podczas gwałtownego hamowania.

Drzwi

Oczywiście zbudowane z włókna węglowego, są wyposażone w dwuczęściowe szklane boczne okna ze stałą częścią górną i mniejszą sekcją otwieraną poniżej. Wzmacnia to poczucie przestrzeni wewnątrz kokpitu, a w przypadku niższych przeszklonych drzwi radykalnie wzmacnia wizualne połączenie między kierowcą a otoczeniem. Aby dostosować się do projektu drzwi, mechanizmy zwalniające i przełączniki okien są umieszczone obok przycisku uruchamiania silnika w konsoli z włókna węglowego nad głową kierowcy.

Sterowanie

Sterowanie maszyną zostało celowo ograniczone do minimum. Wszystkie informacje, jakich potrzebuje kierowca, pochodzą z wysokiej rozdzielczości wyświetlacza kierowcy i centralnego ekranu systemu audio-informacyjnego.

Reakcja przepustnicy i skrzynia biegów

Suche smarowanie miski silnika i płaski wał korbowy są technologiami wywodzącymi się ze sportów motorowych. Lekkie komponenty wewnętrzne zmniejszają masę w układzie napędowym i łączą się z ultra-niską bezwładnością oraz podwójną spiralą turbodoładowania, aby zapewnić błyskawiczną reakcję przepustnicy.

Skrzynia biegów jest dwusprzęgłowa. Oznacza to, że jedno sprzęgło jest bezstopniowe, zaś drugie siedmiostopniowe. W praktyce oznacza to, że można wybrać pełne ręczne sterowanie zmianą biegów za pomocą łopatek zamontowanych na wahaczu za kierownicą.

Tryb pracy

Charakter silnika i skrzyni biegów można dostosować za pomocą panelu Active Dynamics. Kierowca ma do wyboru tryby pracy Comfort, Sport lub Track Powertrain. Bez względu na tryb, wydajność jest na wysokim poziomie.

Zawieszenie

Zawieszenie hydrauliczne RaceActive Chassis Control II (RCC II) działa w harmonii z aktywną aerodynamiką z przodu i z tyłu, zapewniając niezwykle intensywne wrażenia na drodze. Każdy element McLarena Senny został zaprojektowany w celu maksymalizacji połączenia między kierowcą a samochodem, przy każdej prędkości i w każdej sytuacji.

RCC II to podwójny wahacz zawieszenia, który dodatkowo wyposażony jest w hydraulicznie połączone amortyzatory i hydrauliczny zamiennik konwencjonalnych mechanicznych stabilizatorów.

Bezstopniowo i zmienny system RCC II rozwija strategię sterowania wprowadzoną w modelu McLaren 720S!

Układ hamulcowy i opony

Układ hamulcowy McLarena Senny jest najbardziej zaawansowanym układem wykorzystującym ceramiczne dyski, które zapewniają ekstremalną wydajność. Dzięki specjalnie opracowanym oponom Pirelli P Zero, które są przeznaczone na tory wyścigowe, lecz zatwierdzone do użytku drogowego, umożliwiają wyjazd McLarena Senny na tor. Dostępna jest tylko jedna mieszkanka takich opon, czyli ultramiękka.

Cena

Samochód będzie ręcznie montowany w Anglii w McLaren Production Center. Produkcja będzie ograniczona do 500 egzemplarzy. Cena za jeden model McLarena to kwota blisko 750 000 funtów, co daje wartość ponad 3,5 miliona złotych.

McLaren P15 Senna
Image © Newspress Ltd

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE