24H Le Mans: Godz. 23-24: Toyota Gazoo Racing #8 zwycięża w 88. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans

Toyota Gazoo Racing #8 / © Toyota Motorsport GmbH

Zespół Toyota Gazoo Racing oznaczony numerem #8 zwyciężył w 88. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Sebastien Buemi, Brendon Hartley i Kazuki Nakajima uniknęli większych problemów, co dało im trzecie z rzędu zwycięstwo w legendarnej rywalizacji na Circuit de la Sarthe.

Duży pech dopadł tymczasem siostrzany skład Toyoty #7, który stracił prowadzenie z powodu problemów technicznych, co dało im finalnie trzecią lokatę na mecie, po problemach Rebelliona oznaczonego numerem #3, który został sklasyfikowany na czwartej lokacie. Druga pozycja należała finalnie do Rebelliona z numerem #1.

W klasie LMP2 zwycięstwo do mety dowiózł zespół United Autorsport #22, który do ostatnich minut musiał bronić swojej pozycji. Zjazd do boksów na niecałe dziesięć minut przed końcem wyścigu spowodował, że bardzo mocno do lidera zbliżył się skład Jota #38, jednak i on zawitał do boksów, wyjaśniając finalnie ustawienie na mecie.

Zwycięstwo w klasie LMGTE Pro przypadło ekipie Aston Martin Racing #97, która także do ostatnich chwil walczyła o pierwszą lokatę z ekipą AF Corse #51, jednak do Brytyjski skład mógł unieść ręce w górę w geście ogólnego triumfu. Podium kategorii Pro uzupełnił drugi skład Astona Martina oznaczony numerem #95.

Bezdyskusyjne zwycięstwo w najniższej klasie LMGTE Am odniósł zespół TF Sport #90, który pojawił się na mecie z przewagą niecałej minuty przed Dempsey-Proton Racing #77 oraz AF Corse #83.

Problemy Rebelliona #3 na ostatniej prostej. Toyota #8 mija linię mety na pierwszej lokacie

W przedostatniej godzinie zmagań na francuskim torze Circuit de la Sarthe sędziowie nałożyli na samochód nr #95 zespołu Aston Martin Racing 5-sekundową karę za naruszenie przepisów w pit stopie. Czas został doliczony do kolejnej wizyty kierowcy tej ekipy w boksie.

Kilka minut po rozpoczęciu dwudziestej trzeciej godziny wyścigu, jadący w Ferrari 488 GTE nr #83 zespołu AF Corse Nicklas Nielsen, awansował na trzecią pozycję w klasie GTE Am, wyprzedzając Matta Campbella z Dempsey – Proton Racing #77.

Tymczasem Kazuki Nakajima z Toyota Gazoo Racing #8 pewnie budował przewagę jako lider wyścigu. Drugi w stawce Norman Nato, prowadzący prototyp Rebellion R13 – Gibson nr #1, tracił do Japończyka już sześć okrążeń.

Błąd Louisa Deletraza w szykanie Forda doprowadził do lekkiego uślizgu jego Rebelliona nr #3, co z kolei wymusiło kontrolną wizytę kierowcy w boksie. Po sprawdzeniu przez mechaników auto ponownie wyjechało na tor, zajmując trzecią lokatę w stawce.

Dokładnie dziewięćdziesiąt minut przed końcem wyścigu do alei serwisowej na tankowanie zjechał Jose Maria Lopez z Toyota Gazoo Racing #7. Po powrocie na tor zawodnik utrzymał czwartą pozycję w klasyfikacji generalnej, tracąc siedem okrążeń do kolegi z zespołu Kazuki Nakajimy.

Chwilę później na zmianę kierowcy zdecydował się zespół AF Corse. Za kierownicę Ferrari 488 GTE nr #51 wsiadł James Calado, zastępując Brazylijczyka Daniela Serra. Zawodnik wrócił do rywalizacji utrzymując prowadzenie w klasie GTE Pro.

Również w ekipie Richard Mille Racing Team dokonano zmiany. Tatiana Calderon zastąpiła Beitske Visser za kierownicą samochodu Oreca 07 – Gibson nr #50.

Niespełna godzinę przed końcem wyścigu błąd popełnił Louis Deletraz z Rebellion Racing #3, który na jednym z zakrętów stracił panowanie nad autem i wyjechał na żwirowe pobocze, uszkadzając przedni fragment nadwozia. Zmusiło to zawodnika do wizyty w boksie. Ostatecznie kierowca powrócił na tor na czwartej pozycji tracąc dotychczas zajmowane trzecie miejsce na rzecz Jose Maria Lopeza w Toyocie nr #7.

Pięćdziesiąt pięć minut przed zakończeniem rywalizacji w jedną z barier uderzył Lucas Legeret w Porsche 911 RSR nr #99 z zespołu Dempsey – Proton Racing. Zawodnik poważnie uszkodził przód auta i był zmuszony do zjazdu do pit stopu.

Incydent wywołał wprowadzenie żółtych flag, a na tor wyjechała ekipa techniczna obsługi toru, która podjęła się naprawy uszkodzonej bariery.

Na pół godziny przed końcem wyścigu w bariery uderzył James Allen z SO24-Has by Graff #39 doszczętnie niszcząc swój samochód i wywołując neutralizację na torze. Rywalizacja została wznowiona po piętnastu minutach.

Ostatecznie, po 24 godzinach zaciętej rywalizacji, zwycięzcą 88. edycji 24H Le Mans został zespół Toyota Gazoo Racing z samochodem Toyota TS050 – Hybrid nr #8, który po przejechaniu 387 okrążeń jako pierwszy przekroczył linię mety. Za kierownicą samochodu zmieniali się Sebastien Buemi, Brendon Hartley oraz Kazuki Nakajima.

Na drugiej pozycji dojechał Rebellion R13 – Gibson nr #1 z Rebellion Racing prowadzony przez Gustavo Menzesa, Normana Nato i Bruno Sennę.

Trzecie miejsce należało do samochodu nr #7 Toyota Gazoo Racing prowadzonego przez Mike’a Conwaya, Kamui Kobayashiego oraz Jose Maria Lopeza.

Kategorię LMP2 wygrał zespół United Autosports #22 z kierowcami Paulem di Restą, Filipe Albuquerque i Philipe Hansonem.

Drugie miejsce zajęła ekipa Jota #38 z zawodnikami Roberto Gonzalezem, Anthony Davidsonem i Antonio Felixem da Costą.

Trzecia na mecie zameldowała się Oreca 07 – Gibson nr #31 z Panis Racing, za kierownicą której startowali Julien Canal, Nicolas Jamin oraz Matthieu Vaxiviere.

Polski zespół Inter Europol Competition #34 z Jakubem Śmiechowskim, Rene Binderem i Matevosem Isakkyanem, po przejechaniu 325 okrążeń, zajął ostatecznie 18 miejsce w klasie LMP2.

Zwycięzcami klasyfikacji GTE Pro zostali Alexander Lynn, Maxime Martin i Harry Tincknell z zespołu Aston Martin Racing #97.

Drugie miejsce należało do Ferrari 488 GTE nr #51 z AF Corse, za kierownicą którego zmieniali się James Calado, Alessandro Pier Guidi oraz Daniel Serra.

Trzecia lokata to zespół Aston Martin Racing #95 z zawodnikami Marco Sorensenem, Nicki Thiimem i Richardem Westbrookiem.

Najwyższe miejsce w najniższej klasie GTE Am zajęła ekipa TF Sport #90 i kierowcy Jonathan Adam, Charlie Eastwood i Salih Yoluc.

Drugi stopień podium należał do Dempsey – Proton Racing i Porsche 911 RSR nr #77 prowadzonego przez Matta Campbella, Riccardo Pere oraz Christiana Rieda.

Trzecim zespołem, który osiągnął linię mety był AF Corse. Za kierownicą Ferrari 488 GTE nr #83 zasiadali Emmanuel Collard, Nicklas Nielsen i Francois Perrodo.

Wyniki 24-godzinnego wyścigu Le Mans:

Poz Nr Kierowcy Zespół Klasa Czas Okr Strata Pit Naj. okr.
1. 8 S. BUEMI / K. NAKAJIMA / B. HARTLEY Toyota Gazoo Racing LMP1 - H 24:01:45.305 387 36 3:19.762
2. 1 B. SENNA / N. NATO / G. MENEZES Rebellion Racing LMP1 24:03:05.492 382 +5 okr 36 3:19.264
3. 7 M. CONWAY / K. KOBAYASHI / J. LOPEZ Toyota Gazoo Racing LMP1 - H 24:03:18.565 381 +6 okr 35 3:19.357
4. 3 R. DUMAS / N. BERTHON / L. DELETRAZ Rebellion Racing LMP1 24:03:57.973 381 +6 okr 35 3:21.854
5. 22 P. HANSON / F. ALBUQUERQUE / P. DI RESTA United Autosports LMP2 24:02:33.577 370 +17 okr 38 3:29.709
6. 38 A. DAVIDSON / A. DA COSTA / R. GONZALEZ Jota LMP2 24:03:06.408 370 +17 okr 40 3:30.452
7. 31 N. JAMIN / J. CANAL / M. VAXIVIERE Panis Racing LMP2 24:01:57.436 368 +19 okr 38 3:29.689
8. 36 A. NEGRÃO / P. RAGUES / T. LAURENT Signatech Alpine ELF LMP2 24:03:13.572 367 +20 okr 38 3:29.750
9. 26 R. RUSINOV / J. VERGNE / M. JENSEN G-Drive Racing LMP2 24:04:11.150 367 +20 okr 39 3:28.821
10. 28 P. LAFARGUE / P. CHATIN / R. BRADLEY IDEC Sport LMP2 24:02:57.605 366 +21 okr 39 3:29.599
11. 42 N. LAPIERRE / A. BORGA / A. COIGNY Cool Racing LMP2 24:03:41.605 365 +22 okr 39 3:29.424
12. 25 J. FALB / S. TRUMMER / M. MCMURRY Algarve Pro Racing LMP2 24:05:13.245 365 +22 okr 39 3:31.567
13. 50 T. CALDERON / S. FLÖRSCH / B. VISSER Richard Mille Racing Team LMP2 24:02:34.603 364 +23 okr 38 3:32.231
14. 47 R. LACORTE / A. BELICCHI / G. SERNAGIOTTO Cetilar Racing LMP2 24:03:34.377 363 +24 okr 37 3:32.261
15. 17 D. MERRIMAN / K. TILLEY / J. KENNARD IDEC Sport LMP2 24:04:26.139 363 +24 okr 39 3:29.609
16. 27 H. HEDMAN / B. HANLEY / R. VAN DER ZANDE DragonSpeed USA LMP2 24:03:47.200 361 +26 okr 39 3:29.500
17. 32 W. OWEN / A. BRUNDLE / J. VAN UITERT United Autosports LMP2 24:02:34.108 359 +28 okr 37 3:27.508
18. 35 N. YAMANAKA / N. FOSTER / R. MERHI Eurasia Motorsport LMP2 24:01:57.100 351 +36 okr 38 3:32.415
19. 29 F. VAN EERD / G. VAN DER GARDE / N. DE VRIES Racing Team Nederland LMP2 24:02:13.424 349 +38 okr 41 3:28.983
20. 97 M. MARTIN / A. LYNN / H. TINCKNELL Aston Martin Racing LMGTE Pro 24:03:11.428346 346 +41 okr 24 3:50.321
21. 51 A. PIER GUIDI / J. CALADO / D. SERRA AF Corse LMGTE Pro 24:04:44.592 346 +41 okr 24 3:51.002
22. 95 N. THIIM / M. SØRENSEN / R. WESTBROOK Aston Martin Racing LMGTE Pro 24:03:11.461 343 +44 okr 25 3:51.277
23. 82 O. PLA / S. BOURDAIS / J. GOUNON Risi Competizione LMGTE Pro 24:02:47.574 339 +48 okr 25 3:51.408
24. 90 S. YOLUC / C. EASTWOOD / J. ADAM TF Sport LMGTE Am 24:04:20.981 339 +48 okr 24 3:53.055
25. 77 C. RIED / R. PERA / M. CAMPBELL Dempsey - Proton Racing LMGTE Am 24:05:10.733 339 +48 okr 25 3:53.747
26. 83 F. PERRODO / E. COLLARD / N. NIELSEN AF Corse LMGTE Am 24:05:13.780 339 +48 okr 25 3:54.303
27. 56 E. PERFETTI / L. TEN VOORDE / M. CAIROLI Team Project 1 LMGTE Am 24:05:22.100 339 +48 okr 27 3:53.434
28. 24 G. GRIST / A. KAPADIA / A. WELLS Nielsen Racing LMP2 24:01:53.228 338 +49 okr 37 3:30.858
29. 86 M. WAINWRIGHT / B. BARKER / A. WATSON Gulf Racing LMGTE Am 24:05:18.281 337 +50 okr 26 3:53.928
30. 66 R. HEISTAND / M. ROOT / J. MAGNUSSEN JMW Motorsport LMGTE Pro 24:02:26.468 335 +52 okr 23 3:55.302
31. 91 G. BRUNI / R. LIETZ / F. MAKOWIECKI Porsche GT Team LMGTE Pro 24:02:32.655 335 +52 okr 25 3:52.695
32. 61 F. PIOVANETTI / O. NEGRI JR. / C. LEDOGAR Luzich Racing LMGTE Am 24:05:16.339 335 +52 okr 24 3:53.847
33. 98 P. DALLA LANA / R. GUNN / A. FARFUS Aston Martin Racing LMGTE Am 24:04:11.477 333 +54 okr 25 3:52.449
34. 85 M. GOSTNER / R. FREY / M. GATTING Iron Lynx LMGTE Am 24:02:08.755 332 +55 okr 26 3:55.910
35. 92 M. CHRISTENSEN / K. ESTRE / L. VANTHOOR Porsche GT Team LMGTE Pro 24:02:11.979 331 +56 okr 26 3:52.136
36. 99 V. INTHRAPHUVASAK / L. LÉGERET / J. ANDLAUER Dempsey - Proton Racing LMGTE Am 24:03:35.684 331 +56 okr 23 3:54.210
37. 60 C. SCHIAVONI / S. PIANEZZOLA / P. RUBERTI Iron Lynx LMGTE Am 24:05:10.804 331 +56 okr 28 3:55.180
38. 78 H. FELBERMAYR / M. BERETTA / M. VAN SPLUNTEREN Proton Competition LMGTE Am 24:02:09.310 330 +57 okr 26 3:56.086
39. 54 T. FLOHR / F. CASTELLACCI / G. FISICHELLA AF Corse LMGTE Am 24:03:20.670 330 +57 okr 26 3:54.199
40. 57 B. KEATING / F. FRAGA / J. BLEEKEMOLEN Team Project 1 LMGTE Am 24:04:13.737 326 +61 okr 25 3:54.315
41. 34 J. SMIECHOWSKI / R. BINDER / M. ISAAKYAN Inter Europol Competition LMP2 24:03:01.784 325 +62 okr 36 3:34.600
42. 62 B. GRIMES / J. MOWLEM / C. HOLLINGS Red River Sport LMGTE Am 24:03:26.422 325 +62 okr 25 3:57.558
43. 89 S. BROOKS / J. PIGUET / A. LASKARATOS eam Project 1 LMGTE Am 24:02:46.180 313 +74 okr 24 3:56.621
Nieskalsyfikowani
39 J. ALLEN / V. CAPILLAIRE / C. MILESI SO24-Has by Graff LMP2 23:15:48.615 357 36 3:30.423
71 D. RIGON / M. MOLINA / S.BIRD AF Corse LMGTE Pro 23:58:50.020 349 24 3:52.059
72 M. CHEN / T. BLOMQVIST / M. GOMES Hub Auto Racing LMGTE Am 20:06:06.609 273 21 3:53.878
88 T. PREINING / D. BASTIEN / A. DE LEENER Dempsey-Proton Racing LMGTE Am 24:06:00.292 238 24 3:55.339
75 R. MASTRONARDI / M. CRESSONI / A. PICCINI Iron Lynx LMGTE Am 15:42:35.591 211 17 3:54.734
Wycofali się
21 J. MONTOYA / T. BURET / M. ROJAS DragonSpeed USA LMP2 12:57:52.187 192 21 3:31.584
63 C. MACNEIL / T. VILANDER / J. SEGAL WeatherTech Racing LMGTE Pro 13:41:12.528 185 14 3:52.056
70 T. KIMURA / V. ABRIL / K. COZZOLINO MR Racing LMGTE Am 13:23:15.074 172 15 3:53.677
16 R. CULLEN / O. JARVIS / N. TANDY G-Drive Racing by Algarve LMP2 7:44:11.624 105 16 3:30.570
30 J. HIRSCHI / K. TERESCHENKO / T. GOMMENDY Duqueine Team LMP2 6:30:06.632 100 10 3:31.429
4 T. DILLMANN / B. SPENGLER / O. WEBB Bykolles Racing Team LMP1 6:49:35.608 97 10 3:27.680
33 K. YAMASHITA / M. PATTERSON / A. FJORDBACH High Class Racing LMP2 11:33:21.552 88 17 3:31.018
52 C. ULRICH / S. GÖRIG / A. WEST AF Corse LMGTE Am 5:40:44.154 80 5 4:02.204
55 D. CAMERON / A. SCOTT / M. GRIFFIN Spirit of Race LMGTE Am 6:20:12.957 78 7 3:55.891
11 A. TAMBAY / E. MARIS / C. D'ANSEMBOURG Eurointernational LMP2 1:40:32.248 26 2 3:35.008
Zdyskwalifikowani
37 H. TUNG / G. AUBRY / W. STEVENS Jackie Chan DC Racing LMP2 10:51:53.595 141 16 3:30.490
Image: © Toyota Motorsport GmbH