ACO i IMSA potwierdzają regulacje techniczne prototypów LMDh

Mazda Team Joest / © IMSA / LAT Images

W przeddzień 88. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans, ACO i IMSA potwierdziły regulacje techniczne prototypów LMDh, które pojawią się w mistrzostwach samochodów sportowych IMSA WeatherTech, Długodystansowych Mistrzostwach Świata oraz 24-godzinnym wyścigu Le Mans.

Podczas dorocznej konferencji prasowej w Le Mans we Francji, prezes IMSA John Doonan dołączył do prezesa Automobile Club de l'Ouest (ACO) Pierre'a Fillona i przewodniczącego Komisji Wytrzymałościowej FIA Richarda Mille'a, aby przedstawić szczegóły nowego samochodu LMDh, który będzie rywalizował w klasyfikacji generalnej w Daytona, Le Mans, Sebring i wielu ważnych wyścigach długodystansowych na całym świecie.

"Od czasu ogłoszenia konwergencji IMSA i ACO w Daytona w styczniu oraz możliwości startu tego samego samochodu zarówno podczas IMSA WeatherTech SportsCar, jak i FIA WEC, otrzymaliśmy i odpowiedzieliśmy na wiele konkretnych pytań prestiżowym producentom samochodów" - powiedział John Doonan.

"Mieliśmy również tych samych producentów samochodów, którzy byli bardzo zaangażowani w opracowanie przepisów LMDh i myślę, że wszyscy jesteśmy bardzo zachęceni oraz pewni, że kiedy ogłosimy ostateczne przepisy, da nam to więcej samochodów w stawce."

"Z pewnością najwyższy poziom wyścigów długodystansowych samochodów sportowych ma teraz bardzo jasną, namacalną i bardzo świetlaną przyszłość. To, szczerze mówiąc, bardzo dobra wiadomość w tym trudnym kontekście globalnym."

Główni producenci samochodów będą współpracować z jednym z czterech zatwierdzonych konstruktorów podwozi - Dallara, Ligier, Multimatic lub Oreca - w celu opracowania swoich samochodów wyścigowych LMDh. Pomiędzy silnikiem spalinowym producenta, a specjalnym hybrydowym układem napędowym, który będzie dostarczany przez firmy Bosch, Williams Advanced Engineering i Xtrac, każdy samochód LMDh będzie posiadał łącznie 500 kilowatów, czyli nieco ponad 670 koni mechanicznych.

Minimalna waga prototypów LMDh wyniesie 1030 kilogramów, przy maksymalnej szerokości dwóch metrów, maksymalnej długości 5.1 metra i wspólnym rozstawie osi dla wszystkich samochodów 3.15 metra. Wszystkie prototypy będą posiadały wspólną podłogę, jednak każdy z producentów będzie miał możliwość zaprojektowania własnego nadwozia, aby umożliwić wprowadzenie własnej tożsamości.

"ACO i IMSA wspólnie z czterema konstruktorami podwozi i trzema dostawcami hybrydowych układów napędowych, wspólnie opracowały wspólne rozwiązanie LMDh" - powiedział Kurdock. "Silnik Bosch będzie zintegrowany ze skrzynią biegów Xtrac, podczas gdy akumulator Williams Advanced Engineering zostanie zintegrowany ze sterownikiem silnika Bosch. To wszystko jest w kompaktowym zestawie, który będzie instalowany w osobnej części auta, która będzie odizolowana od kierowcy."

Podczas styczniowej konferencji na torze Daytona poinformowano, że nowe przepisy dotyczące prototypów LMDh wejdą w życie w 2022 roku. Obecne ogłoszenie dostarcza jednak wszystkim producentom szczegółowych informacji potrzebnych do proponowania oraz rozwijania programów LMDh i daje możliwość podjęcia osobnych decyzji, czy programy zostaną uruchomione do 2022 roku, w związku z globalną pandemią.

"Myślę, że to dowodzi to efektywnej pracy i współpracy pomiędzy ACO i IMSA" - powiedział Pierre Fillon. "Właściwie to powinniśmy to ogłosić w czerwcu, gdybyśmy nie mieli kryzysu zdrowotnego."

"Myślę, że efektywność tego procesu jest dalszym odzwierciedleniem znaczenia tej współpracy między ACO i IMSA oraz przyszłości długodystansowych wyścigów samochodowych" - dodał Doonan.

Szacunkowy koszt kompletnego samochodu LMDh, jednak bez jednostki napędowej, ma wynieść około miliona euro.

Image: © IMSA / LAT Images