ACO potwierdza zmniejszenie mocy w samochodach LMP2 od sezonu 2021

ACO potwierdziło plany redukcji mocy w konstrukcjach klasy LMP2 wyposażonych w silniki Gibson. Zmniejszenie z obecnych 600 KM do 560 KM zacznie obowiązywać od przyszłego roku w seriach FIA World Endurance Championship, European Le Mans Series oraz Asian Le Mans Series.
Zmiany zostaną wprowadzone w związku z pojawieniem się nowej klasy pojazdów Le Mans Hypercar (LMH). Mają one wpłynąć na wyraźne zróżnicowanie najwyższej klasy w stosunku do konstrukcji LMP2.
W krótkim oświadczeniu wydanym przez Automobile Club de l'Ouest można przeczytać: "Decyzja ta nie będzie miała żadnego finansowego wpływu na zespoły obecne w stawce. Co więcej, obniżenie mocy obniży także koszty eksploatacji."
Druga część wypowiedzi została jednak natychmiast zakwestionowana przez wiele ekip startujących w serii ELMS, według których ilość potrzebnych podzespołów oraz części nie zmieni się, a oszczędności w zużytym paliwie będą praktycznie niezauważalne. Nie ulegnie zmianie także koszt samych silników, które wyceniane są na podstawie przepracowanych godzin, a nie zużycia paliwa, czy osiąganej mocy.
Podczas niedawnych testów ELMS na torze Autódromo Internacional do Algarve w Portugalii sprawdzano, jak różne opcje ustawienia jednostki napędowej wpływają na uzyskiwane przez kierowców czasy okrążeń. Zmian dokonywano zarówno w podzespołach, jak i w sterownikach silników. Różnice wynosiły około jednej sekundy na okrążeniu, co odpowiada mniej więcej czterem sekundom na francuskim torze Circuit de la Sarthe, na którym corocznie rozgrywany jest słynny 24-godzinny wyścig Le Mans. Biorąc jednak pod uwagę różne charakterystyki obu obiektów, są to jak na razie jedynie spekulacje.
ACO oraz FIA zapowiedziało także zdefiniowanie zupełnie nowej strategii dla konstrukcji LMP2 od sezonu 2023, w którym do dyspozycji zespołów byłyby nowe podwozia zapożyczone z samochodów LMDH. Jednak jak do tej pory nikt z zarządzających amerykańską serią IMSA oraz Długodystansowymi Mistrzostwami Świata nie podjął ostatecznej decyzji.
- Image: © United Autosports