Acura ARX-06 – rewolucyjny projekt do walki o zwycięstwa w mistrzostwach IMSA

Acura ARX-06 / © Acura

Acura i Honda Performance Development w ostatnich dniach ujawniły projekt i szczegóły techniczne konstrukcji Acura ARX-06 LMDh z zastosowanym 2,4-litrowym silnikiem V6 z podwójnym turbodoładowaniem.

Sportowy prototyp szóstej generacji Acury, który w zeszłym miesiącu przeszedł pierwsze testy torowe, zadebiutuje w przyszłorocznych mistrzostwach IMSA WeatherTech SportsCar Championship.

Acura Motorsports i HPD oficjalnie zaprezentują samochód podczas wydarzenia The Quail na Monterey Car Week.

Niedawna prezentacja zawierała pierwsze zdjęcia projektu samochodu bez barw kamuflujących oraz przedstawiła kluczowe szczegóły dotyczące specyfikacji technicznych.

Częściowo elektryczny układ napędowy ARX-06, nazwany Acura AR24e, to silnik spalinowy połączony z systemem hybrydowym LMDh, składającym się z silnika elektrycznego Bosch, przekładni Xtrac i zestawu akumulatorów Williams Advanced Engineering.

Acura ARX-06 / © Acura

Silnik z bezpośrednim wtryskiem, opracowany przez HPD, ma mniejszą pojemność skokową niż 3,5-litrowy V6, który jest używany do napędzania swojego poprzednika DPi, Acury ARX-05.

Nowy silnik o pojemności 2,4 litra jest jak dotąd najmniejszą jednostką napędową o danej pojemności skokowej wyprodukowaną przez Hondę do wyścigów długodystansowych.

Pozostali producenci obecni lub mający niebawem wejść do rywalizacji stosują znacznie większe pojemności jednostek napędowych - 4,8-litrowe V8 z podwójnym turbodoładowaniem w Porsche, 4,0-litrowy V8 z podwójnym turbodoładowaniem w BMW oraz 5,5-litrowy silnik V8 w Cadillacu.

Acura twierdzi, że silnik ARX-06 spełni docelową moc LMDh wynoszącą 500 kW, mierzoną za pomocą mierników momentu obrotowego na tylnej osi, podczas gdy komora spalania została zaprojektowana do pracy na zrównoważonym paliwie o niskiej zawartości węgla.

Silnik jest ustawiony pod kątem 90 stopni w kształcie litery V, aby obniżyć jego środek ciężkości i zmniejszyć biegunowy moment bezwładności.

Firma HPD opracowała hybrydowe systemy sterowania układem napędowym, układy hamulcowe brake-by-wire i systemy sterowania dynamiką pojazdu, które bazują na osprzęcie elektronicznej jednostki sterującej wykorzystywanej w bolidach Formuły 1.

Acura ARX-06 / © Acura

„Podjęliśmy wyzwanie, jakie stanowi nowy pakiet reguł opracowany przez IMSA oraz ACO, i opracowaliśmy rozwiązanie, które uważamy za bardzo konkurencyjne” – powiedział Pierre Descamps, kierownik zespołu projektowego Honda Performance Development, zajmujący się układem napędowym ARX-06.

„Podczas projektowania poszliśmy w zupełnie nowym kierunku. To wciąż V6, co oczywiście w Hondzie jest dobrze znane, ale dodaliśmy kilka nowych elementów, które naszym zdaniem najlepiej wykorzystają elektryczny MGU i akumulator. Nasz nowy silnik osiągnie maksymalną prędkość obrotową określoną w przepisach na poziomie 10 000 obr./min, dzięki czemu będzie również świetnie brzmiał” – dodał.

Acura ARX-06 jest zbudowany na podwoziu ORECA, z aerodynamiką specyficzną dla poprzednich modeli Acury. Zespół HPD Vehicle Performance Group ściśle współpracował z inżynierami ORECA, aby zasymulować różne opcje i kierunki rozwoju samochodu.

Zaprezentowane zdjęcia ukazują przód ARX-06 przypominający swoją poprzedniczkę ARX-05, z charakterystycznie pochylonym nosem jako punkt centralny pomiędzy światłami.

Stylizacja zewnętrzna samochodu została opracowana przez Acura Design Studio z Los Angeles we współpracy z inżynierami HPD i ORECA, aby zmaksymalizować zakres osiągów aerodynamicznych, zachowując jednocześnie zgodność z kryteriami homologacji IMSA i FIA.

Acura ARX-06 / © Acura

ARX-06 jest zbudowany do maksymalnych wymiarów dozwolonych w przepisach technicznych LMDh, mierząc 5,1 metra długości, 2 metry szerokości i 1,06 metra wysokości przy rozstawie osi 3148 mm.

„Jesteśmy niezwykle zadowoleni z naszej współpracy z firmą ORECA. Byli świetnymi partnerami, zarówno podczas naszego programu ARX-05 DPi, jak i teraz z ARX-06. Projekt GTP przyniósł ze sobą nowy zestaw wyzwań i, pomimo podobieństwa do naszej poprzedniej konstrukcji, ARX-06 to całkowicie nowy projekt” – skomentował Mark Crawford, kierownik projektu HPD w firmie Acura ARX-06.

„Ci sami światowej klasy styliści, którzy prowadzili projekt samochodu produkcyjnego Acury, stworzyli wstępne szkice, a następnie ograniczyli je do kilku potencjalnych projektów. Następnie stworzyliśmy model w skali, przeprowadziliśmy testy modeli w tunelu aerodynamicznym oraz zaprosiliśmy HPD i nasze zespoły partnerskie w celu uzyskania ich opinii” – powiedział dyrektor wykonawczy Acura, Dave Marek.

„Projekt był udoskonalany przez cały proces testowania i oceny, dopóki nie wymyśliliśmy ostatecznej wersji, która spełniła nasze cele wydajnościowe, zachowując jednocześnie wszystkie ważne wskazówki dotyczące stylizacji Acura” – dodał.

Według Acury nieoceniony był również wkład kierowców i zespołów powiązanych z programem, który przyczynił się do projektu ARX-06.

„Nasi inżynierowie zabrali się do pracy, wykorzystując wszystkie osiągi pojazdu, symulacje układu napędowego i narzędzia programistyczne, jakie posiadamy w HPD, aby zająć się krytycznymi obszarami wydajności, w tym wagą, mocą, aerodynamiką i środkiem ciężkości” – wyjaśnił Dave Salters, prezes i dyrektor techniczny HPD.

„Jesteśmy Honda Performance Development. Ścigamy się, rozwijamy naszych inżynierów i technologię poprzez wyścigi. Mamy niesamowitą i wyjątkową spuściznę wyścigową, zarówno przeszłą, jak i teraźniejszą. Właśnie tym się zajmujemy jako organizacja wyścigowa Acury i Hondy w Ameryce Północnej” – kontynuował.

„Nie możemy się doczekać wyzwania, jakim jest ściganie się z Porsche, BMW i GM w mistrzostwach IMSA. Jesteśmy bardzo świadomi, że to dla nas duży krok. Musimy się wiele nauczyć, ale właśnie dlatego od lat rywalizujemy na torach całego świata” – podsumował Salters.

Acura ARX-06 / © Acura
Image: © Acura