Adrian Newey: Konstrukcje bolidów Formuły 1 zmierzają w złym kierunku

Sergio Perez - Oracle Red Bull Racing / © Getty Images / Red Bull Content Pool

Główny projektant stajni z Milton Keynes, Adrian Newey, dał jasno do zrozumienia, iż zmienione przepisy techniczne, które weszły w życie podczas tegorocznej kampanii wyścigowej, są niekorzystne dla całego sportu, z uwagi na ogromną masę samochodów.

Jeden z najbardziej szanowanych inżynierów w historii Formuły 1 wypowiedział swoją opinię na temat zmian w regulacjach technicznych na sezon 2022. Projektanci zespołów, do których należy Newey, przy współpracy ze swoimi inżynierami, musieli odpowiedzieć na te rewolucyjne modyfikacje konstrukcyjne.

Skutkiem wprowadzonych zmian regulaminowych były szalenie różne interpretacje wytycznych zarówno przez czołówkę, jak i zespołów z dołu stawki. Zdaniem Brytyjczyka nastąpiły znaczące ulepszenia w zakresie wyprzedzania, jednak aktualnie największy problem stanowi masa samochodów.

„Uważam, że wyprzedzanie stało się łatwiejsze, z uwagi na prostsze podążanie za innym kierowcą w bliskiej odległości. Nie sądzę, że jest to istotna zmiana, ale trochę to pomoże” – powiedział Newey.

„Jeśli dokonasz tak znaczącego przekształcenia zasad, które nieuchronnie pociągną za sobą wiele innych zmian, prawdopodobnie doprowadzi to do dalszych dysproporcji w stawce w pierwszych kilku sezonach.”

63-latek stwierdził, iż samochody Formuły 1 wpisują się w niepokojący trend widoczny w produkcji pojazdów drogowych, które również stają się coraz cięższe.

„W ciągu zaledwie kilku lat limit masy wzrósł z niskich sześciuset kilogramów i od trzydziestu do czterdziestu kilogramów balastu na pokładzie, do samochodów o masie bliskiej ośmiuset kilo. Wszyscy pracujemy jak szaleni, aby osiągnąć obecnie zalecaną minimalną wagę” – wyjaśnił.

„Krótko mówiąc bolidy stały się większe i cięższe oraz nieszczególnie aerodynamiczne, ponieważ działa na nie większy opór powietrza. Oczywiście ten zły kierunek jest obecny ogólnie w przemyśle motoryzacyjnym, niezależnie od rodzaju napędu. Największym problemem jest ilość energii potrzebnej do zasilania samochodu, bez względu na to, skąd ona pochodzi.”

Droga, jaką obrała Formuła 1 i motoryzacja jest sprzeczna z podejściem Neweya. Dla brytyjskiego projektanta idealne przepisy w królowej motorsportu umożliwiałyby konstruowanie maszyn lekkich i jak najbardziej wydajnych aerodynamicznie.

„Oczywiste jest to, że niektóre aspekty bezpieczeństwa stają się kwestiami, które napędzają się nawzajem. Im cięższy samochód, tym musi być wytrzymalszy. Moim zdaniem potrzebujemy mniejszych, lżejszych i bardziej energooszczędnych konstrukcji” – podsumował Adrian Newey.

Adrian Newey - Oracle Red Bull Racing / © Getty Images / Red Bull Content Pool
Image: © Getty Images / Red Bull Content Pool