Alejandro Agag: Formuła 1 musi stać się elektryczna

Grand Prix Abu Zabi 2020 / © Getty Images / Red Bull Content Pool

Założyciel Formuły E jest zdania, że przyszłość królowej sportów motorowych jest nierozerwalnie związana z elektromobilnością.

W przeszłości Hiszpan niejednokrotnie podnosił taki postulat, jednak jego ostatnie wypowiedzi zbiegają się w czasie z toczącą się dyskusją na temat nowych silników, które powinny wejść do użycia w Formule 1 w roku 2025 lub 2026.

„Formuła 1 musi być elektryczna” - powiedział Alejandro Agag.

Niektórzy producenci samochodów wiele uwagi poświęcają obecnie środkom pędnym nowej generacji, określanym mianem e-paliw, których zastosowanie planują także władze F1. Były Hiszpański eurodeputowany uważa jednak, że nie mogą być one alternatywą dla napędu elektrycznego.

„Bardzo lubię silniki spalinowe, ale ich era dobiega końca. Dużo mówi się obecnie o e-paliwach, jednakże stanowią one sztuczny twór. Takie rozwiązanie jest bez sensu, chyba że ktoś nie chce wprowadzić prawdziwych zmian.”

Zdaniem 50-latka jedynym wyjściem, pozwalającym F1 osiągnąć neutralność klimatyczną w rozsądnym czasie jest jej połączenie z założoną przez niego serią elektryczną.

„W tej chwili te dwie serie wyścigowe znacznie się od siebie różnią, jestem jednak przekonany, że fuzja będzie niezbędna.”

„Bernie Ecclestone mógłby przejąć kontrolę nad FE, rozszerzyć ją, a następnie podjąć dalsze decyzje. Pod względem widowni i prestiżu to dwie różne kategorie, ale moim zdaniem ich przyszłość leży w połączeniu.”

Na mocy porozumienia z FIA, pełnię praw do organizacji mistrzostw świata bolidów z napędem elektrycznym przez okres 25 lat przejęła spółka Formula E Holdings. Oznacza to, że F1 mogłaby samodzielnie przejść na silniki elektryczne najwcześniej za 19 lat.

Analizując sieć biznesowych powiązań, można zauważyć, że połączenie, o którym wspominał Agag, jest jak najbardziej możliwe, ponieważ Discovery Holding Company, wiodący udziałowiec Formuły E jest za pośrednictwem Liberty Media obecny także w Formule 1.

Image: © Getty Images / Red Bull Content Pool