Allison: Zaktualizowany regulamin techniczny może być problemem dla Mercedesa

James Allison - Mercedes AMG Petronas F1 Team / © Mercedes AMG Petronas F1 Team / LAT Images

Dyrektor techniczny Mercedesa, James Allison, przyznał, że tegoroczne modyfikacje regulaminu technicznego mogą okazać się problematyczne dla jego zespołu.

Co możesz powiedzieć nam na temat nowego samochodu?

James Allison: „Zdecydowanie największy rozwój samochodu nastąpił na polu aerodynamiki.”

„Sezon 2021 przyniósł wiele zmian, które wpłynęły na wydajność pracy podłogi. Jeżeli chcesz spowolnić samochód, a nowe regulacje właśnie to miały na celu, to jest to najprostszy i najtańszy sposób.”

„Podłoga to ważny element i nawet niewielkie zmiany w jej geometrii powodują duży spadek osiągów. Kiedy tylko nowe zapisy weszły w życie, naszym zadaniem było znalezienie sposobu na odzyskanie utraconego docisku. Pozostałe prace nad aerodynamiką przebiegały normalnie i tradycyjnie skupiały się na poszukiwaniu nowych możliwości w każdym fragmencie samochodu.”

„Oprócz tego pracowaliśmy nad wydłużeniem żywotności niektórych części, tak aby uniknąć ich częstych wymian lub kupowania. Oczywiście nasi koledzy z AMG High Performance Powertrains mocno naciskali, aby wykrzesać dodatkową moc z jednostki napędowej. To duży krok naprzód, ponieważ wszystkie ulepszenia muszą zostać wprowadzone właśnie w tym momencie.”

Wiemy, że na mocy nowego regulaminu wprowadziliście cztery kluczowe zmiany aerodynamiczne. Czy możesz opisać pierwszą z nich?

J. Allison: „Najpierw wyjaśnię rolę trójkątnego ścięcia krawędzi podłogi. Znajduje się ono naprzeciw tylnych kół i zmniejsza jej powierzchnię. To z pozoru niewielka zmiana, ale wpływa na sposób, w jaki koła i podłoga ze sobą współpracują, a to z kolei ma kluczowe znaczenie dla osiągów samochodu.”

Gdzie znajduje się druga istotna zmiana?

J. Allison: „Wiąże się ona z tylnymi wlotami powietrza do hamulców. Od kilku sezonów wyposażone są one w małe lotki skierowane do wewnątrz, w kierunku środka samochodu. Same z siebie generują niewiele docisku, ale ich znacznie ważniejszą rolą jest zarządzanie interakcją tylnych kół i podłogi w celu wytworzenia jak największego docisku.”

„Rozmiar tych skrzydełek został teraz zmniejszony, co również wpłynęło na pogorszenie osiągów samochodu.”

Jakiego obszaru dotyczyła trzecia i czwarta zmiana?

J. Allison: „Chodzi o tył samochodu, dokładnie o okolice dyfuzora. Kiedy projektujemy ten element, staramy się jak najbardziej rozszerzyć go, jednocześnie utrzymując przepływ powietrza blisko powierzchni dyfuzora. Im jest on szerszy, tym ciśnienie pod samochodem jest niższe, a tym samym siła docisku rośnie.”

„Jeżeli jednak powietrze rozpręży się zbyt szybko, wówczas przepływ powietrza nie będzie odpowiedni i struga, zamiast być wypychana do góry, odklei się od samochodu. Takie zjawisko, określane jako «stalling», powoduje dramatyczny spadek siły docisku.”

„Jednym ze sposobów na bardziej agresywne rozprężanie przepływającego powietrza jest podzielenie dyfuzora na strefy przy pomocy starannie zaprojektowanych przegród. W obecnym samochodzie przegrody znajdujące się najbliżej środka musiały zostać skrócone o 50 mm. Tym samym cały dyfuzor działa mniej skutecznie.”

„Ostatnia zmiana wiąże się z krawędzią podłogi w okolicach wlotów powietrza do chłodnic. W ostatnich latach wszystkie samochody miały tam układ szczelin przypominających żaluzje. W tym roku zostaliśmy zmuszeni do uszczelnienia tego obszaru w celu zredukowania docisku generowanego przez boczne krawędzie podłogi.

Wprowadzono zmiany dotyczące wykorzystania tuneli aerodynamicznych i godzin poświęconych na symulacje przepływu. Co to w praktyce oznacza?

J. Allison: „W kwestii tunelu aerodynamicznego mamy dwie kluczowe zmiany. Pierwsza dotyczy tego, że zdaniem wszystkich powinniśmy przeznaczać mniej czasu na testy w tunelu i symulacje CFD, ponieważ są one kosztowne. Tak więc ilość godzin, jaką możemy na to przeznaczyć, została ograniczona.”

„Druga zmiana przyznaje ekipom mniejszy lub większy dostęp do narzędzi aerodynamicznych, w zależności od pozycji, jaką zajmowały w klasyfikacji konstruktorów w sezonie 2020. Zespół, który został mistrzem świata uzyska najmniejszy, a ostatnia stajnia największy limit czasu. Różnica ta wynosi 22 procent.”

„Zawsze staramy się wyciągnąć jak najwięcej z każdej sesji w tunelu lub symulacji, ale nowe ograniczenie będzie dla nas nowym bodźcem do większej produktywności i wydajności. Jesteśmy zdeterminowani, aby znaleźć lepszy model pracy i złagodzić skutki tego handicapu.”

W tym sezonie zmienią się opony. Czy możesz omówić ich wpływ na samochód?

J. Allison: „Program rozwojowy Pirelli miał na celu zwiększenie wytrzymałości opon. Zespoły przetestowały niektóre rozwiązania w 2019 roku, ale ostatecznie odrzuciły propozycje Włochów. Wskutek tego w sezonie 2020 korzystaliśmy z dwuletniej konstrukcji ogumienia, które musiało wytrzymać rosnące osiągi samochodów. Nic więc dziwnego, że w ubiegłym roku opony osiągnęły kres swojej wytrzymałości.”

„W odpowiedzi na to, Pirelli opracowało nowe mieszanki na sezon 2021, pomimo ograniczeń wynikających z pandemii. Nowe ogumienie jest znacznie trwalsze od poprzedniej wersji. Sprawdziliśmy to podczas testów w Bahrajnie, Portimao i Abu Zabi.”

„Są one nieco wolniejsze, ale to cena kompromisu pomiędzy osiągami a wytrzymałością, co powinno zapewnić nam bezproblemowe ściganie. Będzie to jednak ciekawy czynnik wpływający na konkurencyjność. Za każdym razem, kiedy zmieniają się opony, zespoły mają szansę, aby znaleźć okno, w którym pracują one optymalnie.”

Obecne regulacje wymuszają wykorzystanie niektórych części z sezonu 2020. Czy możesz wyjaśnić jak to w praktyce wyglądało?

J. Allison: „To co zostało przeniesione na ten rok różni się w zależności od zespołu. Nowe przepisy zamrażają większą część samochodu, ale dają też dwa żetony do wykorzystania na zmiany w konstrukcji. Wraz z nimi pojawił się cennik pokazujący ile żetonów potrzeba na modyfikacje danej sekcji bolidu.”

„Wydaliśmy oba nasze żetony, ale nie mogę jeszcze ujawnić, na co je zużyliśmy. Z czasem stanie się to jasne.”

Image: © Mercedes AMG Petronas F1 Team / LAT Images