Alpine Elf Matmut #36 z najlepszym czasem podczas trzeciej sesji treningowej przed sesją Hyperpole

Alpine Elf Matmut #36 / © FIA WEC / AdrenalMedia.com

Zespół Alpine Elf Matmut oznaczony numerem #36 osiągnął najlepszy czas podczas trzeciego treningu 24 Hours of Le Mans, wyprzedzając w ostatnich minutach oba składy Toyoty Gazoo Racing, zamykające pierwszą trójkę ogólnego zestawienia.

Najszybszym zawodnikiem francuskiej stajni okazał się Nicolas Lapierre, który w końcowych etapach, pierwszych czwartkowych przygotowań do legendarnego wyścigu, okrążenie toru Circuit de la Sarthe pokonał w 3:26.594, co pozwoliło awansować na pierwszą lokatę i wyprzedzić Toyotę Gazoo Racing.

Mike Conway, który wyznaczył najlepszy czas w prototypie oznaczonym numerem #7, osiągnął wynik 3:28.064 już na początku treningu i do ostatnich chwil wszystko wskazywało na to, że to właśnie Brytyjczyk będzie cieszył się z pierwszej pozycji.

Trzecia lokata przypadła ekipie Toyoty oznaczonej ósemką, która do francuzów straciła 1.666 sekundy, jednak przygotowania do sesji Hyperpole kończyła z uszkodzonym tyłem GR010, po wypadku Kazuki Nakajimy, który stracił panowanie nad autem i uderzył w bandę.

Dobrym tempem, choć ze stratą ponad dwóch sekund, na czwartym miejscu sesję zakończył skład Glickenhaus Racing #708, wyprzedzając jedynie siostrzany prototyp, który zmagał się z problemami technicznymi, wyznaczając czas w postaci 3:36.941.

W klasie LMP2 najlepszym wynikiem popisał się natomiast Antonio Felix da Costa z zespołu Jota #38. Portugalczyk swoje najlepsze okrążenie 3:30.213, podobnie jak Lapierre, pokonał pod koniec trzeciej sesji treningowej, co pozwoliło awansować na pierwszą lokatę i wyprzedzić dwa składy United Autosports.

Najszybszym w anglo-amerykańskiej stajni okazał się Fabio Scherer, który ustanowił rezultat w postaci 3:30.660, a tuż za nim uplasował się Paul di Resta z prototypu #23, który do zespołowego kolegi stracił 0.484 sekundy.

Czwarta lokata w klasie należała ostatecznie do ekipy Panis Racing #65 (3:31.358), która wyprzedziła oba auta Team WRT i Risi Competizione, natomiast czołową dziesiątkę zamknęli - DragonSpeed USA #21, Inter Europol Competition #34 i Idec Sport #17.

Ósma i dziesiąta pozycja dla zespołów DragonSpeed USA #21 i Idec Sport #17 nie były jednak największymi zmartwieniami. Oba składy podczas popołudniowej sesji wywoływały na pętli czerwone flagi, a wszystko za sprawą wypadków w szykanie Dunlopa.

Najpierw Dwight Merrinam stracił kontrolę nad Orecą oznaczoną numerem #17, uderzając w bandę, a następnie Juan Pablo Montoya z #21, w tym samym miejscu, stracił panowanie nad tyłem swojego samochodu, co wywołało obrót i uderzenie w bariery.

Porsche dominuje w klasie LMGTE Pro

Porsche zdominowało tymczasem klasę LMGTE Pro, kończąc pierwszy czwartkowy trening na trzech pierwszych miejscach.

Najszybszym zawodnikiem w 911 RSR-19 okazał się Kevin Estre, który wyznaczył tempo na poziomie 3:48.126 i o ponad sekundę wyprzedził ekipę WeatherTech Racing #79, w której brylował Earl Bamber.

Trzecia pozycja należała ostatecznie do składu #91, w którym najlepszym wynikiem popisał się Gianmaria Bruni. Włoch utrzymał za sobą dwa Ferrari AF Corse oraz HubAuto Racing. Klasę Pro zamknęły natomiast dwie Corvetty.

W kategorii LMGTE Am dominacją również popisały się zespoły korzystające z Porsche 911 RSR-19, które uplasowały się na czterech pierwszych pozycjach.

Julien Andlauer z zespołu Dempsey-Proton Racing #88 osiągnął wynik na poziomie 3:50.167, wyprzedzając ekipę Team Project 1 #56 o 0.625 sekundy, siostrzany skład oznaczony numerem #77 o kolejne 0.031 sekundy oraz zespół Proton Competition #99, który jako pierwszy w klasie stracił ponad sekundę do lidera.

Nicklas Nielsen ustanowił najszybszy czas poza Porsche, osiągając wynik w postaci 3:51.424 w Ferrari 488 GTE Evo zespołu AF Corse #83, który dał ekipie piąte miejsce.

Wyniki trzeciej sesji treningowej:

Poz Nr Kierowcy Zespół Klasa Czas Okr Strata
1. 36 A. NEGRÃO / N. LAPIERRE / M. VAXIVIERE Alpine Elf Matmut LMH 3:26.594 29
2. 7 M. CONWAY / K. KOBAYASHI / J. LOPEZ Toyota Gazoo Racing LMH - H 3:28.064 34 1.470
3. 8 S. BUEMI / K. NAKAJIMA / B. HARTLEY Toyota Gazoo Racing LMH - H 3:28.260 27 1.666
4. 708 L. DERANI / F. MAILLEUX / O. PLA Glickenhaus Racing LMH 3:28.728 14 2.134
5. 38 R. GONZALEZ / A. DA COSTA / A. DAVIDSON Jota LMP2 3:30.213 32 3.619
6. 22 P. HANSON / F. SCHERER / F. ALBUQUERQUE United Autosports USA LMP2 3:30.660 32 4.066
7. 23 P. DI RESTA / A. LYNN / W. BOYD United Autosports LMP2 3:31.144 35 4.550
8. 65 J. CANAL / W. STEVENS / J. ALLEN Panis Racing LMP2 3:31.358 30 4.764
9. 31 R. FRIJNS / F. HABSBURG / C. MILESI Team WRT LMP2 3:31.381 36 4.787
10. 41 R. KUBICA / L. DELETRAZ / Y. YE Team WRT LMP2 3:31.865 22 5.271
11. 82 R. CULLEN / O. JARVIS / F. NASR Risi Competizione LMP2 3:31.909 38 5.315
12. 21 H. HEDMAN / B. HANLEY / J. MONTOYA Dragonspeed USA LMP2 P/A 3:32.178 24 5.584
13. 34 J. SMIECHOWSKI / R. VAN DER ZANDE / A. BRUNDLE Inter Europol Competition LMP2 3:32.188 26 5.594
14. 17 D. MERRIMAN / T. LAURENT / R. DALZIEL IDEC Sport LMP2 P/A 3:32.347 7 5.753
15. 25 J. FALB / R. MERHI / R. ANDRADE G-Drive Racing LMP2 P/A 3:32.362 33 5.768
16. 26 R. RUSINOV / F. COLAPINTO / N. DE VRIES G-Drive Racing LMP2 3:32.397 33 5.803
17. 70 E. GARCIA / L. DUVAL / N. NATO Realteam Racing LMP2 P/A 3:32.398 33 5.804
18. 29 F. VAN EERD / G. VAN DER GARDE / J. VAN UITERT Racing Team Nederland LMP2 P/A 3:32.648 31 6.054
19. 28 S. GELAEL / S. VANDOORNE / T. BLOMQVIST Jota LMP2 3:32.693 35 6.099
20. 24 P. KELLY / G. AUBRY / S. TRUMMER PR1 Motorsports Mathiasen LMP2 P/A 3:32.798 33 6.204
21. 48 P. LAFARGUE / P. CHATIN / P. PILET IDEC Sport LMP2 3:33.119 30 6.525
22. 32 N. JAMIN / J. ABERDEIN / M. MALDONADO United Autosports LMP2 3:33.328 26 6.734
23. 30 R. BINDER / G. ROJAS / T. GOMMENDY Duqueine Team LMP2 3:33.528 14 6.934
24. 20 D. ANDERSEN / R. TAYLOR / M. SØRENSEN High Class Racing LMP2 P/A 3:33.578 25 6.984
25. 1 T. CALDERON / S. FLOERSCH / B. VISSER Richard Mille Racing Team LMP2 3:34.688 15 8.094
26. 49 A. FJORDBACH / J. MAGNUSSEN / K. MAGNUSSEN High Class Racing LMP2 3:35.520 32 8.926
27. 84 T. AOKI / N. BAILLY / M. LAHAYE Association SRT41 INNOVATIVE 3:36.877 33 10.283
28. 709 R. BRISCOE / R. WESTBROOK / R. DUMAS Glickenhaus Racing LMH 3:36.941 12 10.347
29. 39 V. CAPILLAIRE / A. ROBIN / M. ROBIN SO24-Dirob by Graff LMP2 P/A 3:37.031 33 10.437
30. 74 J. WINSLOW / J. CORBETT / T. CLOET Racing Team India Eurasia LMP2 P/A 3:43.673 29 17.079
31. 44 M. KONOPKA / O. WEBB / M. KONOPKA ARC Bratislava LMP2 P/A 3:47.444 17 20.850
32. 92 K. ESTRE / N. JANI / M. CHRISTENSEN Porsche GT Team LMGTE Pro 3:48.126 30 21.532
33. 79 C. MACNEIL / E. BAMBER / L. VANTHOOR WeatherTech Racing LMGTE Pro 3:49.435 23 22.841
34. 91 G. BRUNI / R. LIETZ / F. MAKOWIECKI Porsche GT Team LMGTE Pro 3:49.789 32 23.195
35. 88 J. ANDLAUER / D. BASTIEN / L. ARNOLD Dempsey-Proton Racing LMGTE Am 3:50.167 31 23.573
36. 51 A. PIER GUIDI / J. CALADO / C. LEDOGAR AF Corse LMGTE Pro 3:50.311 25 23.717
37. 52 D. SERRA / M. MOLINA / S. BIRD AF Corse LMGTE Pro 3:50.379 23 23.785
38. 72 D. VANTHOOR / A. PARENTE / M. MARTIN Hub Auto Racing LMGTE Pro 3:50.631 22 24.037
39. 56 E. PERFETTI / M. CAIROLI / R. PERA Team Project 1 LMGTE Am 3:50.792 28 24.198
40. 77 C. RIED / J. EVANS / M. CAMPBELL Dempsey - Proton Racing LMGTE Am 3:50.823 27 24.229
41. 64 T. MILNER / N. TANDY / A. SIMS Corvette Racing LMGTE Pro 3:51.012 28 24.418
42. 99 H. TINCKNELL / V. INTHRAPHUVASAK / F. LATORRE Proton Competition LMGTE Am 3:51.212 30 24.618
43. 63 A. GARCIA / J. TAYLOR / N. CATSBURG Corvette Racing LMGTE Pro 3:51.327 26 24.733
44. 83 F. PERRODO / N. NIELSEN / A. ROVERA AF Corse LMGTE Am 3:51.424 28 24.830
45. 54 T. FLOHR / F. CASTELLACCI / G. FISICHELLA AF Corse LMGTE Am 3:51.489 30 24.895
46. 85 R. FREY / S. BOVY / M. GATTING Iron Lynx LMGTE Am 3:51.703 14 25.109
47. 86 M. WAINWRIGHT / B. BARKER / T. GAMBLE GR Racing LMGTE Am 3:51.802 29 25.208
48. 55 D. CAMERON / D. PEREL / M. GRIFFIN Spirit of Race LMGTE Am 3:51.909 32 25.315
49. 18 A. HARYANTO / A. PICARIELLO / M. SEEFRIED Absolute Racing LMGTE Am 3:52.011 16 25.417
50. 33 B. KEATING / D. PEREIRA / F. FRAGA TF Sport LMGTE Am 3:52.084 23 25.490
51. 98 P. DALLA LANA / N. THIIM / M. GOMES Aston Martin Racing LMGTE Am 3:52.171 35 25.577
52. 60 C. SCHIAVONI / P. RUBERTI / R. GIAMMARIA Iron Lynx LMGTE Am 3:52.447 31 25.853
53. 57 T. KIMURA / M. JENSEN / S. ANDREWS Kessel Racing LMGTE Am 3:52.471 33 25.877
54. 47 R. LACORTE / G. SERNAGIOTTO / A. FUOCO Cetilar Racing LMGTE Am 3:52.532 30 25.938
55. 95 J. HARTSHORNE / O. HANCOCK / R. GUNN TF Sport LMGTE Am 3:52.712 31 26.118
56. 80 M. CRESSONI / R. MASTRONARDI / C. ILOTT Iron Lynx LMGTE Am 3:53.020 34 26.426
57. 777 S. HOSHINO / T. FUJII / A. WATSON D'Station Racing LMGTE Am 3:53.423 26 26.829
58. 66 T. NEUBAUER / R. SALES / J. FANNIN JMW Motorsport LMGTE Am 3:54.159 32 27.565
59. 69 R. RENAUER / R. BOHN / R. INEICHEN Herberth Motorsport LMGTE Am 3:54.773 30 28.179
60. 46 D. OLSEN / A. BUCHARDT / R. FOLEY Team Project 1 LMGTE Am 3:56.561 23 29.967
61. 71 B. IRIBE / O. MILLROY / B. BARNICOAT Inception Racing LMGTE Am 3:56.576 12 29.982
62. 388 P. EHRET / C. HOOK / J. BLEEKEMOLEN Rinaldi Racing LMGTE Am 3:58.989 22 32.395
Image: © FIA WEC / AdrenalMedia.com