Alpine Elf Matmut #36 zwycięzcą kwalifikacji do ośmiogodzinnego wyścigu WEC w Portimao

Alpine Elf Matmut #36 / © Alpine Endurance Team

Zespół Alpine Elf Matmut #36 wywalczył pierwsze pole startowe do 8 Hours of Portimao, pokonując w ostatnich minutach oba składy Toyoty Gazoo Racing, które niespodziewanie znalazły się w pierwszej trójce.

Pod dużym znakiem zapytania rozpoczęła się dziesięciominutowa sesja kwalifikacyjna do ośmiogodzinnej rywalizacji na torze Algarve International, czego skutkiem było bardzo dobre tempo ekipy United Autosports #22 z klasy LMP2, która brylowała podczas sobotnich sesji treningowych.

Wszystko wyjaśnił jednak Mattheiu Vaxiviere z zespołu Alpine Elf Matmut #36, który już w pierwszych minutach czasówki znalazł się na prowizorycznym pole position z czasem 1:30.524. Francuz nie spoczął jednak na laurach i po zmianie ogumienia powrócił na pętlę, aby poprawić swoje tempo i uzyskać wynik w postaci 1:30.364, co umocniło go na prowadzeniu i pozwoliło obronić się przed szybkim Brendonem Hartleyem.

Nowozelandczyk z Toyoty oznaczonej numerem #8 pierwsze minuty kwalifikacji spędził jednak w drugiej części zestawienia zawodników i początkowo nic nie wskazywało na to, aby mógł zagrozić francuskiej ekipie. Nowe ogumienie oraz czysta nitka toru pozwoliła kierowcy japońskiego producenta zbliżyć się do rywala, jednak jedynie na tyle, aby uplasować się na drugiej lokacie ze stratą 0.094 sekundy.

Trzecią pozycję startową wywalczył ostatecznie Mike Conway z Toyoty z numerem #7, uzyskując czas w postaci 1:30.540, co pozwoliło utrzymać za sobą dwa prototypy zespołu Jota, które do wyścigu w Portugalii ruszą z czwartego i piątego pola.

Tuż za dubletem Brytyjskiego składu uplasowała się holenderska ekipa Racing Team Nederland #29, przed United Autosports #22 oraz Team WRT #31.

Polski zespół Inter Europol Competition ukończył kwalifikacje finalnie na dziewiątym miejscu, uzyskując czas 1:31.737 i do niedzielnego wyścigu ruszy obok Realteam Racing #70.

Skład Glickenhaus Racing natomiast rozpocznie swój pierwszy wyścig w Długodystansowych Mistrzostwach Świata z jedenastego pola, po czasie 1:32.167 Richarda Westbrooka, który zmagał się przez całe kwalifikacje z brakiem przyczepności i nie mógł powtórzyć wyniku z trzeciego treningu.

Wyniki sesji kwalifikacyjnej w Le Mans Hypercar i LMP2:

Poz Nr Kierowcy Zespół Klasa Czas Okr Strata
1. 36 A. NEGRÃO / N. LAPIERRE / M. VAXIVIERE Alpine Elf Matmut LMH 1:30.364 6
2. 8 S. BUEMI / K. NAKAJIMA / B. HARTLEY Toyota Gazoo Racing LMH - H 1:30.458 6 0.094
3. 7 M. CONWAY / K. KOBAYASHI / J. LOPEZ Toyota Gazoo Racing LMH - H 1:30.540 6 0.176
4. 28 S. GELAEL / S. VANDOORNE / T. BLOMQVIST Jota LMP2 1:31.210 6 0.846
5. 38 R. GONZALEZ / A. DA COSTA / A. DAVIDSON Jota LMP2 1:31.255 5 0.891
6. 29 F. VAN EERD / G. VAN DER GARDE / J. VAN UITERT Racing Team Nederland LMP2 P/A 1:31.545 6 1.181
7. 22 P. HANSON / W. BOYD / P. DI RESTA United Autosports USA LMP2 1:31.598 6 1.234
8. 31 R. FRIJNS / F. HABSBURG / C. MILESI Team WRT LMP2 1:31.648 6 1.284
9. 34 J. SMIECHOWSKI / L. DELETRAZ / A. BRUNDLE Inter Europol Competition LMP2 1:31.737 6 1.373
10. 70 E. GARCIA / M. BECHE / N. NATO Realteam Racing LMP2 P/A 1:31.854 6 1.490
11. 709 R. BRISCOE / R. DUMAS / R. WESTBROOK Glickenhaus Racing LMH 1:32.167 6 1.803
12. 21 H. HEDMAN / J. MONTOYA / B. HANLEY Dragonspeed USA LMP2 P/A 1:32.526 6 2.162
13. 20 J. MAGNUSSEN / A. FJORDBACH / D. ANDERSEN High Class Racing LMP2 P/A 1:32.626 6 2.262
14. 1 T. CALDERON / S. FLOERSCH / B. VISSER Richard Mille Racing Team LMP2 1:32.748 6 2.384
15. 44 M. KONOPKA / O. WEBB / T. JACKSON ARC Bratislava LMP2 P/A 1:34.224 6 3.860
Image: © Alpine Endurance Team