Alpine Elf Matmut #36 zwycięzcą kwalifikacji do ośmiogodzinnego wyścigu WEC w Portimao

Zespół Alpine Elf Matmut #36 wywalczył pierwsze pole startowe do 8 Hours of Portimao, pokonując w ostatnich minutach oba składy Toyoty Gazoo Racing, które niespodziewanie znalazły się w pierwszej trójce.
Pod dużym znakiem zapytania rozpoczęła się dziesięciominutowa sesja kwalifikacyjna do ośmiogodzinnej rywalizacji na torze Algarve International, czego skutkiem było bardzo dobre tempo ekipy United Autosports #22 z klasy LMP2, która brylowała podczas sobotnich sesji treningowych.
Wszystko wyjaśnił jednak Mattheiu Vaxiviere z zespołu Alpine Elf Matmut #36, który już w pierwszych minutach czasówki znalazł się na prowizorycznym pole position z czasem 1:30.524. Francuz nie spoczął jednak na laurach i po zmianie ogumienia powrócił na pętlę, aby poprawić swoje tempo i uzyskać wynik w postaci 1:30.364, co umocniło go na prowadzeniu i pozwoliło obronić się przed szybkim Brendonem Hartleyem.
Nowozelandczyk z Toyoty oznaczonej numerem #8 pierwsze minuty kwalifikacji spędził jednak w drugiej części zestawienia zawodników i początkowo nic nie wskazywało na to, aby mógł zagrozić francuskiej ekipie. Nowe ogumienie oraz czysta nitka toru pozwoliła kierowcy japońskiego producenta zbliżyć się do rywala, jednak jedynie na tyle, aby uplasować się na drugiej lokacie ze stratą 0.094 sekundy.
- Przeczytaj też: Porsche #92 z pole position w klasie GT do 8 Hours of Portimao
Trzecią pozycję startową wywalczył ostatecznie Mike Conway z Toyoty z numerem #7, uzyskując czas w postaci 1:30.540, co pozwoliło utrzymać za sobą dwa prototypy zespołu Jota, które do wyścigu w Portugalii ruszą z czwartego i piątego pola.
Tuż za dubletem Brytyjskiego składu uplasowała się holenderska ekipa Racing Team Nederland #29, przed United Autosports #22 oraz Team WRT #31.
Polski zespół Inter Europol Competition ukończył kwalifikacje finalnie na dziewiątym miejscu, uzyskując czas 1:31.737 i do niedzielnego wyścigu ruszy obok Realteam Racing #70.
Skład Glickenhaus Racing natomiast rozpocznie swój pierwszy wyścig w Długodystansowych Mistrzostwach Świata z jedenastego pola, po czasie 1:32.167 Richarda Westbrooka, który zmagał się przez całe kwalifikacje z brakiem przyczepności i nie mógł powtórzyć wyniku z trzeciego treningu.
Wyniki sesji kwalifikacyjnej w Le Mans Hypercar i LMP2:
Poz | Nr | Kierowcy | Zespół | Klasa | Czas | Okr | Strata |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 36 | A. NEGRÃO / N. LAPIERRE / M. VAXIVIERE | Alpine Elf Matmut | LMH | 1:30.364 | 6 | |
2. | 8 | S. BUEMI / K. NAKAJIMA / B. HARTLEY | Toyota Gazoo Racing | LMH - H | 1:30.458 | 6 | 0.094 |
3. | 7 | M. CONWAY / K. KOBAYASHI / J. LOPEZ | Toyota Gazoo Racing | LMH - H | 1:30.540 | 6 | 0.176 |
4. | 28 | S. GELAEL / S. VANDOORNE / T. BLOMQVIST | Jota | LMP2 | 1:31.210 | 6 | 0.846 |
5. | 38 | R. GONZALEZ / A. DA COSTA / A. DAVIDSON | Jota | LMP2 | 1:31.255 | 5 | 0.891 |
6. | 29 | F. VAN EERD / G. VAN DER GARDE / J. VAN UITERT | Racing Team Nederland | LMP2 P/A | 1:31.545 | 6 | 1.181 |
7. | 22 | P. HANSON / W. BOYD / P. DI RESTA | United Autosports USA | LMP2 | 1:31.598 | 6 | 1.234 |
8. | 31 | R. FRIJNS / F. HABSBURG / C. MILESI | Team WRT | LMP2 | 1:31.648 | 6 | 1.284 |
9. | 34 | J. SMIECHOWSKI / L. DELETRAZ / A. BRUNDLE | Inter Europol Competition | LMP2 | 1:31.737 | 6 | 1.373 |
10. | 70 | E. GARCIA / M. BECHE / N. NATO | Realteam Racing | LMP2 P/A | 1:31.854 | 6 | 1.490 |
11. | 709 | R. BRISCOE / R. DUMAS / R. WESTBROOK | Glickenhaus Racing | LMH | 1:32.167 | 6 | 1.803 |
12. | 21 | H. HEDMAN / J. MONTOYA / B. HANLEY | Dragonspeed USA | LMP2 P/A | 1:32.526 | 6 | 2.162 |
13. | 20 | J. MAGNUSSEN / A. FJORDBACH / D. ANDERSEN | High Class Racing | LMP2 P/A | 1:32.626 | 6 | 2.262 |
14. | 1 | T. CALDERON / S. FLOERSCH / B. VISSER | Richard Mille Racing Team | LMP2 | 1:32.748 | 6 | 2.384 |
15. | 44 | M. KONOPKA / O. WEBB / T. JACKSON | ARC Bratislava | LMP2 P/A | 1:34.224 | 6 | 3.860 |
- Image: © Alpine Endurance Team