Alpine może porzucić swoją akademię kierowców po aferze z Piastrim

Dyrektor Alpine, Laurent Rossi, przyznał, że francuska ekipa rozważa rozwiązanie swojej akademii i zatrzymanie finansowania młodych kierowców w związku z kontrowersyjną sytuacją z Oscarem Piastrim.
Francuski zespół ucierpiał finansowo, a w szczególności wizerunkowo, z powodu nieoczekiwanej decyzji mistrza Formuły 2 z 2021 roku i jego przenosinach do McLarena. Alpine od kilku lat finansowało młodego Australijczyka i przygotowywało go do jazdy w Formule 1. Piastri zdecydował się jednak odrzucić ofertę stajni z Enstone, przechodząc do konkurencyjnej ekipy.
Zarówno Rossi, jak i Otmar Szafnauer, skrytykowali Piastriego, wskazując na jego brak lojalności i uczciwości w stosunku do zespołu, któremu wiele zawdzięcza.
„Wiele osób w padoku uważa tak samo” – powiedział Rossi. „To nie jest dobre dla sportu. Poza raną, jaką mamy w Alpine, myślę, że zraniło to także sam sport.”
Patrząc z szerszej perspektywy, Rossi uważa, że rozczarowująca sytuacja Piastriego skłoniła Alpine do zastanowienia się nad całym programem junioorskim, który powstał na początku 2000 roku.
Jeśli konstruktor nie może liczyć na lojalność tych, którym pomaga, to Rossi nie widzi sensu w kontynuowaniu takiego programu.
„Jeśli zdecydujesz się oszczędzać pieniądze każdego roku, nie inwestując w kierowców, a a następnie po prostu zarobisz na nich zaoszczędzoną gotówkę, to jest to inna sytuacja” – wyjaśnił Rossi.
„Dlatego nie jestem pewien, czy chcę szkolić kierowców, jeśli tak, to będę musiał ich zobowiązać kontraktem, który może ich nie interesować.”
„Więc jak to rozwiązać? Naprawdę zastanawiamy się, czy [kontynuować program] poza obecną grupą kierowców, z którymi mamy umowy i do końca będziemy je honorować, ponieważ mamy co do nich wieloletnie plany.”
„Zastanawiamy się, czy inwestować w nowych kierowców, bo po co?” – dodał dyrektor Alpine.
Szef Mercedesa, Toto Wolff, zgadza się, że sytuacja Alpine i Piastriego odbije się na Formule 1.
„Zgadzam się z tym, że jako konstruktorzy inwestujemy bardzo dużo pieniędzy w nasze programy juniorskie” – powiedział Wolff.
„Inwestujemy w ludzi, którzy ścigają się w kartingu, czy juniorskich seriach wyścigowych, w niektórych przypadkach jest to mniej pieniędzy, w niektórych więcej.”
„Przez długi okres finansowaliśmy George’a Russella i Estebana Ocona. Teraz wystąpił precedens, że jeśli jesteś wystarczająco sprytny, to możesz się wymanewrować z umowy i nie jest to dobre dla całej branży.”_
„Dlatego zatrudnimy jeszcze więcej prawników do sporządzania jeszcze bardziej rygorystycznych umów” – zakończył Wolff.
- Image: © Alpine F1 / XPB Images