Audi ujawnia swoje przygotowania do dołączenia do Formuły 1

Audi / © Audi AG

Niemiecka firma dzieli się swoim planem przygotowania do wejścia w 2026 roku do Formuły 1 i zapowiada cele, które chce w ciągu trzech lat zrealizować.

Po długich spekulacjach otaczających dołączenie nowych producentów silników w ubiegłym sezonie jako głównych kandydatów wymieniało się Porsche i Audi. Pomimo że umowa Porsche z Red Bullem nigdy nie weszła w życie, a sama firma jak na razie nie wyraża większego zainteresowania porozumienia się z innymi stajniami, tak w przypadku Audi, wejście jako producent jednostki napędowej szybko się potwierdziło w porozumieniu z Sauberem, który zajmie się tworzeniem konstrukcji bolidu.

Adam Baker, dyrektor Audi Formula Racing, wskazuje powody, dla których niemiecka firma zdecydowała się na dołączenie do królowej motorsportu.

„Nie ma jednego powodu, istnieje kilka czynników, które sprawiły, że jest to niezwykle atrakcyjne, w szczególności dla Audi”_ – przyznał Baker.

„Formuła 1 znajduje się w okresie przejściowym na zrównoważone koncepcje wyścigów. Dzięki nowym zasadom, które wprowadzą innowacyjne jednostki napędowe skoncentrowane na części elektrycznej, a także zrównoważone paliwa, jest to zgodne z przyszłą strategią Audi ukierunkowaną na mobilność elektryczną” – dodał.

„Ponadto popularność F1 wzrosła. Jest to zdecydowanie najlepsze narzędzie medialne i marketingowe w świecie sportów motorowych oraz jedno z najlepszych w każdej branży.”

„Jednocześnie Formuła 1 osiągnęła redukcję kosztów, co czyni ją jeszcze bardziej atrakcyjną. Silniki 2026 będą miały pułap wydatków, co oprócz ograniczenia kosztów zapewnia pewność co do długoterminowych budżetów. Jeśli chcesz mieć fantastyczną platformę do demonstrowania swoich kompetencji i wiedzy 24 razy w roku, to jest to najlepsze miejsce.”

„FIA może wymagać od nas dostarczania silników zgodnie z przepisami. Jeśli tak się stanie, na pewno bylibyśmy przygotowani. Jednak teraz nie szukamy zespołu klienta, jest na to za wcześnie. Koncentrujemy się na naszym programie” – odpowiedział dyrektor Audi Formula Racing pytany o perspektywy rozszerzenia działalności i zostanie w przyszłości dostawcą innych stajni.

Baker wskazał także na plan działania, jaki został przygotowany przez Audi przed dołączeniem do Formuły 1.

„Zdajemy sobie sprawę z wyzwania, które stoi przed nami. Wejście Audi w 2026 roku jest atrakcyjne, ponieważ zdecydowaliśmy o tym z wyprzedzeniem. Mamy czterdzieści dwa miesiące do pierwszego wyścigu.”

„Ponadto w 2026 roku rozpoczyna się cykl regulacyjny, inni zwykle wchodzili w środek cyklu. Nie tylko jednostki napędowe się zmieniają, ale także podwozie. W pewnym sensie może to zresetować przewagę doświadczonych konkurentów w przeszłości i ułatwić nowym konstruktorom nawiązanie walki.”

„Teraz rozpoczynają się wieloletnie prace nad rozwojem jednostki napędowej na nowych zasadach. FIA będzie nadal współpracować z zespołami nad przepisami dotyczącymi podwozia na sezon 2026, które mogą się znacznie różnić, a te, mam nadzieję, zostaną opublikowane w swojej pierwszej wersji pod koniec 2023 roku, być może sfinalizowanej w 2024 roku.”

„Wtedy rozpoczniemy prace nad podwoziem, dostosujemy te dwie rzeczy i testy rozpoczną się w 2025 roku, a ściganie w 2026 roku.”

„Chcemy być konkurencyjni w ciągu trzech lat od wejścia. To realistyczny cel. Chcemy walczyć o zwycięstwa w naszym trzecim roku.”

Image: © Audi AG