Audi zadebiutuje z nowym prototypem LMDh podczas 24-godzinnego wyścigu Daytona w 2023 roku

Audi LMDh / © Audi AG

Audi ujawniło, że ich nowy program na bazie LMDh i rywalizacja w FIA WEC oraz IMSA, wystartuje na początku 2023 roku wraz z 24-godzinnym wyścigiem na torze Daytona International.

Nowe przepisy, które miały zbliżyć do siebie rywalizację w Długodystansowych Mistrzostwach Świata i WeatherTech SportsCar Championship, spowodowały ogromne zainteresowanie wśród konstruktorów i ponowną chęć walki o najwyższe laury. Na taki krok zdecydowało się Audi, które potwierdziło zaawansowane prace oraz debiut nowego prototypu na początku 2023 roku.

„Nowa kategoria LMDh idealnie pasuje do naszej nowej konfiguracji w sportach motorowych” – powiedział Julius Seebach, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH. „Przepisy pozwalają nam wystawiać fascynujące samochody wyścigowe w prestiżowych wyścigach na całym świecie. Ponadto wykorzystujemy synergię wewnątrz Grupy Volkswagen.”

Nowy samochód Audi powstaje we współpracy z siostrzaną marką Porsche i ma być następcą bardzo udanej koncepcji R18 LMP1, która odnosiła sukcesy w FIA WEC oraz w wyścigu Le Mans w 2012, 2013 i 2014 roku.

„Ogromną siłą koncernu Volkswagen jest współpraca marek przy opracowywaniu samochodów drogowych. Teraz przenosimy ten sprawdzony model do sportów motorowych. Niemniej jednak nowy sportowy prototyp będzie w takim samym stopniu prawdziwym Audi, jak Audi RS e-tron GT1, które zostało niedawno wprowadzone i opracowane na wspólnej platformie z Porsche.”

Sportowy prototyp nowej kategorii LMDh jest obecnie tworzony w Audi Sport równolegle z planowanym SUV-em na Rajd Dakar.

„Oczywiście oddział przygotowujący auto na Dakar znajduje się pod większą presją czasu, ponieważ do naszego pierwszego udziału w rajdzie w styczniu 2022 roku pozostało tylko niecałe osiem miesięcy. Chcemy jednak być także doskonale przygotowani do naszego powrotu do Le Mans. Dlatego realizujemy oba projekty równolegle z najwyższym priorytetem.”

W międzyczasie niemiecka marka podjęła wszystkie odpowiednie decyzje dotyczące nowej koncepcji auta.

„Wybraliśmy partnera w zakresie podwozia i zdecydowaliśmy się na koncepcję silnika. Obecnie wspólnie z naszymi kolegami z Audi Design definiujemy wygląd, który zachwyci naszych fanów” – przyznał Andreas Roos. „Naszym celem jest, aby pierwszy prototyp zadebiutował na kołach na początku przyszłego roku, a jego wdrożenie zakończyło się w pierwszym kwartale.”

Przepisy, które zostały dostosowane w celu uzyskania maksymalnej efektywności względem kosztów, sprawiają również, że nowy sportowy prototyp Audi może stać się interesujący dla zespołów klienckich.

„Dzięki projektowi LMDh kontynuujemy naszą filozofię z wczesnych lat tworzenia sportowych prototypów” – dodał Roos. „Audi R8 było nie tylko najbardziej udanym prototypem swoich czasów w latach 2000-2006, z 63 zwycięstwami w 80 wyścigach, ale także bardzo udanym autem w rękach naszych klientów.”

„Naszym celem jest również oddanie samochodu w ręce profesjonalnych zespołów klienckich od samego początku, równolegle z wprowadzeniem fabrycznego składu. Obecnie szczegółowo oceniamy wewnętrznie, jak będzie to działać” – zakończył.

Przy okazji potwierdzono, że intensywny program testowy nowego prototypu LMDh rozpocznie się w 2022 roku.

Image: © Audi AG