Bottas: C43 jest nieco bardziej wszechstronny

Valtteri Bottas uważa, iż nowy samochód Alfy Romeo na nadchodzącą kampanię jest bardziej wszechstronny w porównaniu z zeszłorocznym bolidem, bazując na wstępnych danych wygenerowanych w symulatorze.
Alfa Romeo jako pierwszy zespół ze stawki zaprezentowała fizyczną wersję samochodu na nadchodzącą kampanię. C43 otrzymał czarne i czerwone barwy, a stracił białe wstawki, które towarzyszyły samochodom od momentu połączenia się ekipy z Sauberem w 2018 roku.
Na wtorkowej oficjalnej prezentacji w Zurychu, zespół zwrócił uwagę na zmiany, które zostały wprowadzone w C43 mające na celu poprawę niezawodności oraz osiągów. Dodatkowo Bottas podkreślił, iż „obciążenie przy dużych prędkościach i balans”, które stanowiły słabe punkty w zeszłorocznym C42, uległy poprawie, oraz że samochód jest bardziej wszechstronny, porównując go do zeszłorocznej maszyny.
„Czuję, że ten samochód jest, biorąc pod uwagę liczby w symulatorze, nieco bardziej wszechstronny, a nie tylko szybki na torach o małej prędkości” – powiedział Fin na prezentacji samochodu w Zurychu.
„Jednym z większych ograniczeń w zeszłorocznej kampanii było obciążenie i balans przy dużych prędkościach. A w teorii powinno być o wiele lepiej. Więc zobaczymy.”

Szwajcarska stajnia otrzyma pierwsze informacje zwrotne na temat osiągów nowego samochodu po zakończeniu dnia filmowego pod Barceloną, który zaplanowany jest na piątek, 10 lutego. Jednak już teraz dyrektor techniczny zespołu, Jan Monchaux ma wysokie oczekiwania wobec C43.
„Po pierwsze, podczas zimowych testów chcemy być cały czas na torze, a nie spędzać czas w garażu z jakimiś głupimi małymi błędami lub problemami, które uniemożliwiają nam starty” – przyznał Monchaux. „Nie jest miło być teraz w moich butach, bo wszystko może być dobre, a w następnej chwili pojawia się problem do rozwiązania i uporządkowania.”
„Więc będę zadowolony, kiedy będziemy w Barcelonie, a samochód będzie działał i miejmy nadzieję, że będzie działał płynnie, abyśmy mogli przystąpić do poważnej pracy” – podsumował.
Dział techniczny zespołu szczególnie skupił się na wprowadzeniu zmian w podłodze samochodu, aby dostosować się do tegorocznych poprawek w przepisach, ale również, aby rozwiązać problem porposingu. Inżynierowie przeanalizowali również sposób rozmieszczenia elementów układu chłodzenia i zdecydowali się na mniej „ekstremalną” konstrukcję w porównaniu z zeszłorocznym projektem.

„Tył samochodu to z pewnością miejsce, któremu poświęciliśmy najwięcej wysiłku, najwięcej czasu, aby nadrobić zaległości w zakresie topologii tyłu i umożliwić dalszy rozwój. Szczególnie po stronie nadwozia, co nie było możliwe w zeszłym roku, ponieważ mieliśmy dość ekstremalny układ chłodnic. A w trakcie sezonu nie możemy zmieniać chłodnic” – wyjaśnił Francuz.
„Musieliśmy więc w tylnej części samochodu wykonać dużo pracy, aby dostosować się do różnych układów chłodnic, a co za tym idzie, do różnych karoserii, co dla nas było krokiem naprzód.”
Dyrektor techniczny Alfy ujawnił również, iż niektóre zeszłoroczne problemy z niezawodnością dotyczyły układu chłodzenia, zapewniając, że wnioski zostały wyciągnięte.
„Mieliśmy cztery DNF-y z powodu czterech różnych problemów z układem chłodzenia. To nie jest tak, że cztery razy powtarzał się ten sam problem” – wyjaśnił.

„Zidentyfikowaliśmy główną przyczynę i jesteśmy pewni, że te problemy są za nami. A także dążymy, bo to jeden z naszych największych priorytetów, do powrotu pod względem niezawodności do miejsca, w którym Sauber był poprzednich latach, kiedy należał do najlepszych. Wnioski wyciągnięte.”
„Niezawodność jest wysoko na naszej liście. Mamy nadzieję i jesteśmy ogólnie dość pewni, że nasi przyjaciele z Maranello również zrobią duży krok, bo to nas hamowało” – dodał.
Monchaux potwierdził słowa Bottasa o wszechstronności nowego C43, dodając, iż najwięcej pracy czeka zespół w związku z osiągami na najbardziej miękkiej mieszance oraz przygotowaniami i lepszą pracą zespołową.
„Z pewnością na najbardziej miękkiej mieszance mamy jeszcze pracę do wykonania i mam nadzieję, że będziemy w stanie zwiększyć nasze możliwości. Musimy być po prostu lepiej przygotowani i wykonać lepszą pracę jako zespół. Inne ekipy, które znalazły się przed nami, pokazują, że jest to możliwe” – podsumował.

- Image: © Alfa Romeo F1 Team