Brawn: Zamierzamy wprowadzić nowe, mniejsze bolidy od sezonu 2026

Bolid Formuły 1 na sezon 2022 / © Formuła 1

Ross Brawn przyznał, że Formuła 1 zastanawia się nad wprowadzeniem bardziej kompaktowych bolidów od sezonu 2026, dodając jednocześnie, iż jest duża szansa na zrealizowanie tego pomysłu.

Bolidy królowej sportów motorowych z roku na rok stają się coraz cięższe. Wskazuje na to między innymi zwiększona minimalna wymagana waga samochodu; w 2004 roku wynosiła 600 kg, a w 2017 roku już 728 kg.

Ta liczba ponownie wzrośnie w przyszłym sezonie, w konsekwencji zmian regulacji technicznych, i wyniesie aż 792 kg. Dodatkowo do wagi bolidu dojdzie jeszcze kilka nowych czynników, jak na przykład większe, osiemnastocalowe opony.

Wielu fanów uważa, że tak skonstruowane auta nie są dobre dla sportu, ponieważ utrudniają one rywalizację koło w koło oraz wyprzedzanie z powodu mniejszej ilości miejsca na torze. Rozwiązaniem takiego problemu byłby powrót do mniejszych, jednak wciąż szybkich, bolidów z początku lat 2000.

Według najnowszej wypowiedzi Rossa Brawna, takiego powrotu możemy spodziewać się za kilka lat. Brytyjczyk stwierdził też, że intencją F1 jest zmniejszenie rozmiaru i wagi pojazdów w 2026 roku, gdy zostanie wprowadzona nowa jednostka napędowa.

„Jak wiemy, w 2026 roku zobaczymy nowy silnik, a wraz z nim nowy samochód i na tym się skupiamy” – powiedział Ross Brawn.

„Czy możemy zaoszczędzić na wadze, co jest wyzwaniem w przypadku samochodów hybrydowych i inicjatyw bezpieczeństwa w naszych bolidach? Oczywiście, że tak. Czy możemy mieć mniejszy samochód? Wierzymy, że możemy.”

„Wydaje nam się, że ze zmianą w sezonie 2026 mamy dużą szansę, aby wprowadzić bardziej kompaktowe auto.”

Taka zmiana nie tylko zapewniłaby bardziej emocjonujące widowisko, ale również byłyby bardziej ekologiczne, co współgra z celem królowej sportów motorowych, aby stać się bardziej przyjaznym dla środowiska.

Główny dyrektor techniczny F1, Pat Symonds, również wypowiedział się na temat potrzebnych modyfikacjach bolidu i przyznał, że taka zmiana przyniosłaby znaczącą różnicę.

„Nie tylko silniki, ale także samochody muszą stać się bardziej zrównoważone.”

„Jedynym sposobem, aby to zrobić, jest zastosowanie mniejszych, lżejszych i bardziej wydajnych bolidów.”

Kolejną zmianą, która może zagościć na stałe w Formule 1, jest zmniejszona liczba zabieranych kompletów opon na weekend wyścigowy, co może zostać przetestowane już w przyszłym roku.

„Miejmy nadzieję, że w 2022 roku będziemy mieli kilka weekendów, kiedy będziemy mieli do dyspozycji zmniejszoną liczbę zestawów opon” – powiedział Brawn.

„Myślimy, że możemy to wprowadzić bez wpływu na jakość widowiska. Jednak, jak wiadomo, w Formule 1 zawsze istnieje możliwość wystąpienia niezamierzonych konsekwencji.”

„Tim Gross z FIA bardzo intensywnie współpracował z Pirelli i zespołami, aby przedstawić propozycję, jak możemy ocenić inny sposób używania opon podczas weekendu, aby zmniejszyć ich ilość. Wygląda to całkiem obiecująco.”

„Wydaje mi się, że zrobimy to w trakcie kilku weekendów w przyszłym sezonie, aby ocenić nasz pomysł. Jeśli się sprawdzi, możemy to zaadaptować w przyszłości albo to nieznacznie zmodyfikować i iść dalej.”

Image: © Formuła 1