Bugatti Bolide – bezkompromisowe narzędzie do walki na torze wyścigowym

Bugatti przedstawiło w ostatnich dniach swoją wizję supersamochodu, koncentrując się wyłącznie na osiągach uzyskiwanych na torze wyścigowym. Bolide, bo tak nazwany został koncept francuskiego producenta supersportowych aut, swoimi osiągami łamie wszystkie dotychczas obowiązujące konwenanse.
Głównym założeniem francuskich inżynierów było zbudowanie ultralekkiej konstrukcji bazującej na produkowanym seryjnie silniku W16 z modelu Chiron. W Bolide jego moc została podniesiona z 1500 KM do aż 1850 KM, a moment obrotowy wynosi teraz 1850 Nm. Dzięki wykorzystaniu znanej już i sprawdzonej jednostki napędowej, producent zapewnia jej najwyższą wytrzymałość i wydajność.
Samochód jest najbardziej bezkompromisowym, najlżejszym i najszybszym projektem w historii firmy. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych materiałów, z których zbudowano nadwozie oraz elementy zawieszenia i przeniesienia napędu, jego masa wynosi jedynie 1240 kilogramów. To w połączeniu z potężnym silnikiem W16 daje stosunek masy do mocy 0,67 kg/KM. Pozwoli to Bugatti Bolide rozpędzić się do ponad 500 km/h. Warto wspomnieć, że sprint do setki zajmuje jedynie 2,17 sekundy, do 200 km/h – 4,36 sekundy, a 300 km/h - 7,37 sekundy. Idąc dalej, prędkość 400 km/h zobaczymy na liczniku po 12,08 sekundy, a niewyobrażalne 500 km/h przekroczymy po 33,62 sekundach.
"Bugatti to ciągłe poszukiwanie innowacji technologicznych w zgodzie z wartościami marki, takimi jak doskonałość, odwaga i poświęcenie" - mówił prezes Bugatti, Stephan Winkelmann.
"Bugatti nigdy nie stoi w miejscu. Nieustannie dążymy do nowych i ekscytujących celów. Ważnymi aspektami naszych rozważań było dopracowanie naszego kultowego układu napędowego bez żadnych ograniczeń w zakresie stosunku masy do mocy. Tak powstał Bugatti Bolide. Bezkompromisowy eksperyment, który zachwyca przede wszystkim wysokimi osiągami, niską wagą i wrażeniami z jazdy w zupełnie nowym wymiarze."

Inżynierowie Bugatti zaprojektowali układ napędowy specjalnie do użytku na torze wyścigowym. Zoptymalizowali także silnik i 7-stopniową skrzynię biegów DSG pod kątem wyższych prędkości obrotowych. Obejmuje to między innymi przeprojektowanie układu dolotowego i wydechowego w celu uzyskania jeszcze szybszej reakcji na gaz. Modyfikacjom poddano także cztery turbosprężarki, co pozwoliło na zwiększenie ciśnienia doładowania i mocy przy wyższych prędkościach silnika. Aby uzyskać optymalne smarowanie nawet przy bardzo wysokich przeciążeniach, na nowo stworzono układ obiegu oleju wraz ze zbiornikami oraz pompą suchej miski olejowej.
W Bugatti Bolide zastosowano chłodzenie międzystopniowe powietrze-powietrze ze wstępnym chłodzeniem wodnym. Napływ powietrza odbywa się od przodu przez jeden wewnętrzny i jeden zewnętrzny kanał powietrza z każdej strony pojazdu. Powietrze jest następnie kierowane na dwie chłodnice wodne, które są umieszczone przed przednią osią. O utrzymanie optymalnej temperatury w pozostałych podzespołach samochodu dbają chłodnice oleju silnika, skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego, a hybrydowe sprężarki radialne z turbowentylatorami węglowo-tytanowymi wentylują i chłodzą wysokowydajny wyścigowy układ hamulcowy. To wszystko, jak zapewnia producent, jest w stanie utrzymać optymalną temperaturę układów pojazdu nawet na najbardziej wymagających torach wyścigowych. Potwierdzeniem mają być symulacje, w których Bugatti Bolide pokonuje okrążenie francuskiego toru Le Mans w czasie 3:07.1, natomiast pętli słynnego toru Nurburgring Nordschleife w 5:23.1.

Aby osiągnąć masę zaledwie 1240 kg, do budowy samochodu zastosowano wszystkie znane do tej pory materiały cechujące się bardzo dużym współczynnikiem wytrzymałość do masy. Śruby i elementy mocujące są w całości wykonane z tytanu. Ponadto wiele części jest wykonanych w technologii cienkościennej, co pozwoliło urwać dodatkowe kilogramy. Wydrukowano je z wykorzystaniem nowoczesnych drukarek 3D, a grubość ścianek dochodzi do 0,5 milimetra. Komponenty hybrydowe, takie jak pomocniczy wał napędowy łączą nawinięte wysokowytrzymałe i bardzo sztywne włókna węglowe z wydrukowanymi w 3D tytanowymi łącznikami końcowymi. W tym tylko przypadku zmniejsza to masę o około połowę do 1,5 kilograma, a dzięki zmniejszeniu mas wirujących zwiększa jednocześnie zdolność obrotową silnika. Siły działające na przednie i tylne skrzydła są przenoszone przez ultralekkie, ale bardzo solidne elementy tytanowe ważące zaledwie 600 gramów z przodu i 325 gramów z tyłu.
Innowacją w dziedzinie motoryzacji jest modyfikowalna powłoka zewnętrzna dolotu powietrza znajdującego się w centralnej części dachu, która zapewnia aktywną optymalizację przepływu powietrza. Jeśli pojazd porusza się z małą prędkością, powierzchnia wlotu pozostaje gładka. Natomiast przy wyższych prędkościach wybrzusza się. Zmniejsza to opór aerodynamiczny o 10 procent i zapewnia 17-procentową redukcję sił nośnych. Na uwagę zasługują również główne elementy pakietu aerodynamicznego, jakimi są przednie i tylne skrzydło. Przy prędkości 320 km/h generują łącznie 2600 kg docisku – 800 kg na przednią oś i aż 1800 kg na tylną. Pozwala to osiągnąć przeciążenia boczne do 2,8 G.
Do zatrzymania Bugatti Bolide zastosowano wyścigowe hamulce z ceramicznymi tarczami o średnicy 380 mm oraz tytanowymi zaciskami, które z prędkości 400 km/h pozwalają zatrzymać pojazd w niespełna 12,5 sekundy. Zatrzymanie z 500 km/h zajmuje 13,46 sekundy. Do przeniesienia tak ogromnej mocy na nawierzchnię zastosowano 18-calowe kute felgi magnezowe z centralnym mocowaniem i wykonanymi na zamówienie oponami Michelin o szerokości 340 mm na przedniej osi i 400 mm na tylnej. Samochód został wyposażony także w pneumatyczny system podnoszenia z czterema siłownikami oraz system szybkiego tankowania znany z wielu serii wyścigowych.

Do konstrukcji nadwozia o wymiarach 4756 mm długości, 1998 mm szerokości i 995 mm wysokości zespół inżynierów Bugatti użył włókien węglowych, których wytrzymałość porównywalna jest z materiałami stosowanymi w przemyśle lotniczym. Dodatkowe bezpieczeństwo zapewnia sprzęt ochronny zaprojektowany zgodnie z przepisami FIA. Jest to m.in. kompatybilność z urządzeniami HANS, automatyczny system gaśniczy, haki holownicze, wysokociśnieniowy system tankowania, lekkie okna z poliwęglanu i sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa. Sekcje boczne ze zintegrowanymi tunelami chłodzącymi z włókna węglowego są jednocześnie projektowane jako elementy zderzeniowe i wzmocnienie strukturalne konstrukcji skorupowej. Kierowca może zobaczyć wszystkie istotne dane na wielofunkcyjnym wyświetlaczu zamontowanym nad kolumną kierowniczą. Aby uzyskać optymalną pozycję siedzącą, pedały i podnóżek pasażera są regulowane w zakresie 150 milimetrów.
Podobnie jak w przypadku innych pojazdów Bugatti, w koncepcie Bolide zespół projektantów postawił na wyraźny podział kolorów. W porównaniu z innymi modelami udział widocznych części karbonowych jest zwiększony nawet o 60 procent. Tylko około 40 procent powierzchni jest pomalowanych w dobrze znanym kolorze Racing Blue.
"Po raz pierwszy pokazujemy, do czego naprawdę zdolny jest silnik W16. Połączyliśmy silnik z najlżejszą możliwą konstrukcją, aby stworzyć ostateczne Bugatti i zapewnić najlepsze wrażenia z jazdy. Wraz z Bolide prezentujemy fanom Bugatti na całym świecie naszą interpretację współczesnego samochodu wyścigowego i wreszcie spełniamy ich najskrytsze marzenia" - podsumował Stephan Winkelmann.

- Image: © Bugatti