Charles Leclerc zdobywcą pole position do Grand Prix Azerbejdżanu

Charles Leclerc z zespołu Scuderia Ferrari wywalczył pierwsze pole startowe do Grand Prix Azerbejdżanu na ulicznej pętli Baku City, wyprzedzając Lewisa Hamiltona o 0.2 sekundy oraz rozczarowanego Maxa Verstappena, tracącego 0.3 sekundy.
Q1
Charles Leclerc i Esteban Ocon to pierwsi kierowcy, którzy opuścili aleję serwisową, jednak bardzo szybko do walki o jak najlepszy rezultat wyjechali także pozostali zawodnicy, w tym także Max Verstappen, który uszkodził swoje auto podczas trzeciego treningu.
W alei serwisowej, z racji problemów technicznych w trzecim treningu, pozostał George Russell. Brytyjczyk przedwcześnie zakończył sobotnie przygotowania, czego powodem była awaria pompy wody. Finalnie w aucie Russella zdecydowano się na wymianę całej jednostki napędowej.
Pierwszą czasówkę do GP Azerbejdżanu bardzo dobrze rozpoczął Leclerc, który ustanowił czas w postaci 1:42.532, jednak sesja po krótkiej chwili została wstrzymana z powodu zatrzymania się na torze Lance'a Strolla. Kanadyjczyk na szybkim okrążeniu zblokował przednie prawe koło, na hamowaniu do piętnastego zakrętu, co wywołało uślizg i uderzenie w bandę, a w konsekwencji uszkodzenie zawieszenia, które uniemożliwiło kontynuowanie jazdy.
Wznowienie pierwszej sesji kwalifikacyjnej wykorzystał Carlos Sainz, który wskoczył na pierwszą lokatę z wynikiem 1:42.121, jednak jeszcze szybciej pojechali kierowcy Red Bulla - Max Verstappen awansował na pierwsze miejsce z czasem 1:41.760, natomiast Sergio Perez osiągnął drugi czas, tracąc do swojego kolegi 0.208 sekundy.
Swojego wyniku nie zdołał poprawić tymczasem Charles Leclerc, który spadł na czwartą lokatę, jednak jego czas z początku sesji umożliwił utrzymanie za sobą Estebana Ocona (1:42.426) i Sebastiana Vettela (1:42.726), który jako ostatni tracił do lidera mniej niż sekundę.
Na dziewięć minut przed końcem sesji ponownie dał o sobie znać zakręt numer piętnaście. Błąd na hamowaniu tym razem popełnił Antonio Giovinazzi, rozbijając swoje auto o bandę, a całe zajście z Włochem w roli głównej ponownie wywołało na torze czerwoną flagę.
Ponowny restart pierwszej części czasówki padł łupem Lewisa Hamiltona, który wskoczył na czwartą lokatę z czasem 1:42.161. Na kolejnym szybkim kółku Brytyjczyk zdołał poprawić się w sektorach jeden i dwa, natomiast w trzecim, osiągnął najlepszy międzyczas, co dało mu ostatecznie pozycję lidera z wynikiem 1:41.545.
Druga i trzecia lokata przypadła kierowcom Red Bulla, którzy nie zdołali się poprawić po wznowieniu sesji, natomiast czołową piątkę uzupełnili Carlos Sainz z rezultatem 1:42.121 oraz Lando Norris, który na ostatnim kółku poprawił się na 1:42.167.
Szósty był Charles Leclerc (1:42.241), przed Pierre'em Gaslym (1:42.288), Danielem Ricciardo (1:42.304), Estebanem Oconem (1:42.426) i Sebastianem Vettelem (1:42.460), zamykającym pierwszą dziesiątkę.
Z dalszej walki odpadli: Nicholas Latifi, Mick Schumacher, Nikita Mazepin oraz Lance Stroll i Antonio Giovinazzi.
Q2
Drugą sesję kwalifikacyjną, z najlepszym czasem w postaci 1:41.630, rozpoczął Sergio Perez, który wyprzedzał Charlesa Leclerca o zaledwie 0.029 sekundy oraz drugiego kierowcę Ferrari, Carlosa Sainza, osiągającego rezultat 1:41.740.
Strugi aerodynamicznej za swoim zespołowym kolegą nie wykorzystał tymczasem Max Verstappen, który pierwsze kółko zakończył z czwartym czasem 1:41.756, wyprzedzając Lando Norrisa. Drugie podejście Holender zakończył znacznie lepiej i po rekordzie w środkowym sektorze awansował przed prowadzącego Pereza, poprawiając czas Meksykanina o 0.005 sekundy.
Słabsze pierwsze okrążenia pokonali tymczasem kierowcy Mercedesa. Lewis Hamilton i Valtteri Bottas postanowili wykorzystać je do odpowiedniego przygotowania swojego ogumienia, co pozytywnie przełożyło się na czas Brytyjczyka, który awansował na trzecią lokatę ze stratą zaledwie 0.009 sekundy do Verstappena. Słabiej zaprezentował się Fin, który zakończył kółko na dziewiątej pozycji z 1:42.106.
Dobrym rezultatem popisał się także Yuki Tsunoda. Japończyk swoje ostatnie mierzone okrążenie pokonał w czasie 1:41.654, co pozwoliło awansować mu na czwartą lokatę i wyprzedzić Charlesa Leclerka, który zamykał pierwszą piątkę.
Kolejne próby poprawy rezultatów zostały jednak wstrzymane z powodu kłopotów Daniela Ricciardo, który na hamowaniu do trzeciego zakrętu, zblokował przednie koła i uderzył w bandę. Pozostały czas do zakończenia Q2 uniemożliwiał kierowcom ponowny wyjazd na tor i rozpoczęcie mierzonych okrążeń, przez co sędziowie przedwcześnie zakończyli sesję.
Najszybszym pozostał Max Verstappen, przed Sergio Perezem i Lewisem Hamiltonem, natomiast z dalszą jazdą pożegnali się: Sebastian Vettel, Esteban Ocon, Daniel Ricciardo, Kimi Raikkonen oraz George Russell.
Q3
Walkę o pole position do Grand Prix Azerbejdżanu z wysokiego „C” rozpoczął Charles Leclerc, który już na pierwszym okrążeniu, skorzystał z jazdy za Lewisem Hamiltonem, co przełożyło się na czas w postaci 1:41.218, dający pierwszą lokatę.
Tuż za prowadzącym Monakijczykiem plasował się Lewis Hamilton, który wyznaczył rezultat na poziomie 1:41.450, co dawało przewagę 0.345 sekundy nad trzecim Maxem Verstappenem (1:31.563) oraz czwartym Carlosem Sainzem, tracącym do zespołowego kolegi 0.358 sekundy.
Na późny pierwszy przejazd zdecydował się tymczasem Pierre Gasly, najszybszy kierowca w trzecim sobotnim treningu. Francuz po rekordzie w pierwszym sektorze i szybkich przejazdach w dwóch kolejnych, zdołał awansować na czwarte miejsce z wynikiem 1:41.565 i wyprzedzić szybkiego Carlos Sainza.
Finałowe przejazdy zakończyły się jednak fiaskiem, czego przyczyną był wypadek Yukiego Tsunody, który podobnie jak Daniel Ricciardo, nie opanował auta w trzecim zakręcie i przodem bolidu wbił się w bandę.
Problemy dopadły także Sainza, który na hamowaniu do trzeciego lewego zakrętu, zblokował lewe przednie koło i stracił przyczepność tylnej osi, co spowodowało obrót i utratę przedniego skrzydła.
Najszybszym zawodnikiem na torze pozostał Charles Leclerc, który ostatecznie wyprzedził Lewisa Hamiltona o 0.232 sekundy oraz trzeciego w zestawieniu Maxa Verstappena o 0.345 sekundy.
Czwarta lokata należała do Pierre'a Gasly'ego (1:41.565), który utrzymał za sobą Carlosa Sainza (1:41.576), Lando Norrisa (1:41.747), Sergio Pereza (1:41.917), Yukiego Tsunodę (1:42.211) oraz Fernando Alonso (1:42.327). Czołową dziesiątkę zamknął Valtteri Bottas (1:42.659).
Wyniki sesji kwalifikacyjnej:
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Q1 | Q2 | Q3 | Okr | Strata | KM/H |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 1:42.241 | 1:41.659 | 1:41.218 | 19 | 0.232 | 213.507 |
2. | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 1:41.545 | 1:41.634 | 1:41.450 | 21 | 0.232 | 213.019 |
3. | 33 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | 1:41.760 | 1:41.625 | 1:41.563 | 19 | 0.345 | 212.782 |
4. | 10 | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | 1:42.288 | 1:41.932 | 1:41.565 | 18 | 0.347 | 212.778 |
5. | 55 | Carlos Sainz | Scuderia Ferrari | 1:42.121 | 1:41.740 | 1:41.576 | 18 | 0.358 | 212.754 |
6. | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | 1:42.167 | 1:41.813 | 1:41.747 | 20 | 0.529 | 212.397 |
7. | 11 | Sergio Perez | Red Bull Racing Honda | 1:41.968 | 1:41.630 | 1:41.917 | 18 | 0.699 | 212.043 |
8. | 22 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | 1:42.521 | 1:41.654 | 1:42.211 | 19 | 0.993 | 211.433 |
9. | 14 | Fernando Alonso | Alpine F1 Team | 1:42.934 | 1:42.195 | 1:42.327 | 20 | 1.109 | 211.193 |
10. | 77 | Valtteri Bottas | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 1:42.701 | 1:42.106 | 1:42.659 | 21 | 1.441 | 210.510 |
11. | 5 | Sebastian Vettel | Aston Martin Cognizant F1 Team | 1:42.460 | 1:42.224 | 15 | 211.406 | ||
12. | 31 | Esteban Ocon | Alpine F1 Team | 1:42.426 | 1:42.273 | 11 | 211.305 | ||
13. | 3 | Daniel Ricciardo | McLaren F1 Team | 1:42.304 | 1:42.558 | 14 | 210.717 | ||
14. | 7 | Kimi Raikkonen | Alfa Romeo Racing Orlen | 1:42.923 | 1:42.587 | 15 | 210.658 | ||
15. | 63 | George Russell | Williams Racing | 1:42.728 | 1:42.758 | 12 | 210.307 | ||
16. | 6 | Nicholas Latifi | Williams Racing | 1:43.128 | 8 | 209.553 | |||
17. | 47 | Mick Schumacher | Uralkali Haas F1 Team | 1:44.158 | 10 | 207.480 | |||
18. | 9 | Nikita Mazepin | Uralkali Haas F1 Team | 1:44.238 | 9 | 207.321 | |||
19. | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Cognizant F1 Team | - | 2 | ||||
20. | 99 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Orlen | - | 4 | ||||
Pole position | |||||||||
16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 1:41.218 | 213.507 | |||||
Najszybsze okrążenie | |||||||||
16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 1:41.218 | 213.507 |
- Image: © Scuderia Ferrari