Da Costa triumfatorem fenomenalnego E-Prix Monako

Antonio Felix da Costa - DS Techeetah / © Formula E

Antonio Felix da Costa zwyciężył w niesamowicie ekscytującym wyścigu o E-Prix Monako. Drugie miejsce zajął Robin Frijns, a trzecie Mitch Evans, który ostatnie okrążenie rozpoczynał jeszcze na pozycji lidera.

Tegoroczne E-Prix Monako po raz pierwszy odbyło się na pełnej pętli ulicznego toru i jak się okazało, było to strzałem w dziesiątkę. Wyścig obfitował w liczne manewry wyprzedzania, również w nietypowych do tego miejscach. Jednocześnie kierowcy jechali na tyle perfekcyjnie, że podczas całej rywalizacji na torze doszło do tylko jednej neutralizacji.

Przedsmak emocji był już w kwalifikacjach, w których pierwszy Antonio Felix da Costa wyprzedził czwartego Jeana-Erica Vergne’a o zaledwie 0.059 sekundy. Pomiędzy nimi znaleźli się jeszcze Robin Frijns i Mitch Evans. To właśnie ta dwójka, wraz ze zdobywcą pole position, stworzyła niesamowite widowisko do ostatnich metrów.

Start przebiegł po myśli Da Costy, który obronił się przed Robinem Frijnsem. Holender utrzymywał się jednak blisko obrońcy tytułu i na początku czwartego okrążenia przypuścił skuteczny atak, obejmując tym samym prowadzenie w wyścigu. To zmieniało się jeszcze wiele razy, gdyż chwilę później zaczęły się strategiczne posunięcia z wykorzystaniem trybu ataku.

Wydawało się, że najlepiej poradził sobie z tym Portugalczyk, który zbudował ponad dwusekundowe prowadzenie nad Robinem Frijnsem. Drugi tryb ataku dał jednak dużą przewagę jadącemu na trzecim miejscu Evansowi. Nowozelandczyk najpierw na prostej start/meta wyprzedził holenderskiego kierowcę, a następnie zaatakował Da Costę w Beau Virage i na piętnaście minut przed końcem wyścigu objął prowadzenie.

Chwilę później na torze pojawił się jednak samochód bezpieczeństwa, gdyż za zakrętem drugim – po kolizji z Nickiem Cassidy – zatrzymał się Rene Rast. Neutralizacja trwała dość długo, gdyż usunięcie auta nie należało do najprostszych zadań. Tym samym też wyścig wznowiono na sześć minut przed jego końcem.

Zgodnie z nowymi przepisami, aby nie dopuścić do takiej sytuacji, jaka miała miejsce w Walencji, kierowcom nie odjęto żadnej energii. Mimo to w końcówce wyścigu kilku kierowców jechało już na limicie.

Jednym z nich był prowadzący Mitch Evans, który próbował się bronić przed Antonio Felixem da Costą i Robinem Frijnsem. Nowozelandczyk robił to skutecznie aż do ostatniego okrążenia. Wtedy to Portugalczyk wykorzystał przewagę prędkości po wyjeździe z tunelu i po zewnętrznej skutecznie zaatakował swojego rywala. Jak się okazało był to decydującym manewr, który zapewnił kierowcy zespołu DS Techeetah zwycięstwo w Monako.

Evans natomiast musiał uznać jeszcze wyższość Frijnsa, który wyprzedził go tuż przed linią mety. Mimo to Nowozelandczyk stanął na najniższym stopniu podium. Czwarte miejsce zajął Jean-Eric Vergne, który uplasował się tuż przed Maximilianem Guentherem.

Szósty był Oliver Rowland, siódmy Sam Bird, ósmy Nick Cassidy, na dziewiątym miejscu sklasyfikowano Alexa Lynna, a dziesiątkę zamknął Lucas di Grassi. Początkowo dziewiątą lokatę wywalczył startujący z dziewiętnastego pola Andre Lotterer, jednak na Niemca została nałożona pięciosekundowa kara za spowodowanie kolizji z Di Grassim. Tym samym kierowca Porsche spadł na siedemnaste miejsce.

Wyścigu w Monako nie ukończył duet Mercedesa. Prowadzący dotychczas w klasyfikacji generalnej Nyck de Vries zatrzymał się na torze, a Stoffel Vandoorne zjechał do alei serwisowej na cztery minuty przed końcem rywalizacji. Nowym liderem mistrzostw został Robin Frijns.

Wyniki E-Prix Monako:

Poz Nr Kierowca Zespół Czas Okr Strata KM/H Naj okr
1. 13 Antonio Felix da Costa DS TECHEETAH 47:20.697 26 109.3 1:35.173 15
2. 4 Robin Frijns Envision Virgin Racing 47:23.545 26 2.848 109.2 1:35.315 12
3. 20 Mitch Evans Jaguar Racing 47:23.569 26 2.872 109.2 1:35.298 15
4. 25 Jean-Eric Vergne DS TECHEETAH 47:23.817 26 3.120 109.2 1:34.697 13
5. 28 Maximilian Guenther BMW i Andretti Motorsport 47:23.967 26 3.270 109.2 1:35.371 10
6. 22 Oliver Rowland Nissan e.dams 47:24.562 26 3.865 109.2 1:35.156 15
7. 10 Sam Bird Jaguar Racing 47:24.847 26 4.150 109.2 1:35.133 18
8. 37 Nick Cassidy Envision Virgin Racing 47:25.449 26 4.752 109.1 1:35.864 13
9. 94 Alexander Lynn Mahindra Racing 47:26.456 26 5.759 109.1 1:35.709 16
10. 11 Lucas di Grassi Audi Sport Abt Schaeffler FE Team 47:26.922 26 6.225 109.1 1:34.708 17
11. 23 Sebastien Buemi Nissan e.dams 47:27.264 26 6.567 109.1 1:35.801 15
12. 48 Edoardo Mortara ROKiT Venturi Racing 47:27.794 26 7.097 109.1 1:35.852 14
13. 71 Norman Nato ROKiT Venturi Racing 47:29.204 26 8.507 109.0 1:36.089 14
14. 88 Tom Blomqvist NIO 333 FE Team 47:29.937 26 9.240 109.0 1:35.904 16
15. 7 Sergio Sette Camara Dragon Penske Autorsport 47:30.196 26 9.499 109.0 1:35.937 13
16. 27 Jake Dennis BMW i Andretti Motorsport 47:30.519 26 9.822 109.0 1:35.151 24
17. 36 Andre Lotterer TAG Heuer Porsche Formula E Team 47:26.200 26 10.503 109.1 1:35.012 13
18. 6 Nico Muller Dragon Penske Autosport 47:32.147 26 11.450 108.9 1:36.026 17
19. 8 Oliver Turvey NIO 333 FE Team 47:32.764 26 12.067 108.9 1:35.619 16
Niesklasyfikowani
17 Nick de Vries Mercedes-Benz EQ FE Team 42:42.715 23 +3 okr 1:36.102 23
99 Pascal Wehrlein TAG Heuer Porsche Formula E Team 39:21.646 21 +5 okr 1:35.717 18
5 Stoffel Vandoorne Mercedes-Benz EQ FE Team 39:22.235 21 +5 okr 1:34.428 17
33 Rene Rast Audi Sport Abt Schaeffler FE Team 29:20.762 18 +8 okr 1:34.586 14
29 Alexander Sims Mahindra Racing
Najszybsze okrążenie
5 Stoffel Vandoorne Mercedes-Benz EQ FE Team 1:34.428 126.5 KM/H 17
Image: © Formula E