Dublet Red Bulla i zwycięstwo Verstappena w Grand Prix Emilii-Romanii

Max Verstappen - Oracle Red Bull Racing / © Getty Images / Red Bull Content Pool

Zespół Red Bull wywalczył dublet w Grand Prix Emilii-Romanii na torze Imola za sprawą zwycięstwa Maxa Verstappena i drugiej pozycji Sergio Pereza. Na najniższym stopniu podium stanął Lando Norris z McLarena.

W rozpoczynającym się w trudnych warunkach, bo na mokrej nawierzchni, wyścigu, bardzo dobry start zaliczyli kierowcy Red Bulla, ponieważ do pierwszego Maxa Verstappena, na drugiej pozycji dołączył Sergio Perez.

Pierwsze okrążenie okazało się nieudane dla Carlosa Sainza, który został uderzony przez bolid Daniela Ricciardo z McLarena i to właśnie Hiszpan odpadł z rywalizacji, natomiast Australijczyk kontynuował zmagania. Incydent wywołał samochód bezpieczeństwa już na drugim okrążeniu wyścigu.

Za duetem Red Bulla podczas neutralizacji podążali Lando Norris (McLaren) i Charles Leclerc (Ferreri), na piątej pozycji plasował się Kevin Magnussen (Haas), a szósty był George Russell, który zyskał wiele miejsc po starcie z jedenastej lokaty.

Kilka okrążeń po restarcie wyścigu, Charles Leclerc, dysponujący wyraźnie lepszym tempem wyścigowym, podjął się udanego manewru wyprzedzania na Lando Norrisie, dzięki czemu Monakijczyk awansował na trzecią pozycję i mógł rozpocząć pogoń za Sergio Perezem.

Tymczasem z wyścigu wycofał się Fernando Alonso, który po kontakcie z początku wyścigu z Mickiem Schumacherem, był zmuszony kontynuować zmagania z dużą dziurą w bocznej sekcji swojego samochodu. Hiszpan na siódmym okrążeniu zjechał do alei serwisowej, aby definitywnie zakończyć swój udział w Grand Prix.

Kolejną ciekawą walkę na torze o piątą pozycję rozpoczęli Kevin Magnussen i George Russell. Wydawało się, że Mercedes nie będzie miał problemów z wyprzedzeniem bolidu Haasa, lecz Magnussen regularnie odpowiadał na ataki rywala z tyłu. Ostatecznie Brytyjczykowi udało się awansować przed Duńczyka, który ponadto musiał bronić się przed atakami Valtteriego Bottasa. Niestety tempo bolidu Haas zdecydowanie spadło, przez co Magnussen stracił kolejną pozycję na rzecz Bottasa i zaczął zbliżać się do niego Sebastian Vettel (Aston Martin).

Lider wyścigu, Max Verstappen, bez większych problemów regularnie powiększał swoją przewagę nad resztą stawki i na szesnastym okrążeniu przekraczała ona sześć sekund. Tempo drugiego Pereza nie było jednak idealne, ponieważ straty do niego błyskawicznie odrabiał Leclerc, a kierowców dzieliło już zaledwie półtorej sekundy.

Na ryzykowną strategię zdecydował się zespół McLaren, który już na siedemnastym okrążeniu założył do bolidu Daniela Ricciardo pośrednią mieszankę. Australijczyk był pierwszym zawodnikiem, który otrzymał opony typu slick, choć nawierzchnia toru nadal była mokra.

Okazało się to dobrą decyzją, ponieważ tempo Ricciardo wyraźnie wzrosło, a na wymianę ogumienia zjeżdżali kolejni kierowcy, co spowodowało tłok w alei serwisowej.

Jako ostatni na pit stop zdecydowali się zawodnicy z czołowej trójki. Niestety Ferrari nie przeprowadziło wymiany opon w idealnym tempie, przez co Leclerc stracił sporo czasu i pozycję na rzecz Sergio Pereza.

W połowie dystansu wyścigu, gdy nawierzchnia toru na linii jazdy kierowców przeschła wystarczająco, sędziowie zezwolili na korzystanie z systemu DRS. Było to dużą szansą dla Lewisa Hamiltona, który przez wiele okrążeń nie był w stanie uporać się z Pierrem Gaslym na trzynastym miejscu.

Na kilkanaście okrążeń przed metą wyścigu, zespół Ferrari wezwał Leclerca na wymianę opon, a w jego samochodzie pojawiła się miękka mieszanka opon. Monakijczyk wprawdzie powrócił na tor za Lando Norrisem, lecz szybko zdołał odzyskać pozycję. W alei serwisowej zjawili się też kierowcy Red Bulla, którym również założono miękkie ogumienie.

Niestety na jedenaście okrążeń przed końcem, Charles Leclerc stracił panowanie nad samochodem, obrócił się i uderzył w ścianę, uszkadzając przednie skrzydło w swoim Ferrari. Monakijczyk powrócił na tor, lecz musiał zjechać do alei serwisowej na wymianę uszkodzonego elementu i w konsekwencji spadł aż na dziewiątą lokatę.

Kierowca Ferrari, zanim przekroczył linię mety, zdołał wyprzedzić Kevina Magnussena, Sebastiana Vettela i Yukiego Tsunodę, by finiszować na szóstym miejscu. Ferrari straciło względem Red Bulla sporą ilość punktów, ponieważ ekipa z Milton Keynes zaliczyła na torze Imola dublet.

Zaskakująco na trzeciej pozycji do mety dojechał Lando Norris, a bardzo dobrą pozycję ekipie Mercedes zapewnił George Russell, który był czwarta, zwłaszcza biorąc pod uwagę dopiero czternaste miejsce Lewisa Hamiltona, który nie był w stanie uporać się z Pierrem Gaslym.

Udany wyścig pojechali także piąty Valtteri Bottas i siódmy Yuki Tsunoda. Czołową dziesiątkę zamkną Lance Stroll (Aston Martin).

Wyniki Grand Prix Emilii-Romanii:

Poz Nr Kierowca Zespół Czas Okr Strata KM/H Naj okr
1. 1 Max Verstappen Oracle Red Bull Racing 1:32:07.986 63 201.262 1:18.446 55
2. 11 Sergio Perez Oracle Red Bull Racing 1:32:24.513 63 16.527 16.527 200.662 1:18.949 52
3. 4 Lando Norris McLaren F1 Team 1:32:42.820 63 34.834 18.307 200.002 1:20.903 61
4. 63 George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team 1:32:50.492 63 42.506 7.672 199.726 1:20.962 57
5. 77 Valtteri Bottas Alfa Romeo F1 Team Orlen 1:32:51.167 63 43.181 0.675 199.702 1:20.758 43
6. 16 Charles Leclerc Scuderia Ferrari 1:33:04.058 63 56.072 12.891 199.241 1:18.574 63
7. 22 Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri 1:33:09.096 63 61.110 5.038 199.061 1:20.544 61
8. 5 Sebastian Vettel Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team 1:33:18.878 63 70.892 9.782 198.714 1:21.211 47
9. 20 Kevin Magnussen Haas F1 Team 1:33:23.246 63 75.260 4.368 198.559 1:21.238 61
10. 18 Lance Stroll Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team 1:32:17.278 62 +1 okr +1 okr 197.733 1:21.750 46
11. 23 Alexander Albon Williams Racing 1:32:21.963 62 +1 okr 4.685 197.566 1:21.757 61
12. 10 Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri 1:32:22.564 62 +1 okr 0.601 197.544 1:21.713 34
13. 44 Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team 1:32:23.265 62 +1 okr 0.701 197.519 1:21.419 50
14. 31 Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team 1:32:25.341 62 +1 okr 2.076 197.445 1:21.887 37
15. 24 Zhou Guanyu Alfa Romeo F1 Team Orlen 1:32:31.364 62 +1 okr 6.023 197.231 1:21.286 61
16. 6 Nicholas Latifi Williams Racing 1:32:34.020 62 +1 okr 2.656 197.137 1:21.338 62
17. 47 Mick Schumacher Haas F1 Team 1:32:51.907 62 +1 okr 17.887 196.504 1:18.999 55
18. 3 Daniel Ricciardo McLaren F1 Team 1:33:10.643 62 +1 okr 18.736 195.845 1:21.577 61
Niesklasyfikowani
14 Fernando Alonso BWT Alpine F1 Team 12:24.919 6 141.289 1:39.685 5
55 Carlos Sainz Scuderia Ferrari 0
Najszybsze okrążenie
1 Max Verstappen Oracle Red Bull Racing 1:18.446 225.281 55
Image: © Getty Images / Red Bull Content Pool