Dwa pit stopy w GP Toskanii najszybszą strategią według Pirelli

Alexander Albon - Aston Martin Red Bull Racing / © Getty Images / Red Bull Content Pool

Jedyny dostawca ogumienia dla zespołów Formuły 1, firma Pirelli, wierzy, że dwa pit stopy podczas Grand Prix Toskanii na torze Mugello będzie najlepszą strategią dla startujących kierowców.

Mugello to zupełnie nowy obiekt w kalendarzu Formuły 1, na którym wyprzedzanie nie będzie takie łatwe, czego powodem są szybkie zakręty i jedynie jedna długa prosta, na której można przygotować manewr wyprzedzania, choć i tutaj można postawić duży znak zapytania.

Duże obawy będą skierowane także na ogumienie, które na tym szybkim obiekcie są poddawane bardzo dużej degradacji, a w szczególności najmiększa mieszanka (C3), która będzie kluczowa w strategiach zespołów.

Według Pirelli podczas Grand Prix Toskanii zespoły mogą skorzystać z dwóch strategii, jednego, jak i dwóch postojów, choć ekipy będą starały się ukończyć zmagania na Mugello jedynie z jednym zjazdem, szczególnie czołowa dziesiątka, która rozpocznie zmagania na miękkiej mieszance.

Najszybszą strategią są jednak dwa postoje w boksach - dwa zjazdy po dziewiętnastu okrążeniach na miękkich oponach oraz dwadzieścia jeden kółek na oponach pośrednich. Druga najszybsza strategia to już pojedynczy przejazd na miękkich oponach (16 okrążeń), a następnie dwa przejazdy na pośredniej mieszance, odpowiednio 21 i 22 okrążenia.

Opierając się na oponach, które posiadają kierowcy, jazda na jeden pit stop jest nieco wolniejsza, ale bardziej nieznaczna w zużyciu: rozpoczynając wyścig na miękkim ogumieniu, zjazd na dwudziestym drugim okrążeniu i założenie twardego ogumienia, na co mogą zdecydować się kierowcy z pierwszej dziesiątki.

Najwolniejszą strategią, jednak najbardziej elastyczną i najbardziej wymagającą, jest zmiana opon z pośrednich na twarde ogumienie na dwudziestym szóstym okrążeniu i pokonanie trzydziestu trzech kółek na twardych oponach.

"Wszyscy kierowcy z czołowej dziesiątki wybrali miękkie ogumienie na start wyścigu, co oczywiście ma wpływ na strategię wyścigu" - przyznał Mario Isola z Pirelli.

"Kontrolowanie degradacji miękkich opon na początku wyścigu będzie kluczowe, a to może zdecydować, czy jest to wyścig na jeden, czy dwa pit stopy, z kilkoma możliwymi strategiami."

"Miękkie opony były używane od startu do mety w kwalifikacjach, ale twardsze ogumienie z pewnością będzie miało większe znaczenie w wyścigu, zwłaszcza dla kierowców rozważających strategię na jeden postój" - dodał Isola.

Możliwe strategie pit stopów podczas wyścigu:

Możliwe strategie pit stopów podczas wyścigu GP Toskanii

Image: © Getty Images / Red Bull Content Pool