Ed Jones na czele trzeciego treningu Indy 500. Alonso nie wyjechał na tor

Zawodnik zespołu Ed Carpenter Racing, Ed Jones uzyskał najlepszy rezultat podczas czwartkowego i trzeciego już treningu Indianapolis 500. Dwukrotny mistrz świata F1 po środowym wypadku nie wyjechał na tor. Jego samochód nie został złożony i naprawiony na czas.
Trzeci trening w porównaniu do pozostałych został przerwany przez deszcz oraz burze z piorunami. W ten sposób anulowano część czasu, a ósme kółko Eda Jonesa zostało zakwalifikowane jako najlepsze – 227.843 mil na godzinę, co w przeliczeniu na sekundy dało 39.5008.
"To był fantastyczny dzień. Bycie najszybszym w klasyfikacji generalnej bez 'holowania' to był nasz cel. Co ważniejsze, wydaje mi się, że potrafimy wycisnąć więcej z samochodu. W trakcie zmiany pogody wciąż byliśmy w stanie się do niej dostosować" - powiedział Ed Jones.
"Biorąc pod uwagę wszystko co się wydarzyło, uważam osobiście, że nasza trójka kierowców czuje się zachwycona w samochodach. Czekamy z niecierpliwością na moc, która pojawi się w piątek w silnikach Chevroleta i zobaczymy, co jesteśmy jeszcze w stanie wycisnąć" - powiedział właściciel zespołu Carpenter.
Na drugiej lokacie znalazł się triumfator Indianapolis 500 z sezonu 2017, Takuma Sato. Japoński kierowca przejechał 47 okrążeń i wyśrubował prędkość 226.699 mil na godzinę. Pozwoliło mu to, znaleźć się przed zawodnikiem Andretti Autosport, czyli Zeachem Veach o zaledwie 0.6 mili na godzinę.
"Powiedziałbym, że to był bardzo produktywny dzień. Mimo niewielkiego problemu z samochodem i pogodą znaleźliśmy się dość wysoko. Przeprowadziliśmy symulację kwalifikacyjną i pracowaliśmy na ustawieniami pod wyścig. Znaleźliśmy kilka pozytywów, z których jestem całkiem zadowolony" - oznajmił Takuma Sato.
Na kolejnych pozycjach znaleźli się odpowiednio Sebastien Bourdais – 225.996 mil na godzinę oraz Colton Herta – 225.458 mil na godzinę. Na szóstym miejscu uplasował się Sage Karam, który był najbardziej pracowitym kierowcą przejeżdżając 86 kółek. Jego prędkość w samochodzie Dreyer & Reinbold Racing wyniosła 225.041 mil na godzinę, co pozwoliło znaleźć się przed Kyle'm Kaiserem, którego samochód wciąż nie posiada logo sponsora.
Za sprawą Spencera Pigota, dwa samochody ekipy Ed Carpenter Racing znalazły się w pierwszej dziesiątce. Wyprzedził on Scotta Dixona oraz dziesiątego Simona Pagenauda, czyli najszybszego zawodnika Team Penske w tym treningu.
Przed końcem dnia turbosprężarki w samochodach są ulepszane o 1,4 bara w ramach przygotowania do przejazdów kwalifikacyjnych. Kilku zawodników przeprowadziło takie symulacje o niskim oporze powietrza i bez pomocy innych samochód. W IndyCar oficjalnie ocenia się, że jeśli jeden pojazd znajduje się do siedmiu sekund za drugim to otrzymuje on tak zwany tunel aerodynamiczny, który go 'holuje'. Według danych, również w symulacji najszybszy okazał się być Ed Jones – 224.957 mil na godzinę. Wyprzedził Spencera Pigota – 224.868 mil na godzinę.
Zawodnik ekipy Carlin, Patricio O'Ward rozbił swój samochód w drugiej godzinie treningu. Stracił kontrolę nad swoim Chevroletem numer #31 i uderzył w barierę. Uszkodzenia były na tyle poważne, że nie wrócił już na tor. Finalnie ukończył czasówkę na 23 lokacie z prędkością 224.170 mil na godzinę.
Fernando Alonso, który powrócił do Indianapolis 500 w celu zdobycia 'Potrójnej Korony', na którą składają się: triumf w Le Mans, F1 Grand Prix Monako oraz Indianapolis 500, nie może kolejnego już dnia zaliczyć do udanych. Zawodnikowi z Oviedo brakuje już tylko zwycięstwa w Indy 500, lecz po środowym wypadku jego samochód nie został złożony na czas. W ten sposób Alonso nie wyjechał w ogóle na tor.
McLaren Racing mógł stworzyć zapasowy samochód lub naprawić ten z wypadku, jednak ekipa zdecydowała się na to drugie rozwiązanie.
"Mogliśmy wyjechać, jednak w trakcie naprawy wyszło na jaw, że silnik został również uszkodzony, a to sprawiło nam kolejny problem" - powiedział Gil de Ferran.
"Jesteśmy nową załogą, ale wszyscy mamy szacunek do Indianapolis. Jesteśmy ostrożni i chcemy wysłać porządny samochód na tor. Dzisiejszy stracony trening nie był istotnym elementem naszego programu. Nie wszystko jeszcze przepadło. Mamy jeszcze cały dzień na testy i sprawdzenie konfiguracji. Naszym celem jest piątkowa czysta jazda."
Fernando Alonso po trzech treningach ma obecnie przejechanych zaledwie 96 kółek. Biorąc pod uwagę, że już w sobotę i niedzielę odbywają się kwalifikacje, dwukrotny mistrz świata będzie mieć przed sobą niezwykle trudne zadanie.
"Widziałem już wiele dramatów, lecz nie chce kolejnych. Byliśmy dzisiaj bardzo powolni, ponieważ musieliśmy wymieniać części między samochodem powypadkowym i zapasowym. Później sprowadzaliśmy części z innych lokalizacji, a na końcu zmieniliśmy silnik" - stwierdził Zak Brown.
"Staramy się zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby samochód był gotowy do pracy. Prędkość w środę przed wypadkiem wydawała się być w porządku. Wierzymy, że Fernando sobie poradzi" - dodał.
Poz | Nr | Kierowca | Zespół | Czas | Prędkość | Okr | Strata |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 63 | Ed Jones | Ed Carpenter Racing | 39.5008 | 227.843 | 37 | |
2. | 30 | Takuma Sato | Rahal Letterman Lanigan Racing | 39.7002 | 226.699 | 47 | 0.1994 |
3. | 26 | Zach Veach | Andretti Autosport | 39.8107 | 226.070 | 58 | 0.3099 |
4. | 18 | Sebastien Bourdais | Dale Coyne Racing with Vasser-Sullivan | 39.8238 | 225.996 | 53 | 0.3230 |
5. | 88 | Colton Herta | Harding Steinbrenner Racing | 39.9188 | 225.458 | 73 | 0.4180 |
6. | 24 | Sage Karam | Dreyer & Reinbold Racing | 39.9289 | 225.401 | 86 | 0.4281 |
7. | 32 | Kyle Kaiser | Juncos Racing | 39.9298 | 225.396 | 39 | 0.4290 |
8. | 21 | Spencer Pigot | Ed Carpenter Racing | 39.9406 | 225.335 | 66 | 0.4398 |
9. | 9 | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | 39.9467 | 225.300 | 53 | 0.4459 |
10. | 22 | Simon Pagenaud | Team Penske | 39.9545 | 225.256 | 40 | 0.4537 |
11. | 3 | Helio Castroneves | Team Penske | 39.9747 | 225.142 | 65 | 0.4739 |
12. | 33 | James Davison | Dale Coyne Racing with Byrd and Belardi | 39.9886 | 225.064 | 60 | 0.4878 |
13. | 20 | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | 39.9933 | 225.038 | 50 | 0.4925 |
14. | 12 | Will Power | Team Penske | 40.0252 | 224.858 | 49 | 0.5244 |
15. | 59 | Max Chilton | Carlin | 40.0353 | 224.802 | 42 | 0.5345 |
16. | 23 | Charlie Kimball | Carlin | 40.0361 | 224.797 | 67 | 0.5353 |
17. | 98 | Marco Andretti | Andretti Herta with Marco & Curb-Agajanian | 40.0408 | 224.771 | 41 | 0.5400 |
18. | 48 | JR Hildebrand | Dreyer & Reinbold Racing | 40.0924 | 224.481 | 47 | 0.5916 |
19. | 25 | Conor Daly | Andretti Autosport | 40.0927 | 224.480 | 76 | 0.5919 |
20. | 7 | Marcus Ericsson | Arrow Schmidt Peterson Motorsports | 40.1060 | 224.405 | 34 | 0.6052 |
21. | 2 | Josef Newgarden | Team Penske | 40.1171 | 224.343 | 39 | 0.6163 |
22. | 27 | Alexander Rossi | Andretti Autosport | 40.1391 | 224.220 | 50 | 0.6383 |
23. | 31 | Patricio O'Ward | Carlin | 40.1481 | 224.170 | 24 | 0.6473 |
24. | 15 | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing | 40.1547 | 224.133 | 57 | 0.6539 |
25. | 5 | James Hinchcliffe | Arrow Schmidt Peterson Motorsports | 40.1814 | 223.984 | 31 | 0.6806 |
26. | 60 | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | 40.1817 | 223.983 | 26 | 0.6809 |
27. | 39 | Pippa Mann | Clauson-Marshall Racing | 40.2111 | 223.819 | 41 | 0.7103 |
28. | 77 | Oriol Servia | MotoGator Team Stange Racing w/ Arrow SPM | 40.3075 | 223.284 | 49 | 0.8067 |
29. | 42 | Jordan King | Rahal Letterman Lanigan Racing | 40.3274 | 223.173 | 43 | 0.8266 |
30. | 28 | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | 40.3454 | 223.074 | 38 | 0.8446 |
31. | 4 | Matheus Leist | A.J. Foyt Enterprises | 40.3644 | 222.969 | 34 | 0.8636 |
32. | 14 | Tony Kanaan | A.J. Foyt Enterprises | 40.3893 | 222.831 | 34 | 0.8885 |
33. | 81 | Ben Hanley | DragonSpeed | 40.4742 | 222.364 | 67 | 0.9734 |
34. | 10 | Felix Rosenqvist | Chip Ganassi Racing | 40.5960 | 221.697 | 41 | 1.0952 |
35. | 19 | Santino Ferrucci | Dale Coyne Racing | 40.8242 | 220.457 | 60 | 1.3234 |