F1 planuje wprowadzić zmiany do samochodów na sezon 2026

Według Nikolasa Tombazisa, dyrektora technicznego FIA ds. samochodów jednomiejscowych, od 2026 roku bolidy Formuły 1 mają być lżejsze oraz krótsze.
W ciągu ostatnich lat masa bolidów zdecydowanie wzrosła, a przyczyniły się do tego między innymi systemy elektryczne, cięższe silniki czy systemy zwiększające bezpieczeństwo. Tombazis uważa, że pomimo rozwoju technologii, redukcja wagi w 2026 roku jest możliwa.
„To realistyczne, aby sprawić je nieco lżejszymi” – powiedział Grek. „Nie jest to ogromna ilość, musimy wziąć pod uwagę, że różnica wagi od 2000 roku, powiedzmy 20 lat temu, wynosi około dwieście kilogramów, co jest wielką liczbą.”
Tombazis sądzi, że w niektórych obszarach, między innymi w jednostce napędowej i systemach bezpieczeństwa, redukcja masy byłaby sporym wyzwaniem, jednak wierzy, iż istnieje możliwość wprowadzenia zmian w innych strefach.
„To jest około 15-20 kilogramów z powodu bardziej złożonych partii samochodu i około 30-35 kilogramów ze względu na jego wielkość. Samochody są znacznie dłuższe i szersze, mają większe opony i tak dalej.”
„Wierzymy, że w wymiarach samochodu jest szansa. Chcielibyśmy, aby bolidy na 2026 rok były krótsze i prawdopodobnie trochę węższe, a to wszystko powstrzyma wzrost masy.”
Wielu kierowców wyrażało swoje obawy dotyczące aktualnej masy samochodów. W sezonie 2022 minimalna masa bolidu wynosiła 798 kilogramów, natomiast w przyszłym roku ma ona zostać zmniejszona do 796.
Jest to zdecydowana różnica w porównaniu do bolidów sprzed dwudziestu lat, gdy mogły one ważyć 600 kilogramów lub mniej.
W 2026 roku samochody mają więc być lżejsze i krótsze, jednak waga silnika ma jeszcze wzrosnąć, co spowodowane jest ukierunkowaniem Formuły 1 na większą elektryczność.
„Zwiększy się akumulator, ponieważ jesteśmy ukierunkowani na większą elektryczność, co dodaje trochę wagi” – wyjaśnił Tombazis.
„Mam więc nadzieję, że efekt netto spowoduje zmniejszenie masy, jednak nie będzie to ogromna zmiana.”
W ostatnim czasie niektóre zespoły Formuły 1 miały już problemy ze spełnieniem minimalnych wymagań wagowych, a przykładowo bolid RB18 Red Bulla zmagał się z nadwagą w sezonie 2022.
- Image: © Alfa Romeo F1 Team Orlen / DPPI