F1 rozważa wprowadzenie aktywnej aerodynamiki od sezonu 2025

Alfa Romeo Racing Orlen / © Alfa Romeo Racing Orlen

Formuła 1 rozpatruje możliwość wprowadzenia aktywnej aerodynamiki w konstrukcjach od 2025 roku. Ruchome elementy w bolidach pozwoliłby obniżyć konsumpcję paliwa, a tym samym zredukować masę aut, która od paru lat nieustannie rośnie.

Dyrektor techniczny F1, Pat Symonds, przyznał, że jednym ze sposobów na zmniejszenie masy bolidów jest wprowadzenie aktywnej aerodynamiki. Rozwiązanie to polega na elektronicznej redukcji oporu na prostych fragmentach poprzez odpowiednie pochylenie elementów aerodynamicznych, natomiast podczas dojazdu do zakrętu cały pakiet wracałby automatycznie do specyfikacji z większym dociskiem. Skutkiem takiego działania byłaby niższa eksploatacja paliwa, która ma zostać zredukowana o jedną trzecią od 2025 roku.

„Współczesne samochody F1 są bardzo ciężkie – musimy z tym walczyć” – powiedział Symonds w wywiadzie dla portalu RaceFans.

„Można powiedzieć, że w przypadku okrążenia kwalifikacyjnego może mieć znaczenie, czy masz 2 kg paliwa zamiast 7,5 kg, ale wciąż nie jest to koniec świata. Jeśli jednak kaloryczność benzyny jest o połowę mniejsza i musisz ruszać do wyścigu mając na pokładzie dodatkowe 100 kg, to wówczas bolid waży naprawdę sporo. Według mnie ma to znaczenie.”

Symonds uważa, że kluczem do utrzymania wysokich osiągów, przy jednoczesnym ograniczeniu spalania, jest zastosowanie rozbudowanej aktywnej aerodynamiki, której namiastką jest stosowany obecnie system DRS. 

„F1 musi mieć aktywną aerodynamikę” – dodał.

„Chcę zachować taką samą prędkość, zbliżone czasy okrążenia, a także podobne przyspieszenie, hamowanie i zdolność pokonywania zakrętów.”

„Nie trzeba być inżynierem, aby zdać sobie sprawę, że głównym czynnikiem wpływającym na spalanie jest duży opór generowany przez bolid. Oznacza to, że jego zmniejszenie jest pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić, oprócz zwiększenia roli układu hybrydowego i elektrycznego.”

„Wiąże się z tym niestety spadek siły docisku, co uniemożliwia szybkie pokonywanie zakrętów. Wobec tego wniosek nasuwa się sam – naprawdę musimy wyposażyć auta w aktywną aerodynamikę.”

Image: © Alfa Romeo Racing Orlen