F1 zamrozi rozwój sprzętu używanego w trakcie pit-stopu

Lewis Hamilton - Mercedes AMG Petronas Motorsport / © Motorsport Grand Prix

FIA wprowadziła nową dyrektywę, na mocy której zostanie zamrożony rozwój sprzętu używanego przez drużyny obsługujące pit-stopy. Ma to na celu ograniczenie kosztów i wdrożenie kolejnego kroku do ekonomiczności serii.

Wszystkie zespoły będą musiały sporządzić opis całego sprzętu używanego w trakcie pit-stopu, który muszą wysłać do FIA najpóźniej do 22 lipca. Do dnia 30 września 2020 roku – w którym nowa dyrektywa zostanie wprowadzona w życie – mogą następować zmiany niektórych elementów, jednak każda z nich będzie musiała zostać zgłoszona. Od 1 października wszelkie potencjalne modyfikacje będą minimalne i uzasadnione, a także uprzednio zatwierdzone przez FIA.

Dyrektywa ta została ustanowiona po tym, jak F1 miała zamiar ujednolicić cały sprzęt dla wszystkich dziecięciu zespołów. Okazało się jednak, że część z nich byłoby wówczas zmuszonych do zakupienia nowych narzędzi, a to wiązałoby się z kolejnymi, sporymi i nieuzasadnionymi kosztami. W myśl ekonomii, jaką podąża obecnie seria, postanowiła po prostu zamrozić rozwój niektórych elementów obecnego sprzętu.

Pit-stopy, czyli postoje kierowców na stanowisku serwisowym w trakcie wyścigów F1, bardzo ewoluowały na przestrzeni ostatnich lat. Czas spędzony na zmianie ogumienia lub usunięcia drobnych usterek jest niezwykle istotny podczas niedzielnych zmagań, gdyż szybki lub przedłużający się postój bywa w wielu przypadkach decydujący w ostatecznych wynikach wyścigów. Zespoły wiedzą, jak ważna jest szybkość i precyzyjność w obsłudze bolidu, dlatego na tej płaszczyźnie również trwał wyścig zbrojeń, a ekipy inwestowały w coraz nowsze i skuteczniejsze technologie dla osiągnięcia przewagi nad rywalami. W ubiegłym sezonie, podczas GP Niemiec, padł zawrotny rekordowy czas pit-stopu – mechanicy Red Bull Racing obsłużyli bolid Maxa Verstappena w zaledwie 1,88 sekundy.

Nowe zarządzenie ma za zadanie przygotować mentalność zespołów do szeroko zakrojonych zmian, jakie wejdą do Formuły 1 w sezonie 2022 oraz do nowego, niższego pułapu budżetowego, obowiązującego od przyszłego sezonu.

Image: © Motorsport Grand Prix