Fernando Alonso powraca na podium GP Arabii Saudyjskiej

Fernando Alonso - Aston Martin Aramco Cognizant Formula One Team / © Aston Martin Aramco Cognizant Formula One Team

Po analizie przeprowadzonej przez FIA, kara dla Fernando Alonso została anulowana, co oznacza, że Hiszpan powrócił na najniższy stopień podium Grand Prix Arabii Saudyjskiej.

Początkowo kierowca Astona Martina stracił swoje setne podium kilka minut po zakończeniu ścigania na torze Jeddah Corniche.

Alonso na początku wyścigu otrzymał karę pięciu sekund za nieodpowiednią pozycję na starcie i odbył ją podczas przebywania na torze samochodu bezpieczeństwa.

Pod koniec wyścigu sędziowie uznali, że kara nie została odbyta prawidłowo i ukarali Hiszpana dziesięcioma sekundami doliczonymi do ostatecznego wyniku wyścigu. Skutkowało to spadkiem na czwarte miejsce, za George’a Russella.

Po wyścigu Aston Martin zażądał ponownego rozpatrzenia sprawy, co zakończyło się dla zespołu z Silverstone skutecznym uchyleniem sprawy.

Sędziowie wyjaśnili, iż zostały przedstawione dowody ukazujące siedem różnych przypadków, w których samochody zostały dotknięte przez podnośnik przed upływem pięciu sekund i nie została przyznana za to kara. Aston Martin udowodnił, że takie dotknięcie samochodu nie przekłada się na bezpośrednią pracę nad nim.

„Zespół wyraźnie przedłożył, że teoria porozumienia między FIA i zespołami, iż dotknięcie samochodu w jakikolwiek sposób, w tym za pomocą podnośnika, stanowiące pracę nad nim w celach określonych w Artykule 54.4c Regulaminu Sportowego, była nieprawidłowa i dlatego podstawa decyzji sędziów była błędna.”

„W świetle odwołania, sędziowie musieli zdecydować, czy stanowi to istotny, nowy element, który był niedostępny dla stron w momencie podejmowania decyzji. Gdyby był to taki element, sędziowie musieliby rozważyć, czy decyzja wymaga modyfikacji.”

„Po przejrzeniu przedstawionych dowodów wideo, wysłuchaniu przedstawiciela zespołu Aston Martin oraz odpowiednich członków FIA, sędziowie ustalili, że istnieją nowe, istotne dowody wymagane zgodnie z Artykułem 14.1.1, aby rozpocząć przegląd decyzji.”

„Było jasne, że podstawa pierwotnej decyzji, mianowicie oświadczenie o istnieniu porozumienia, zostało zakwestionowane przez nowe dowody. W związku z tym przystąpiono do wysłuchania wniosku o ponowne rozpatrzenie.”

„Po zapoznaniu się z nowymi dowodami uznano, że nie było wyraźnego porozumienia, jak zasugerowano wcześniej sędziom, na którym można było polegać w celu ustalenia, czy strony zgodziły się, że dotknięcie samochodu podnośnikiem będzie uznawane za pracę nad samochodem.”

„W tych okolicznościach uznano, iż pierwotna decyzja o nałożeniu kary na samochód numer #14 musi zostać cofnięta.”

W wyniku przywrócenia podium dla Alonso, Aston Martin powrócił na drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów. FIA podkreśliła, że przepisy dotyczące „pracy nad samochodem” zostaną doprecyzowane na posiedzeniu Komitetu Doradczego ds. Sportowych, które odbędzie się 23 marca.

Image: © Aston Martin Aramco Cognizant Formula One Team