Ferrari oficjalnie ujawniło model SF21

Bolid Ferrari na sezon 2021 / © Scuderia Ferrari

Scuderia Ferrari oficjalnie odsłoniła swój tegoroczny bolid, oznaczony kodem SF21, w którym rywalizować będą Charles Leclerc oraz Carlos Sainz.

Zeszłoroczna kampania mistrzostw świata była najgorszym okresem dla włoskiej stajni od przeszło 40 lat, w wyniku czego skład z Maranello zakończył zmagania na szóstym miejscu w klasyfikacji generalnej z dorobkiem 131 punktów.

Etatowymi zawodnikami Ferrari w sezonie 2021 będą Charles Leclerc i Carlos Sainz, który zastąpi w tej roli Sebastiana Vettela. Szefem zespołu w dalszym ciągu będzie Mattia Binotto, dla którego będzie to już trzeci pełny sezon w tej roli.

Z technicznego punktu widzenia model SF21 charakteryzuje się m.in. nową wersją nosa oraz przebudowanym tylnym zawieszeniem. Duże zmiany pojawiły się również pod pokrywą silnika, gdzie znajduje się ulepszona jednostka napędowa wraz z nową przekładnią.

Dominującą barwą w tegorocznym aucie jest, bez zaskoczenia, kolor czerwony, który w nowym malowaniu występuje w dwóch różnych odcieniach.

Podczas przerwy zimowej w Maranello doszło także do reorganizacji całego działu podwozia, który został podzielony na cztery departamenty odpowiedzialne kolejno za: ogólną koncepcję bolidu (David Sanchez), wydajność podwozia (Enrico Cardile), inżynierię projektu podwozia (Fabio Montecchi) oraz eksploatację bolidu (Diego Ioverno). Pracami tego zespołu kierował będzie Enrico Cardile, którego poprzednikiem na tym stanowisku był Simone Resta. Za prowadzenie działu silnikowego odpowiadać będzie natomiast Enrico Gualtieri.

Fizyczny debiut nowej konstrukcji na torze odbędzie się w czwartek w Bahrajnie, gdzie zespół zaliczy pierwsze jazdy w ramach dnia filmowego.

„Nasi kierowcy mają w sobie mnóstwo pozytywnej energii. Carlos spędził w fabryce sporo czasu i bardzo szybko zintegrował się z zespołem” – przyznał Laurent Mekies, dyrektor wyścigowy.

„Jeżeli chodzi o Charlesa, to czuje się on z nami doskonale. Wie, czego chce i jest świadomy swojej roli w ekipie, zarówno w samochodzie, jak i poza nim. Podczas zimowej przerwy widzieliśmy, że obaj kierowcy świetnie się ze sobą dogadują, a to jest bardzo dobre dla całego zespołu.”

Enrico Gualtier, szef działu silnikowego potwierdził, że Ferrari skonstruowało całkowicie nowy silnik na sezon 2021.

„Ostatni sezon dał nam, inżynierom, jasny obraz tego, gdzie się znajdujemy. Ta świadomość w połączeniu z naszą determinacją i umiejętnościami naszych partnerów, doprowadziła nas do zbudowania nowego silnika na sezon 2021 oznaczonego jako 065/6.”

„Przyjęliśmy bardzo systematyczne podejście, zgodnie z którym wszystkie działy współpracowały ze sobą, aby znaleźć każdą okazję do wprowadzenia ulepszeń. Wraz z moimi kolegami odpowiedzialnymi za podwozie bardzo dużo pracowaliśmy nad układem jednostki napędowej, aby ogólny projekt samochodu był jak najbardziej efektywny.”

„We współpracy z firmą Shell skupiliśmy się na zwiększeniu sprawności cieplnej silnika spalinowego, co powinno przełożyć się na poprawę naszego tempa o ponad jedną dziesiątą sekundy na okrążeniu. Prowadzimy również dalsze prace rozwojowe nad układem hybrydowym i elektroniką. Mają one na celu optymalizację wszystkich komponentów. Wszystko to dzieje się w sezonie, w którym czas przeznaczony na testy układu napędowego został bardzo mocno skrócony.”

„Kiedy rozpoczynaliśmy prace nad projektem SF21, naszym pierwszym zadaniem było znalezienie takiego obszaru samochodu, w którym moglibyśmy dokonać radykalnej zmiany. Zdecydowaliśmy się skupić na tylnej części, projektując nowe zawieszenie i skrzynię biegów. Dzięki temu i przy ogromnym wysiłku kolegów z działu silnikowego udało nam się uzyskać znacznie węższe upakowanie tyłu samochodu” – dodał Enrico Cardile, Szef działu podwozia.

„Przyjrzeliśmy się również układowi chłodzenia i zwiększyliśmy wydajność głównej chłodnicy. Regulacje dotyczące ograniczenia siły docisku w celu redukcji obciążenia opon wywarły duży wpływ na aerodynamikę. Dlatego postawiliśmy sobie dwa cele: odzyskanie straconego docisku oraz ograniczenie oporów powietrza.”

„Ze względu na przepisy, niemożliwe było wprowadzenie drastycznych zmian z przodu samochodu, dlatego opracowaliśmy nowe skrzydło, które współpracuje z nowym, koncepcyjnym nosem.”

Bolid Ferrari na sezon 2021 / © Scuderia Ferrari
Image: © Scuderia Ferrari