FIA chce zmniejszyć różnice w osiągach między najszybszymi a najwolniejszymi kierowcami w 2022 roku

Nikolas Tombazis uważa, że różnice osiągów między najszybszymi a najwolniejszymi samochodami w stawce zmniejszą się o połowę w 2022 roku.
Nowe przepisy techniczne zostały opracowane przede wszystkim po to, aby samochody mogły ścigać się bliżej siebie, co z kolei powinno stworzyć lepsze możliwości wyprzedzania. Formuła 1, aby osiągnąć zamierzony efekt, wyraźnie położyła nacisk na siłę generowaną przez podłogę bolidu, a nie przez skrzydła, które wytwarzając zanieczyszczone powietrze, zakłócały jazdę kierowcy poruszającemu się za maszyną.
Podczas rozmowy z Auto Moto und Sport, szef techniczny FIA, Nikolas Tombazis, przyznał, iż ma nadzieję, że dzięki nowym przepisom uda się zmniejszyć o połowę różnice osiągów między najszybszymi a najwolniejszymi kierowcami, która wynosi obecnie trzy sekundy.
„Trudno sobie wyobrazić, że uda nam się pobić ostatni sezon podczas pierwszego roku nowej formuły. Jednak ważne jest, abyśmy osiągnęli dwa cele, które sobie wyznaczyliśmy – stawka powinna być bliżej siebie i łatwiej powinno być podążać za innym samochodem” – wyjaśnił.
„W tej chwili, około trzy sekundy dzielą pierwszego kierowcę od ostatniego. Mamy nadzieję, że do końca 2022 roku będzie to tylko półtorej sekundy. Samochody szybko się dostosują, gdy stanie się jasne, co działa, a co nie.”
Tombazis potwierdził, że F1 i FIA będą miały możliwość skorygowania przepisów w trakcie sezonu, jeśli takie działanie zostanie uznane za konieczne.
„Spodziewam się korekt w trakcie sezonu, jeśli pewne kwestie nie będą działać zgodnie z planem” - podsumował.
Podobną opinię wyraził Stefano Domenicali, dyrektor generalny Formuły 1, który uważa, że jednym z ważniejszych założeń na sezon 2022 będzie stopniowy proces zacieśniania stawki.
„Jeśli zapytacie mnie, czy zobaczymy ekstremalnie ciasną stawkę od pierwszego wyścigu, to nie sądzę, że tak się stanie” - powiedział w rozmowie ze Sport 1.
„Jednak ze względu na ograniczenia w dalszym rozwoju samochodów i limicie budżetowym, luka powinna szybciej się zmniejszać. W każdym razie nie mogę doczekać się nowych samochodów. Powiedziano mi, że niektóre z nich będą wyglądały inaczej niż modele, które zostały zaprezentowane na Silverstone. Jestem ich bardzo ciekawy.”
- Image: © Pirelli Motorsport