FIA odrzuca protest przeciwko systemowi DAS Mercedesa

Kolumna kierownicza W11 / © Mercedes AMG Petronas F1 Team / LAT Images

Sędziowie Grand Prix Austrii odrzucili protest zespołu Red Bull Racing przeciwko systemowi DAS Mercedesa, co oznacza, że jest on zgodny z przepisami i może być używany w sezonie 2020.

Podczas przedsezonowych testów na torze Barcelona-Catalunya ujawniono nowe rozwiązanie Mercedesa, które zmienia zbieżność kół podczas jazdy, czyli ich nachylenie, a wszystko za pomocą pociągnięcia lub popychania przez kierowcę kierownicy.

Tuż po wykryciu systemu DAS wiele zespołów zakwestionowało legalność tego rozwiązania, jednak Mercedes powtarzał, że ich innowacyjny system jest legalny i przed wdrożeniem rozwiązania do swojej nowej konstrukcji W11 zwrócił się do Międzynarodowej Federacji Samochodowej z pytaniem, czy takie techniczne rozwiązanie jest zgodne z przepisami.

Jeszcze przed startem sezonu FIA wydała poprawione regulacje na sezon 2021, w których system DAS został zakazany, w ramach środka oszczędnościowego, jednak w obecnej kampanii wyścigowej może być używany, co finalnie potwierdzono z piątku na sobotę podczas pierwszej rundy tegorocznego sezonu.

"Sędziowie uważają, że system DAS jest częścią układu kierowniczego, choć nie jest konwencjonalny" - czytamy w oświadczeniu wydanym przez FIA.

Zespół Red Bull Racing, który złożył oficjalny protest po pierwszych dwóch treningach, już przed rywalizacją w Australii zapowiadał złożenie protestu na system, który może naruszać przepisy dotyczące zawieszenia w bolidach F1, jednak FIA odrzuciła takie twierdzenia.

"Sędziowie zdecydowali, że DAS nie narusza przepisów dotyczących zawieszenia."

Toto Wolff, szef zespołu Mercedes, z zadowoleniem przyjął decyzję sędziów i dodał, że kontrowersje i innowacje techniczne zawsze były częścią F1.

"Uważamy, że jesteśmy po właściwej stronie. Odbyło się dużo rozmów i wymiany z FIA, dlatego właśnie mamy to w samochodzie" - przyznał Wolff.

"Kontrowersje i różne oceny innowacji technicznych zawsze były częścią Formuły 1. Tego można się w pewien sposób spodziewać. To część wyścigów" - dodał.

Przypomnijmy, że zespół Red Bull Racing ma prawo do odwołania się od decyzji sędziów w wyznaczonym terminie.

Lewis Hamilton - Mercedes AMG Petronas F1 Team / © Mercedes AMG Petronas F1 Team / LAT Images
Image: © Mercedes AMG Petronas F1 Team / LAT Images