FIA ograniczy tryby kwalifikacyjne silników od wyścigu w Belgii

Max Verstappen - Aston Martin Red Bull Racing / © Motorsport Grand Prix

Zespoły Formuły 1 zostały poinformowane, że począwszy od Grand Prix Belgii, wchodzą w życie nowe ograniczenia dotyczące stosowania w silnikach tak zwanego trybu kwalifikacyjnego.

W liście, jaki do zespołów wystosował sekretarz generalny FIA ds. motorsportu Peter Bayer, znalazł się rozdział “Tryby pracy jednostki napędowej ICE – zmniejszenie zakresu regulacji pomiędzy kwalifikacjami a wyścigiem”. Treść tego punktu wyraźnie wskazuje na to, że FIA chce, aby zespoły używały tych samych ustawień silnika spalinowego (ICE) zarówno podczas kwalifikacji, jak i wyścigu.

Pomimo że sam list nie posiada żadnej mocy prawnej, należy spodziewać się, że FIA niebawem wyda oficjalną dyrektywę techniczną nakładającą nowe ograniczenia, do których zespoły będą musiały się zastosować już podczas Grand Prix Belgii.

Peter Bayer w swoim liście powołuje się między innymi na artykuł 2.7 Regulaminu Technicznego Formuły 1 który, stwierdza, że obowiązkiem każdego zespołu jest wykazanie, że samochód przez cały weekend wyścigowy zgodny jest z zapisami regulaminu.

W artykule tym czytamy: “Projekt samochodu, jego komponentów i układów z wyjątkiem systemów bezpieczeństwa, musi wykazywać zgodność z niniejszymi przepisami poprzez fizyczną kontrolę sprzętu i materiałów. Żaden projekt mechaniczny nie może polegać na oprogramowaniu jako środku zapewniającemu zgodność z regulaminem.”

Oraz: “Ze względu na swój charakter, zgodność systemów elektronicznych można sprawdzić za pomocą inspekcji sprzętu, oprogramowania oraz danych.”

Drugim punktem regulaminu technicznego, na jakim opiera się list Petera Bayera, jest artykuł 27.1 Regulaminu Sportowego, który odnosi się wprost do kierowców mówiąc, że mają oni prowadzić samochód samodzielnie i bez pomocy. Jak wynika bowiem z treści listu, zmiany w trybach pracy silnika spalinowego mogą potencjalnie stać w sprzeczności z tym zapisem regulaminu.

Najprawdopodobniej spodziewana wkrótce dyrektywa techniczna ograniczy nie tylko stosowanie trybów podwyższonych osiągów w kwalifikacjach, ale zakazywać będzie także zmniejszania mocy silników podczas wyścigu w celu wydłużenia żywotności jednostki napędowej.

W całej tej sprawie bardzo ciekawym wątkiem jest termin publikacji listu. Zakaz stosowania trybu kwalifikacyjnego uderzy bowiem najbardziej w zespoły korzystające z silnika Mercedesa. Jest to sprawa o tyle istotna, że to właśnie Mercedes oraz Racing Point jako jedyne nie wyraziły gotowości do podpisania nowego porozumienia Concorde. Dodatkowo, biorąc pod uwagę uwikłanie obu ekip w apelacje, dotyczące decyzji trybunału FIA, w sprawie legalności tegorocznego bolidu RP20, nie sposób nie odnieść wrażenia, że cała sprawa ma oprócz sportowego, silny wymiar polityczny.

Jak do tej pory zespoły nie otrzymały jeszcze szczegółowych przepisów wykonawczych od FIA. Należy się jednak spodziewać tego niebawem, wraz z ogłoszeniem oficjalnej dyrektywy.

Image: © Motorsport Grand Prix