FIA opracowuje ekologiczne paliwo przyszłości

Alfa Romeo - GP Turcji 2020 / © Alfa Romeo Racing Orlen

FIA podała w oficjalnym komunikacie, że producenci silników otrzymali pierwsze partie nowego, zrównoważonego paliwa, które w przyszłości pozwoli na całkowite ograniczenie emisji dwutlenku węgla.

Federacja od dawna podkreślała konieczność podjęcia działań, które skutkować będą ograniczeniem wpływu sportów motorowych na środowisko. Przykładami takich przedsięwzięć było wprowadzenie do Formuły 1 silników hybrydowych oraz utworzenie w pełni elektrycznej Formuły E.

Dziś poznaliśmy kolejne kroki, jakie władze FIA zamierzają podjąć w celu ochrony środowiska i klimatu, zgodnie z postanowieniami Porozumienia Paryskiego. Nowy plan zakłada osiągnięcie neutralności klimatycznej w sezonie 2021, a następnie redukcję do zera emisji netto dwutlenku węgla w roku 2030.

W osiągnięciu tych celów mają pomóc między innymi nowe materiały pędne, których pierwsze baryłki dotarły już do Hondy, Ferrari, Mercedesa i Renault. 

Próbki paliwa, które otrzymali wszyscy producenci silników w Formule 1 to biopaliwa drugiej generacji. Są one wytwarzane z bioodpadów, które nie nadają się do spożycia przez ludzi i zwierzęta. Ich zastosowanie nie będzie jednak obowiązkowe przed wejściem do użytku nowych silników, co planowane jest na lata 2025-2026.

„Formuła 1 od dawna służy jako platforma do wprowadzania nowych rozwiązań w motoryzacji” – powiedział Ross Brawn.

„Jesteśmy zachwyceni dynamiką rozwoju paliw ekologicznych, które idealnie wpisują się w nasz plan osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto w sezonie 2030.”

„Naszym priorytetem jest teraz opracowanie mapy rozwoju dla silników hybrydowych, które na co dzień ograniczają emisję i przynoszą realne korzyści w ruchu drogowym. Wierzymy, że dzięki nowym jednostkom napędowym, zasilanymi biopaliwami, będziemy w stanie to zrobić.”

Z nowych materiałów pędnych będą mogły korzystać także inne serie, takie jak na przykład European Truck Racing Championship.

Jean Todt podkreślił rolę FIA i federacji krajowych w rozwoju technologii niskoemisyjnych.

„FIA bierze na siebie odpowiedzialność za ograniczenie wpływu sportów motorowych i ruchu drogowego na środowisko” – stwierdził Francuz.

„Cieszę się, że nasi członkowie akceptują tę strategię. Opracowując dla Formuły 1 zrównoważone paliwo produkowane z odpadów, robimy ogromny krok naprzód. Przy wsparciu wiodących firm z sektora energetycznego, możemy w ten sposób połączyć najlepsze technologie z największą troską o środowisko.”

Felipe Calderon dodał, że działania te stawiają FIA roli jednego z liderów ruchu na rzecz walki ze zmianami klimatu.

„Zatwierdzona w czwartek strategia środowiskowa jest kluczem do zaangażowania Federacji w kreowanie niskoemisyjnej przyszłości” – zaznaczył Przewodniczący Komisji ds. Środowiska i Zrównoważonego Rozwoju FIA.

„FIA będzie odgrywać rolę lidera wśród innych organizacji sportowych, dążących do działań na rzecz klimatu.”

Gościem walnego zebrania Międzynarodowej Federacji Samochodowej była także Marie Sallois-Dembreville.

„Cieszę się, że mogłam uczestniczyć w dorocznym zebraniu ogólnym. Międzynarodowy Komitet Olimpijski serdecznie gratuluje FIA przyłączenia się do grona wiodących federacji sportowych walczących ze zmianami klimatu” – powiedziała dyrektor MKOl ds. korporacyjnych i zrównoważonego rozwoju

„Wierzę, że odważne zobowiązania FIA do osiągnięcia neutralności węglowej i bycia bezemisyjnym są szczególnie znaczące, biorąc pod uwagę charakter mistrzostw i naprawdę pokazują chęć do istotnych oraz pozytywnych zmian w nadchodzącym dziesięcioleciu" – dodała.

Image: © Alfa Romeo Racing Orlen / © Motorsport Grand Prix