FIA opublikowała raport dotyczący incydentów podczas rywalizacji na torze Suzuka. GP USA z nowymi zmianami proceduralnymi

Grand Prix Japonii / © Getty Images / Red Bull Content Pool

Międzynarodowa Federacja Samochodowa przeanalizowała kontrowersyjne incydenty dotyczące neutralizacji i pojawienia się ciężkiego sprzętu na torze podczas GP Japonii. W raporcie przedstawione zostały również zmiany proceduralne, które zostaną wprowadzone od najbliższego weekendu wyścigowego w Austin.

Organ zarządzający w obszernym raporcie przedstawił szczegółowe informacje między innymi dotyczące prędkości, z jakimi konkretni kierowcy poruszali się po torze podczas mijania rozbitego samochodu Carlosa Sainza. Pierre Gasly, który po zjeździe do alei serwisowej gonił resztę stawki, jechał z prędkością przekraczającą 200 km/h.

Federacja podkreśliła, że podczas wnikliwej analizy stwierdzono, że wszystkie procedury wyścigowe były zastosowane. Po incydencie Hiszpana tor został zneutralizowany przez samochód bezpieczeństwa, przed pojawieniem się porządkowych i ciężkiego sprzętu, jednak ze względu na panujące warunki oraz skupienie się na usunięciu skutków wypadku, Pierre Gasly nie został zauważony w alei serwisowej.

FIA zapowiedziała również liczne zmiany proceduralne, które bezzwłocznie zostaną wprowadzone od nadchodzącego Grand Prix Stanów Zjednoczonych.

Zespoły będą informowane o pojawieniu się ciężkiego sprzętu za pomocą komunikatów wydawanych poprzez oficjalny system i to oni będą zobowiązani do przekazania informacji swoim kierowcom. Zapowiedziano również monitorowanie zachowań wszystkich kierowców, także podczas neutralizacji, co pozwoli na dokładną weryfikację ruchu na torze i w alei serwisowej.

FIA w Austin zamierza wdrożyć nowy sposób wyznaczania delty, który pomógłby kierowcom zorientować się, w którym sektorze został zgłoszony incydent. Dodatkowo wraz z ekipami, zostanie przedyskutowany wątek wysokości kar za nieprzestrzeganie zarządzeń podczas neutralizacji, samochodu bezpieczeństwa oraz żółtych i podwójnych żółtych flag.

W raporcie zawarto także informację, że do końca tegorocznego sezonu, dyrektorem wyścigowym pozostanie Niels Wittich, co jest odejściem od stosowanego dotychczas systemu rotacji na tym stanowisku.

Po GP Japonii szerokim echem odbiła się również kwestia przyznawania punktów. W raporcie można przeczytać, że artykuł regulaminu dotyczący limitu czasu wyścigu i podziału punktów, został zastosowany prawidłowo. Pomimo tego, sformułowanie tego przepisu zostanie zmodyfikowane w celu zwiększenia jego klarowności.

Image: © Getty Images / Red Bull Content Pool