FIA podzieliła się wnioskami z posiedzenia Komisji F1 przed GP Austrii

GP Wielkiej Brytanii / © Getty Images / Red Bull Content Pool

W trakcie pierwszej sesji treningowej na Red Bull Ringu Formuła 1 oraz Międzynarodowa Federacja Samochodowa wydały oświadczenie po spotkaniu Komisji F1, które dotyczyło między innymi zwiększenia limitu budżetowego, a także kwestii związanej z ograniczeniem porpoisingu.

Prezydent FIA jest zadowolony z przebiegu rywalizacji na brytyjskim torze Silverstone oraz jego zdaniem tak zacięta rywalizacja wielu zawodników dowodzi, iż nowe regulacje techniczne okazały się skuteczne.

„Jesteśmy teraz w połowie historycznego roku dla Formuły 1, który do tej pory uważaliśmy za wielki sukces. Widać to było na Silverstone, gdzie wiele samochodów walczyło o najwyższe pozycji do końca wyścigu. Będziemy nadal rozwijać te przepisy we właściwym kierunku, a także podnosić poprzeczkę w zakresie bezpieczeństwa” powiedział Mohammed Ben Sulayem.

Szybko rosnąca inflacja od końca 2021 roku wpłynęła na zespoły królowej sportów motorowych. Zdaniem FIA i Formuły 1 stwarza to ryzyko niezgodności z przepisami finansowymi, jeśli nie zostaną podjęte odpowiednie działania.

Po konsultacjach z Doradczym Komitetem Finansowym w ostatnich tygodniach Międzynarodowa Federacja Samochodowa przedstawiła Komisji propozycję, która została zatwierdzona przez wymaganą większość przy wsparciu FIA, Formuły 1 i dziewięciu ekip.

Pomysł uwzględnia nieoczekiwany wzrost kosztów poniesionych przez zespoły w obecnym sezonie, umożliwiając tym samym wzrost budżetu o 3,1% z pierwotnych stu czterdziestu milionów dolarów. Taki limit będzie także obowiązywał w 2023 roku. Pozwoli to zachować długoterminową integralność rozporządzeń finansowych.

Obrady Komisji dotyczyły również testów w przyszłym sezonie. Jej członkowie wspólnie uzgodnili, iż na cztery dni przed pierwszymi zawodami kampanii 2023 będą rozegrane pozaeuropejskie przygotowania.

Przedstawiciele Formuły 1 przyznali dodatkowo, iż zmiana formatu weekendu wyścigowego pozwoliła niektórym pracownikom przybycie później do padoku. Zmniejszyło to obciążenie personelu operacyjnego i był to w dużej mierze wielki sukces. Jednak po pierwszej połowie sezonu zidentyfikowano szereg obszarów wymagających poprawy, szczególnie w odniesieniu do czasu na zasadach parku zamkniętego po kwalifikacjach.

Delegaci dyskutowali również nad projektem dyrektywy technicznej dotyczącej kwestii bezpieczeństwa związanej z oscylacją pionową samochodów. Po otrzymaniu stosownych informacji zwrotnych i konsultacjach włodarze Formuły 1 zdecydowali się wdrożyć omawiane zmiany w przepisach dopiero od Grand Prix Belgii. Pozwoli to zespołom przygotować niezbędne modyfikacje w swoich konstrukcjach.

Udoskonalone wytyczne stworzone przez FIA wprowadzone od Grand Prix Kanady będą nadal obowiązywały. Omówiono również kilka proponowanych działań mających na celu rozwiązanie tego problemu w przepisach technicznych na 2023 rok, wraz z jasnymi wskazówkami dla Technicznego Komitetu Doradczego.

Podczas obrad potwierdzono także, iż kształt przepisów silnikowych, który będzie obowiązywać od sezonu 2026, jest już bliski finalizacji.

Image: © Getty Images / Red Bull Content Pool