FIA potwierdza restrykcje dotyczące porpoisingu i elastycznych podłóg od GP Belgii

Lewis Hamilton - Mercedes-AMG Petronas Formula One Team / © Mercedes-AMG Petronas Formula One Team / LAT Images

FIA potwierdza wprowadzenie w życie dyrektywy technicznej, dotyczącej podskakiwania bolidów i niekonwencjonalnych rozwiązań w obrębie podłogi w pierwszym wyścigu po przerwie letniej, dając tym samym czas zespołom na przygotowanie się do zmian.

Dyrektywa techniczna opublikowana przed Grand Prix Kanady, dotycząca wprowadzenia środków ograniczających zjawisko porpoisingu, miała zostać wprowadzona w życie już na Grand Prix Francji. Po dyskusjach z zespołami została przeniesiona jednak na pierwszy wyścig po przerwie letniej, żeby dać więcej czasu na przystosowanie się do nowych wymagań technicznych.

Nowa regulacja techniczna i działania FIA spotykają się jednak nadal z dużym sprzeciwem kilku składów, w tym głównie Red Bulla, który twierdzi, że federacja nie ma prawa ingerować w to, jak zespoły ustawiają swoje bolidy. Część ekip sugeruje również, że problem porposingu praktycznie przestał istnieć na przestrzeni ostatnich wyścigów, więc interwencja FIA jest zbędna.

Mimo to FIA w wydanym oświadczeniu twierdzi, że środki nadal zostaną wprowadzone na wyścig w Spa i wciąż są bardzo potrzebne, ponieważ według federacji sprawa porposingu nadal jest istotną kwestią bezpieczeństwa.

„Odpowiedzialnością i prerogatywą FIA jest interweniowanie w sprawach bezpieczeństwa, a powodem, dla którego przepisy zezwalają na podjęcie takich środków, jest właśnie umożliwienie podejmowania decyzji bez wpływu na pozycję konkurencyjną, w której może się znaleźć każdy zespół” – czytamy w oświadczeniu.

Dyrektywa ma na celu także usztywnienie deski pod podłogą bolidów. Aktualny limit odchyleń deski wynosi dwa milimetry. Istnieją jednak podejrzenia, że w niektórych konstrukcjach deska może się odchylać aż trzykrotnie ponad limit, czyli do sześciu milimetrów. Od Grand Prix Belgii deska będzie miała być usztywniona na tyle, by uniemożliwić odchylenia większe niż dopuszczane przez regulamin.

Dodatkowo FIA opublikowała pierwsze zmiany dotyczące regulacji technicznych, jakie zostaną wprowadzone od przyszłego sezonu. Znajdują się wśród nich między innymi podniesienie krawędzi podłóg bolidów o dwadzieścia pięć milimetrów, podniesienie dyfuzora podpodłogowego, wprowadzenie bardziej restrykcyjnych testów giętkości podłogi oraz wprowadzenie dokładniejszych czujników sprawdzających oscylację pionową, czyli podskakiwanie bolidów.

Image: © Mercedes-AMG Petronas Formula One Team / LAT Images