FIA powiększy zakres bezpieczeństwa po wypadku Romaina Grosjeana

Romain Grosjean / © Haas F1 / LAT Images

Międzynarodowa Federacja Samochodowa ujawniła pełny raport z wypadku Romaina Grosjeana z ubiegłorocznego Grand Prix Bahrajnu i nakreśliła ponad dwadzieścia obszarów, które poprawią bezpieczeństwo kierowców podczas tak groźnych wypadków.

Samochód Romaina Grosjeana uderzył w barierę przy prędkości 192 km/h pod kątem 29 stopni, z szacowanym odchyleniem 22 stopni w stosunku do kierunku jazdy i siłą szczytową równą 67G. Po uszkodzeniu środkowej szyny bariery i znacznym odkształceniu górnej oraz dolnej szyny monokok był w stanie przebić barierę, zatrzymując się tuż za nią.

Bolid doznał rozległych uszkodzeń podczas zderzenia, w tym oddzielenia zespołu napędowego od monokoku. Otwór rewizyjny zbiornika paliwa po lewej stronie został oderwany, a połączenie zbiornika z jednostką napędową zerwane od strony zbiornika paliwa, co wywołało pożar. System ERS został znacznie uszkodzony, przy czym niektóre części zespołu akumulatora pozostały z zespołem napędowym, a inne przy monokoku.

Samochód medyczny FIA przybył na miejsce po jedenastu sekundach od zdarzenia, a udało się to poprzez wybranie "skrótu", omijając pierwszy zakręt.

Grosjean był w stanie samodzielnie opuścić bolid w czasie 27 sekund. Doznał poparzeń zewnętrznych stron obu dłoni.

FIA postanowiła wydać dwadzieścia dwa zalecenia, dotyczące bezpieczeństwa, w oparciu o analizę incydentu Francuza i reakcji zespołu bezpieczeństwa, a także osiemnastu innych poważnych wypadków, które miały miejsce podczas wyścigów torowych w 2020 roku.

Były kierowca Haasa doznał oparzeń rąk z powodu pożaru spowodowanego przez paliwo, które wyciekło z dwóch miejsc - włazu rewizyjnego zbiornika paliwa po lewej stronie samochodu, który odpadł podczas zderzenia oraz złącza zbiornika z jednostką napędową.

Stopa Francuza została uwięziona pod pedałami po zderzeniu, zmuszając go do ściągnięcia buta wyścigowego, aby się ostatecznie uwolnić. Zagłówek kierowcy również uległ uszkodzeniu, co znacznie ograniczyło drogę wyjścia.

Międzynarodowa Federacja Samochodowa rozpoczęła prace nad ulepszeniem innych aspektów konstrukcji pojazdu, w tym monokoku, kolumny kierowniczej i ogniw paliwowych.

Omówione zostaną także środki bezpieczeństwa torów, w tym instalacji otwierających bariery, ponieważ właśnie w takie miejsce uderzył Romain Grosjean.

Pełna lista obszarów, którymi FIA zamierza zająć się po przeanalizowaniu dziewiętnastu incydentów, w tym wypadku z Grand Prix Bahrajnu:

Pojazd

  • regulacja geometrii czoła monokoku oraz dodatkowe testy w tym obszarze,
  • przegląd istniejących przepisów dotyczących widoku w lusterkach,
  • przegląd wymagań potrzebnych przy montażu kolumny kierowniczej,
  • przegląd wymagań regulacyjnych i homologacyjnych dotyczących montażu zagłówka,
  • analiza trybów montażu zespołu napędowego,
  • projekt w trakcie realizacji: linki zabezpieczające koła,
  • przegląd projektu instalacji paliwowej we wszystkich bolidach jednomiejscowych,
  • zalecenia dotyczące najlepszych praktyk w zakresie montażu zbiornika paliwa,
  • przegląd przepisów dotyczących projektowania zbiornika paliwa i włazu rewizyjnego,
  • homologacja paliwa uwzględniająca zgodność materiału zbiornika i określonego paliwa.

Tor

  • zwiększona funkcjonalność oprogramowania analizy bezpieczeństwa torów,
  • przegląd istniejących instalacji otwierających bariery,
  • przegląd wytycznych/procesu homologacji torów i odnawiania licencji.

Wyposażenie kierowcy

  • poprawa wskaźnika przenikania ciepła przez rękawice,
  • projekt badawczy w trakcie realizacji: mechanizmy otwierania/blokowania wizjera - zapewnienie, że mechanizm będzie sprawny w momencie wystawienia go na działanie ognia,
  • projekt badawczy w trakcie realizacji: system gaśniczy w samochodach z otwartym kokpitem - zakres projektu został poszerzony o ulepszone mechanizmy aktywacji.

Medycyna i ratownictwo

  • aktualizacja wyposażenia samochodu medycznego, w tym w dodatkowe typy gaśnic,
  • rozwój modułu FIA ds. szkolenia przeciwpożarowego dla Automobilklubów,
  • rozwój systemu bezpieczeństwa wysokiego napięcia.
Image: © Haas F1 / LAT Images