FIA przedstawia kluczowe zmiany w nowej generacji silników od sezonu 2026

Fernando Alonso - Alpine F1 Team / © Alpine F1

FIA ujawniła kluczowe szczegóły przyszłej platformy silnikowej Formuły 1, która ma obowiązywać od 2026 roku.

Bolidy F1, które będą rywalizować od sezonu 2026, zachowają obecną architekturę jednostki napędowej i zostaną wyposażone w 1,6-litrowy silnik spalinowy V6, jednak zwiększoną moc elektryczną do 350 kW (około 469 KM). W nowych jednostkach, zgodnie z oczekiwaniami, zostanie porzucony kosztowny i złożony element MGU-H.

Organ zarządzający Formuły 1 określił następujące kluczowe cele platformy przyszłych jednostek napędowych:

  1. Mocne przesłanie środowiskowe: 100% zrównoważonego paliwa, ogólna wydajność i skupienie się na energii elektrycznej.
  2. Znacząca redukcja kosztów: regulacje techniczne, operacyjne i finansowe.
  3. Debiutanci: umożliwi im dołączenie do sportu na konkurencyjnym poziomie.
  4. Ochrona widowiska: mocna i wysokoobrotowa jednostka napędowa, osiągi samochodu, dźwięk, zdolność kierowców do ścigania się, unikanie nadmiernego zróżnicowania.

Zaplanowane ramy przez Międzynarodową Federację Samochodową, zwłaszcza redukcja kosztów, powinny spodobać się potencjalnym nowym dostawcom jednostek, takim jak Audi, czy Porsche, które nadal rozważają dołączenie do sportu od 2026 roku.

Szczegółowy dokument z pełną informacją o określonych regulacjach, dotyczących jednostek napędowych od sezonu 2026, ma zostać opracowany w najbliższych tygodniach i przekazany Światowej Radzie Sportów Motorowych na początku 2022 roku.

Image: © Alpine F1