FIA przedstawia modyfikację przepisów silnikowych Formuły 1

FIA

Organ zarządzający królową motorsportu po ostatnim spotkaniu Światowej Rady Sportów Motorowych opublikował szczegółowe omówienie zmian, które dotyczą przede wszystkim jednostek napędowych, a także wytycznych związanych z paliwem.

W świetle nowych ustaleń zespoły, przy zmianie jednostki napędowej, będą mogły skorzystać z silnika o ulepszonej specyfikacji w warunkach parku zamkniętego. Potencjalnie pozostawi to otwarte drzwi dla ekip, aby przyjmować więcej taktycznych przewinień i zaopatrywać swoje maszyny w nowy, zmodyfikowany silnik.

Debatowano również nad przepisami, które ujrzą światło dzienne w sezonie 2026. Niedawno środowisko F1 obiegła informacja, że wraz ze startem nowych regulacji, jednostki napędowe konstruowane zgodnie z nowymi wytycznymi, będą musiały wykorzystywać w pełni zrównoważone paliwo.

Ogłoszono również, iż ostateczny kształt nowych przepisów zostanie opublikowany na następnym spotkaniu Światowej Rady Sportów Motorowych, które odbędzie się w październiku tego roku.

„Rada Światowa otrzymała aktualizację postępów w sprawie przepisów, dotyczących jednostek napędowych z 2026 roku, które mają zostać sfinalizowane i przedstawione przed następnym posiedzeniem Światowej Rady Sportów Motorowych, po intensywnych pracach i konsultacjach między FIA, Formułą 1, producentami silników i potencjalnie nowymi podmiotami” – czytamy w oświadczeniu opublikowanym przez FIA.

Rozwiązano także problem właściwego progu temperatury silnika podczas gorętszych wyścigów. Od tej chwili limit ten będzie wynosił dwadzieścia stopni Celsjusza, a nie piętnaście, jak to było do tej pory.

Zmiana ta jest ściśle związana z poczynaniami Red Bulla, kiedy to przed Grand Prix Hiszpanii Max Verstappen prawie nie zdążył w regulaminowym czasie wyjechać ze swojego garażu. Jego ekipa czekała do ostatnich sekund, aż paliwo osiągnie minimalną dopuszczalną temperaturę.

Wprowadzono także przepis umożliwiający tymczasowe naprawy silników spalinowych. Ponadto dostosowano ustalenia dotyczące lusterek bocznych, aby spróbować poprawić widoczność kierowców, jak również zaktualizowano testy elastyczności elementu „beam wing” oraz krawędzi spływu głównego płata tylnego skrzydła.

„Światowa Rada Sportów Motorowych zebrała się w Paryżu, aby omówić szereg tematów w czasie, w którym planujemy drogę dla organizacji, w ramach naszego nowego podejścia do zarządzania” – powiedział Mohammed Ben Sulayem.

„Nadal dążymy do zrównoważonego rozwoju, w kierunku naszego celu zerowej emisji netto w 2030 roku. Członkowie zatwierdzili nową politykę FIA dotyczącą przeciwdziałania nękaniu i dyskryminacji, która potwierdza podejście zerowej tolerancji wobec molestowania i wszelkich form dyskryminacji.”

„Chciałbym podziękować wszystkim uczestnikom spotkania za ich nieustanne wysiłki w wytyczaniu ścieżki do osiągnięcia długoterminowych celów dla całej organizacji” – podsumował prezydent Międzynarodowej Federacji Samochodowej.