FIA publikuje raport dotyczący kontrowersyjnego Grand Prix Abu Zabi 2021

Grand Prix Abu Zabi 2021 - Yas Marina Circuit

Światowa Rada Sportów Motorowych podzieliła się swoimi ustaleniami dotyczącymi śledztwa w sprawie wydarzeń z przebiegu finałowego wyścigu sezonu 2021 na torze Yas Marina w Abu Zabi.

Bardzo szczegółowy raport przedstawia kluczowe elementy śledztwa po kontrowersjach z Abu Zabi. Obejmują one rolę dyrektora wyścigu, charakter komunikacji radiowej między osobą kontrolującą rywalizację a szefami zespołów Red Bulla i Mercedesa. Dotyczą również struktury zarządzania wyścigami FIA, a także procedury dla kierowców, którzy chcą się oddublować.

Kluczowe odkrycie mówi, że w newralgicznym momencie wyścigu Michael Masi był zaabsorbowany zbyt wielką ilością zbędnych bodźców zewnętrznych.

„Konsensusem osób zaangażowanych w szczegółową analizę było to, że odpowiednia komunikacja z dyrektorem wyścigu przez szefów zespołu Red Bull Racing i Mercedes, podczas ostatnich okrążeń GP Abu Zabi w 2021 roku, miała negatywny wpływ na płynny przebieg wyścigu. Działała ona rozpraszająco, podczas gdy dyrektor wyścigu musiał skupić się na podejmowaniu trudnych i wymagających decyzji” – czytamy w raporcie.

„Stwierdzono, że ta komunikacja nie była ani konieczna, ani pomocna dla sprawnego przebiegu wyścigu. Kompromis był taki, że w krytycznym momencie wywierali presję na dyrektora wyścigu i mogli dążyć do wpłynięcia na decyzje przez niego podejmowane.”

Przedmiotem śledztwa Światowej Rady Sportów Motorowych okazała się również sytuacja dotycząca możliwości powrotu zdublowanych kierowców do aktualnego okrążenia. Analiza FIA zaowocowała odkryciem pozornie mylących sformułowań w przepisach sportowych z 2021 roku.

Angielskie słowo „any” zamieniono na „all” i od tego momentu wszelkie zdublowane bolidy mają obowiązek odzyskać stracone okrążenie po komunikacie „zdublowane samochody mogą teraz wyprzedzać”.

„Z analizy wynikało, że mogą istnieć różne interpretacje artykułu 48.12 i/lub 48.13. Prawdopodobnie przyczyniło się to do zamieszania związanego z procedurą oddublowania się pod samochodem bezpieczeństwa. Uznano, że te przepisy regulaminu sportowego F1 skorzystają na wyjaśnieniu.”

Wyjaśniono także decyzję Australijczyka związaną ze wznowieniem wyścigu na torze Yas Marina na okrążenie przed metą.

„Rozstrzygnięcie dotyczące samochodu bezpieczeństwa pod koniec GP Abu Zabi 2021 prawdopodobnie uwzględniało wcześniejsze dyskusje (w tym spotkania F1 SAC, Komisji F1 i menedżerów zespołów), które wyjaśniły preferencje zespołów Formuły 1, aby kończyć wyścigi pod zieloną flagą, gdy jest to bezpieczne.”

„Konsultacje z kierowcami potwierdziły, że ukończenie wyścigu w normalnych warunkach jest w dalszym ciągu pożądane, ale bezpieczeństwo powinno zawsze być na pierwszym miejscu. Jeśli ze względów bezpieczeństwa nie można wycofać samochodu bezpieczeństwa, zespoły F1 potwierdziły, że zaakceptują taki finał rywalizacji.”

Powołano także specjalną instytucję, która będzie zajmowała się pomocą względem dyrektora wyścigu. Zdalne Centrum Operacyjne (ROC), wcześniej zwane jako Wirtualna Kontrola Wyścigu, to nowo powołany organ doradczy z siedzibą w Genewie.

Do ROC będą kierowane wszelkie kwestie proceduralne i regulacyjne, przy czym nie zakłóci to procesu podejmowania decyzji przez dyrekcję wyścigu. Będzie to system podobny do VAR w piłce nożnej.

Zapewni to FIA dodatkowe źródło dokładnego odtwarzania i przeglądu różnych aspektów zawodów oraz udoskonali już istniejące procedury. ROC nie posiada jednak żadnej mocy sprawczej i nie może być wykorzystywany do ponownej oceny bądź zmiany wcześniejszych decyzji.

Jeśli system sprawdzi się w praktyce, Światowa Rada Sportów Motorowych ma nadzieję na implementację tego rozwiązania w innych seriach wyścigowych, nie tylko w Formule 1.