FIA rozpoczyna dokładną analizę związaną z wyjazdem pojazdu porządkowego podczas neutralizacji GP Japonii

Grand Prix Japonii / © Pirelli Motorsport

Międzynarodowa Federacja Samochodowa oświadczyła, iż wkrótce po zakończeniu rywalizacji na torze Suzuka wszczęła śledztwo w sprawie wydarzeń, jakie miały miejsce krótko po pierwszej neutralizacji wyścigu o Grand Prix Japonii.

Porządkowi zostali wpuszczeni na tor niedługo po tym, jak po wypadku Carlosa Sainza na pierwszym okrążeniu z alei serwisowej wyjechał samochód bezpieczeństwa. W trakcie odzyskiwania uszkodzonego Ferrari, Pierre Gasly, który doganiał stawkę będącą już za Berndem Maylanderem, przejechał z dużą prędkością zaraz obok podnośnika z wiszącym na nim bolidem Hiszpana.

Międzynarodowa Federacja Samochodowa wydała krótkie oświadczenie w związku z zaistniałą sytuacją.

„Podczas gdy normalną praktyką jest odzyskiwanie samochodów w warunkach samochodu bezpieczeństwa i czerwonej flagi, ze względu na szczególne okoliczności, a także biorąc pod uwagę informacje zwrotne od wielu kierowców, FIA rozpoczęła szczegółowy przegląd wydarzeń związanych z odzyskiwaniem pojazdów podczas Grand Prix Japonii. Jest to część powszechnej praktyki podsumowywania i analizy wszystkich incydentów wyścigowych w celu zapewnienia ciągłego doskonalenia procesów i procedur” – czytamy w piśmie FIA.

Obecność wozu ratunkowego akurat w tym momencie na torze była ostro krytykowana nie tylko przez kierowcę AlphaTauri, który stwierdził, iż jego życie zostało zagrożone, ale także przez kilku innych zawodników. Postrzegali oni tę sytuację jako wyjątkowo niebezpieczną. Wszyscy dokonywali porównań do śmiertelnego wypadku z udziałem Julesa Bianchiego na mokrej nawierzchni toru Suzuka w 2014 roku.

Śledztwo FIA prawdopodobnie skupi się na tym, czy pojazd służb porządkowych został wezwany w to miejsce w sposób niezależny od sędziów, czy też decyzja pochodziła od samej kontroli wyścigu.

Artykuł 2.6.1 załącznika H Międzynarodowego Kodeksu Sportowego, zgodnie z którym rozgrywane są wszystkie zawody organizowane przez federację, stwierdza wyraźnie: „Żaden sędzia ani pojazd nie może wjechać na teren toru bez zgody kontroli wyścigu.”

Image: © Pirelli Motorsport